• fisbubbla

Kan en mörkhyad få downs syndrom?

Kan en mörkhyad få Downs Syndrom? Jag tror aldrig att jag har sett någon med det? Någon som vet?

• Svar på tråden Kan en mörkhyad få downs syndrom?
  • Theolin

Japp, När jag jobbade i Botswana träffade jag på några stycken jättemysiga DS:are

• Rubia

Frekvensen av barn (och vuxna förstås) med Downs syndrom är i princip lika hög (eller låg, hur man nu vill se det) över hela världen, men i många länder och kulturer göms dessa människor fortfarande undan och syns aldrig och man kan därför tro att de inte finns. Ärligt talat så kryllar det ju inte av människor med DS i Sverige heller (även om de inte göms här) och eftersom majoriteten av människor som bor i Sverige är ljushyade så är förstås de flesta med DS det också. Men jag har träffat flera med asiatiskt påbrå som har DS.

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • Supermamsen

Det kanske inte är så konstigt att du inte nån "svart människa med Down syndrom för många av dessa barn dör tidigt i "fattiga länder.

Många föds med fel på hjärtat eller har andra kroppsliga sjukdomar som gör att de inte "kan "leva utan medicinsk hjälp.

Många av dessa barn föds även mycket för tidigt så gör att de inte får de förutsättningar skulle ha fått i Sverige.

• Beckah82
    Xavante69 skrev 2007-01-17 10:02:42 följande:
    Ja, självklart kan de få det.Jag har sett flera stycken som lider av DS som haft en annan hudfärg än vår.
    Varför tror du att de lider?

De kanske HAR Downs syndrom, men lider? Nä, vem påstår det?

Man lider av Cancer och huvudvärk och andra sjukdomar men varför skulle man lida för att man är född med en extra kromosom?
    ♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • anne h

Finns personer med DS i alla kulturer, i alla länder, naturligtvis.

Xavante69 skrev 2007-01-17 10:02:42 följande:
    Ja, självklart kan de få det.Jag har sett flera stycken som lider av DS som haft en annan hudfärg än vår.
    säger som beckah här ovan; inte lider man bara för att man har DS, iaf inte min unge, han njuter av livet i allra högsta grad.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Röda

Om jag levde i solen en längre tid så skulle jag bli mörkhyad. Skulle jag kunna få barn med Downs syndrom då?

• Beckah82
    Röda skrev 2007-01-17 12:21:37 följande:
    Om jag levde i solen en längre tid så skulle jag bli mörkhyad. Skulle jag kunna få barn med Downs syndrom då?
    Nepp absolut inte. Genetiskt omöjligt
    ♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Pojkmamma

Får jag stämma en följdfråga?

Om två människor med DS får barn, är då risken större att detta barn föds med DS också?

• Morrizz

Jag minns en artikel i FUB's tidning Kontakt för en herrans massa år där de besökte en familj i centrala Afrika (minns ej vilket land) där ett av barnen hade DS.
    Vad jag minns så väl från artikeln var att trots att man hade väldigt knappa resurser för att hjälpa barnet ur medicinskt perspektiv så var det mycket väl omhändertaget av sin hela  familj och att även andra i byn brydde sig om barnets bästa.
    Kärlek fanns det massor av iaf! .

Svar på tråden Kan en mörkhyad få downs syndrom?