• Valkyriia

gravid & diskbråck??

En undran bara då jag skarpt börjar misstänka att jag ska åka in o kolla mej.
    Hade likadant i slutet av min förra graviditet men det försvann efter förlossningen. Dock aldrig så ont som jag har nu. Började lite smått för två veckor sedan. Det ömmar till när jag tex reser mej från liggande till sittande, när jag sätter ner/plockar upp dottern från golvet och liknande händelser. Alltid på samma punkt på ryggraden. Känner mej lite småsvullen på stället men inte märkvärdigt, eller så är det bara för att jag har ont där som gör att det känns.. E skitorolig över att få diskbråck.. En i familjen fick det för ett par år sedan och hon beskrev det likadant som jag har det nu.. Emellanåt så känns det som om bara nån nerv eller så kommer i kläm o inte direkt smärta utan mer ont som ebbar ut, men vissa (särskilt nu det senaste) så har det gjortfruktansvärt ont, och emellanåt så får jag verkligen kämpa för att inte tårarna ska komma fram.
    Och i samband med att jag misstänker att det kan vara på väg att bli diskbråck så kommre alla andra tankar.. Vad gör man åt det ? E ju gravid nu o kommer det göra det hela mkt värre då??
    Och om det nu inte skulle vara det.. Nån som har nån tanke om vad det kan vara ??

• Svar på tråden gravid & diskbråck??
  • Jenna82

Har haft så som du ungefär sen jag väntade första barnet.
    När jag väntade andra barnet blev d ännu värre o nu 2år senare så har jag fortfarande ont, fast tusen ggr ondare! Vissa dagar kan jag knappt gå..
    Böjer jag mig för ofta får jag ont, ligger för länge på rygg får jag ont + att hela min kropp låser sig o jag kommer inte upp igen, ischias nerven kommer i kläm titt som tätt o då kan jag bara ramla ihop ibland!
    Hur som helst så berättade en bekant till mig att d lät PRECIS som hennes problem, DISKBRÅCK..så jag blev såklart livrädd o fixadw tid hos läkaren. Sen va allt i rullning!
    D blev prover, värktabletter, magnetröntgen, reumatologbesök osv.
    Så kom då röngen svaren..inflammerat bäcken!
    En äldre inflammation och en nyare...
    Ångrar grymt mycket att jag inte kollade upp tidigare va d va..då hade man nog kunnat gjort mer (fått redan då antiflammatoriska tabletter) än va man kan nu o diagnosen hade nog sett annorlunda ut..
    Nu är den kronisk..JÄTTEKUL. 24år gammal...
    Så nu i dagläget får jag tugga i mig 12tabletter dagligen (värk och antiflammatorisk), massa blodprover, läkarbesök m.m...

Så kolla upp dig på en gång, eller snarast!!
    För o ha d så här e ett helvete..

Hoppas bara att d e nåt tillfälligt du har.

• hemlis

Hej!

jag väntar nu mitt 3:e barn och har haft precis som du menar, det känns som nåt kommer i kläm och det hugger till och gör ont en stund.
    Ibland så känns det som det låser sig och har lite avårt att släppa, särskilt när jag suttit ner eller legat på rygg och ska ställa mig upp och gå.
    Efter en stund ger det sig oftast.

Jag har även operarat mig för två dickbråck innan jag fick mitt första bar och haft ett par stycken efter ".a barnet som gått över av sig själv.
    Men för mig så är det absolut inte samma sak, när jag haft diskbråck så har jag en smärta som trålar ner på hela baksidan av hela ena benet, ibland med domningar i foten.
    När man har så, så känns det som man inte riktigt vet vad man ska ta sig till.

Jag tror du har ischias, hoppas det. Har hört att när man har diskbråck så strålar smärtan enda ner i foten och vid ischias bara en bit ner i benet.

Hoppas det bara är tillfälligt, det är jättevanligt med ischias under graviditeten.

Lycka till!

• Viktors mamma

Jag har också haft diskbråck och opererats för det och jag instämmer med hemlis, jag tror att du har ischias och inte diskbråck.
    Skulle det vara diskbråck så konstaterar men det bla med en magnetröntgen och det vet jag inte om man kan göra som gravid. Annars handlar behandlingen om tabletter och sjukgymnastik. Oftas läker ett diksbråck ut av sig själv, en operation är en sista utväg när diskbråcket inte gör det. Jag gick med mitt diskbråck i över ett år innan det blev operation.

Hoppas att du snart känner dig bättre i ryggen. Vet allt om hur jobbigt det är att vara gravid och ha ont i ryggen

• fjällblomma

Diskbråck då strålar smärtan nedför benen med känselbortfall å domningar oxå...Jag har haft ett stort i ländryggen. För att kunna veta om det är diskbråck krävs magnetröntgen och det tror jag ej man får göra som gravid. Men kolla med läkare kan vara ischias...

• spacebeare

har haft diskbråck utan den berömda stråla ut i benet.....
    vågar inte svara på TS gå till doktor och få en ordentlig utredning
    och som nån inom primärvården sa till mig "Aaaaallaa har diskbråck" är iallafall väldigt vanligt sen kan vissa inte ens märka av det och andra får opereras
    lycka till

• hemlis

Det man ska komma ihåg är att nästan alla människor någon gång har diskbråck utan att märka det, det är inte farligt att ha det så länge det inte blockerar tex nervbanorna till urinvägarna, vilket är väldigt ovanligt.
    Har man inte värk som är outhärdlig så göra man inte så mycket åt diskbråck, det är ju inte farligt att ha.
    Man opererar oftast för att man har sådan smärta, oftast då med berömda srålningen ner i benet.

• Valkyriia

Tack för alla era svar. Har varit nere i dag o kollat mej. Kommer få gå till sjukgymnast ett tag hädanefter eftersom jag e gravid och inte får äta smärtstillande..
    Visade sej enl. vad systern trodde vara, en inflammation/infektion i muskelaturen runt ryggraden vid skulderbladen.. Hon kände o klämde o ont som fan gjorde det. Eftersom jag hade så här redan förra graviditeten och inte kollade upp det så sa hon att det har ju legat länge men i o med att jag gått o blivit gravid igen samt släpar på en åttamånaders hela dagarna har då gjort att det blommat upp igen.
    Ska dock ändå in till stora sjukhuset o kolla upp det om två veckor (tidigaste tiden) så det verkligen inte är något annat. Skulle det däremot inte ge med sej med sjukgymnasten, värmemassage och alvedon så skulle jag återkomma det snaraste.. :]

Så nu känns det i varje fall inte lika tungt i tankarna längre.. :]

• Jenna82

TS: D va precis så d hade blivit för mig..
    Iomed att jag hade ont med första o sedan blev gravid igen då han va 6-7mån o samtidigt gick o bar på honom så kom besvären tillbaka o sedan har d bara blivit värre o värre.
    Men jag håller tummarna för att du verkligen inte har d jag har eller annat för den delen!

Hoppas d går bra hos sjukgymnasten!

• Hjalla

Hur är det att föda om man har diskbråck eller nåt diskproblem? Har haft en diskinflammation och det var fruktansvärt smärtsamt och är lite halvstel i ryggen mer eller mindre jämt. Är lite orolig för hur det funkar när bebisen ska ut...

• Majatåfjutt

Hej!

Jag har lite liknande, får en stråle med smärta i ena skinkan och ner i benet så fort jag lyfter lite tungt eller som nu bara böjer mig ner. Då bär inte benet och det gör ont så jag svettas..
    Min sambo har diskbråck sen 10 år tillbaka och han tror mer jag har fått ryggskott. Vad tror ni om det? Vad är det för skillnader på ryggskott och ischias? Kanske kan jag läsa mig till det lite mer på nån läkarsida...
    Är det vanligt att man får lite såna här problem när man är gravid? Jag är i 21:a veckan och har ju inte blivit direkt stor än.
    Lena

• Viktors mamma

Jag hade inga problem under förlossningen pga mitt diskbråck. Var dock sjukskriven på slutet förra graviditeten och även den här pga ryggont som relateras till mitt tidigare diskbråck. Förlossningen gick dock bra. Var på specmvc förra gången för att kolla om mitt ärr efter operationen kunder försvåra en ryggmärgsbedövning, men det skulle inte bli några problem. Fick dock aldrig tillfälle till någon bedövning eftersom det gick så fort förra gången

Svar på tråden gravid & diskbråck??