• hemlis

gravid & diskbråck??

Hej!

jag väntar nu mitt 3:e barn och har haft precis som du menar, det känns som nåt kommer i kläm och det hugger till och gör ont en stund.
    Ibland så känns det som det låser sig och har lite avårt att släppa, särskilt när jag suttit ner eller legat på rygg och ska ställa mig upp och gå.
    Efter en stund ger det sig oftast.

Jag har även operarat mig för två dickbråck innan jag fick mitt första bar och haft ett par stycken efter ".a barnet som gått över av sig själv.
    Men för mig så är det absolut inte samma sak, när jag haft diskbråck så har jag en smärta som trålar ner på hela baksidan av hela ena benet, ibland med domningar i foten.
    När man har så, så känns det som man inte riktigt vet vad man ska ta sig till.

Jag tror du har ischias, hoppas det. Har hört att när man har diskbråck så strålar smärtan enda ner i foten och vid ischias bara en bit ner i benet.

Hoppas det bara är tillfälligt, det är jättevanligt med ischias under graviditeten.

Lycka till!

• hemlis

Det man ska komma ihåg är att nästan alla människor någon gång har diskbråck utan att märka det, det är inte farligt att ha det så länge det inte blockerar tex nervbanorna till urinvägarna, vilket är väldigt ovanligt.
    Har man inte värk som är outhärdlig så göra man inte så mycket åt diskbråck, det är ju inte farligt att ha.
    Man opererar oftast för att man har sådan smärta, oftast då med berömda srålningen ner i benet.

Svar på tråden gravid & diskbråck??