Inlägg från: exiteme |Visa alla inlägg
  • exiteme

Järngänget i Malmö del 11

När mina stora barn var små, fick man inte ha dem på dagis när syskonen kom. Men på den tiden fanns det öppna förskolor lite överallt. Det var kanon. Numera läggs (nästan) alla ÖF ner och det är synd.

Jag har tur. Peter kör hemifrån 7.40 och är hemma 16.40. Kanontider!!! Han får tid med barnen och jag får tid att träna

• exiteme

Nu får jag det nog hett om öronen. Men med tanke på som skrivits, ber jag er läsa vad som räknas som barnmisshandel:

"Vad är barnmisshandel?
    Barnmisshandel kan delas in i fysiskt och psykiskt våld samt bristande omsorg. ven sexuella övergrepp är barnmisshandel.

Fysisk misshandel är när föräldrar eller andra medvetet skadar barnet eller inte förhindrar att barnet skadas. Hit räknas tex att slå, sparka, bränna, skaka, bita och dra i håret.

Psykisk misshandel kan vara att skrämma och isolera barnet eller att genom verbalt våld nedvärdera och förlöjliga barnet. Att bevittna när en förälder eller ett syskon blir slaget är också psykisk misshandel. Psykisk misshandel ger inga synliga märken men kan ge djupa ärr i själen. Barn behöver kärlek, kroppskontakt och uppmuntran. Om föräldrar återkommande hotar och kritiserar känner sig barnet oälskat och omöjligt att tycka om. Denna känsla kan leda till en felaktig självbild som försvårar barnets möjligheter att utveckla bra relationer till andra."

Källa: Rädda barnen www.rb.se

• exiteme

Att jag klistrade in inläggget, är för att det kanske är bra att få en liten pekpinne ibland. Jag är själv ingen perfekt mamma, absolut inte, men jag tycker det är hemskt när jag läser att 2-åringar blir hotade med att bli övergivna i ett mörkt dike, daskade eller knipna.

MM:
    Var gränserna går? Tycker inte man kan jämföra att skrämma barnet för lastbilar som kan döda barnet, med att skrämma barnet till tystnad.
    Men jag håller med om en sak. För mycket av det goda är inte bra. Tycker liksom du att det är barnmisshandel att ge barnen felaktig kost.

• exiteme

AOI:
    Du är bra mycket större än Julie. Håll fast henne så att hon inte kan slå dig.
    Sedan gör barn som vuxna gör. Om du daskar/kniper Julie, hur ska hon förstå att hon inte får göra så på dig?

• exiteme

AOI:
    Man får lov att ta med bebisar på Copes utbildning. Jag skulle gå på utbildningen här i Oxie, men det krockade tyvärr med andra aktiviteter. Du kan läsa om COPE på deras hemsida: www.svenskacope.se/index.php&task=view&id=7&Itemid=10

• exiteme

Jag och min väninna Saga skulle vilja åka och shoppa lite. Kan man få adressen?

• exiteme

MM:
    Jag och min väninna vill shoppa lite Me & I-kläder. Skulle vi kunna få en liten adress?

• exiteme

Idag fick Keyla STORA ögon. Hon tittade ut och pekade. "Söar, söar" Mamma fattar noll. Tittar ut och ser att det snöar för första gången denna sidan jul.

MM:
    Jodå, efter lite letande (Körde ju höger i korningen) hittade vi Me&I. Handlade mest till Zack. Hade jag vetat bättre skulle jag också köpt mer och lagt ut på Tradera. Jösses vad folk betalar för de kläderna!!

• exiteme

Den 11/2 kl 11.oo ska jag ha Me & I-visning/försäljning hemma hos mig. Ni är alla hjärtligt välkomna!! Serverar enkel (nyttig) lunch

• exiteme

mejram:
    Hos oss har det hjälpt att träffa läkare. Jag har haft tre öronbarn. Zack har öroninflammation just nu. Med penicillin har lidandet förkortats rejält och barnen blivit friskare snabbare. Inte tar det en vecka för att bli bättre. Möjligen en vecka för att bli helt FRISK.

Men det är lite skillnad på åldern. Om Keyla blir sjuk, talar hon om var hon har ont. Hon försöker tom att fejka ont för att få smaka Zack´s medicin!!! *s*

• exiteme

Tillägg:
    Jag lider av migrän. Tar jag medicin kan jag bli bra på en timme.
    Men tar jag inte medicin, försvinner migränen också... efter tre dygn! Gissa vilket jag väljer?

• exiteme

AOI: Jag ska ha Me & I-party hemma den 11/2 kl 11.oo. Du är så välkommen så

• exiteme

AOI:
    Troligen menade Aima lat-MASKEN

Ingen som är sugen på en Me & I-träff?

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11