• Cookie

Järngänget i Malmö del 11

Hej alla fantastiska (och ofantastiska ) mammor!

Nu ger jag mig till känna - smygläser och lovar ingen bättring - men man vet ju aldrig... Ett och annat aktivt besök här kanske det blir. Kvantitet och kvalitet ni vet!

GRAAAAAAAAATTTTTTTTTTIIIIIIIIIISSSSSSSS Katlas mamma! Även om du kommer att vara långt borta från oss kan vi nog konsultera dig . Får köpa webkamera så att alla krämpor och skavanker verkligen kan visas upp!

• Cookie

Flickor/tanter!
    Allmänt upprop - här behövs det ny energi! Tjuvläsaren (yours truly) kastar in en fackla i debatten.

Var blev det av tävlandet egentligen? Såg ett gammalt inlägg från Katla där hon berättade att Katla skriver K på uppmaning. Vad är det för petitesser?

Alva kan skriva hela sitt namn! Visserligen på uppmaning och visserligen blir det ganska ofta AVLA, vilket väl är nåt helt annat? (Minns inte så noga - det var så länge sedan... )

För övrigt försöker jag bli en bra mamma. Idag har vi lagat mat tillsammans. På morgnarna är jag inte någon bra mamma. Idag var jag fullt beredd att låta en snorig tjej åka till dagis i bara tunn tröja och byxor: Maaaaaammmmmmmaaaaa - jag vill vara ensam hemma! (Mitt knep i pressade påklädningssituationer har fram tills nu varit: NU går mamma till jobbet. Du vill väl inte vara ensam hemma? Kom nu!) Detta knep. Kan inte. Användas. Längre.

• Cookie

Nån som har en mailadress eller nåt till Katla? Vill gärna ha tag på henne - fast inte i sjukdomsfrågor

Maila mig privat eller så...

• Cookie

Ingen som vet hur man får tag i Katlas mamma?????

För övrigt (och inte alls kopplat till ovanstående): VET ni hur ont era barn har när de har öroninflammation? Jag vet!!!!! A har gett mig en förkylning som ledde till bihåleinflammation (den läker nog av sig själv, man behöver inte gå till doktorn) som ledde till öroninflammation (inkl sprucken trumhinna) och det gjorde nåt så djävulusiskt ont!

Jag kommer hädanefter aldrig bli irriterad över gnäll och gråt - även om man varit uppe hela natten!

• Cookie

Grattis Mamma Mio! Gamla tanten - du fyller ju inte ens jämnt (om jag minns rätt blir det väl sisådär... äh, kanske vi inte talar om sånt?)

Mejram, angående antibiotika: jag tror att du och jag tycker lika i frågan, men mina senaste egna erfarenheter säger JA, JA, JA! när det gäller öronont.

Måste berätta: Jag pratade med A på lördagsmorgonen. Frågade om hon kom ihåg att mamma varit hos doktorn och fått medicin (jag fick anlita barnvakt ganska akut och det var inte jag som lade A på fredagskvällen) A: Men mamma, glass är den bästa medicinen!

• Cookie

...dags för "smygisen" att skriva lite:

Är det inte nu i dagarna som Katla uppnår den aktningsvärda four-O-dagen???? Hipp hipp hurra för vår doktor Katla!!!! (Kanske missar jag grovt här, men min magkänsla säger åt mig att agera... och skulle jag ha fel för mig så får jag väl bjuda på det också! )

Idag har jag varit en bra mamma och varit på F&S med min tjej på gympa. Grymt kul tyckte Alva och mamman (moi!) tyckte ansträngningen var alldeles lagom. Riktigt kul var det också!

• Cookie

GRATTIS Katla! Jag hade ju på känn att det var dags för the "big-four-O" för din del... Hoppas att du sett att jag gratulerade lite i förväg här på forumet!

Har du nån mailadress där man kan nå dig? Kanske har jag nåt kul att berätta en vacker dag? Hemligt...

• Cookie

Jag har blivit med lägenhet! ÄNTLIGEN! Det är inte helt enkelt att bo en fööööörtiåring (hej och hopp - acceptans var ordet för dagen!)och en snart treåring på 53 kvm! Jag har varit på jakt efter större lgh så länge och försökt fixa och trixa med bytesannonser och annat, men har nu fått en lgh utan att behöva bry mig om triangelbyten och sånt. Flytt blir det runt 1 juni (fast säg inget till Alva - hon vet inget än... )

Sååå lycklig!

• Cookie

Mamma Mio! Jag är också intresserad av föredrag!!!

Angående "stöttningsdebatten": Jag tycker vi ska vara öppna och ge varandra stöd där det behövs, men _hur_ mycket och _vad_ man skriver måste var och en själv få bestämma! Konstruktiva råd när man ber om det är ju alltid bra...

Nu ska jag våga mig på en liknelse som jag hoppas blir bra (och förståelig) Att ge råd är som att kittlas. Så länge man är med på det hela (skrattar glatt) är det OK att ge även ganska obekväma råd, men när man nästan kiknar och man kommer till punkten när man inte skrattar längre så måste man få säga: stopp!
    Vad jag vill säga med detta är att ibland orkar man inte.

Fast huvudsaken här är ju förstås att vi är så openminded som möjligt!

• Cookie

Boken "Det var det fräckaste!" kan varmt rekommenderas till alla bajsfixerade barn. Handlar om en mullvad som får en bajs i huvudet och söker det skyldige. Bajs i alla de former utlovas! En riktig nutida klassiker som ofta läses här hemma.

• Cookie

Håller med Mejram (som vanligt känns det som) - vill gärna slippa tårta och sånt på dagis. Två stora fördelar:

1. Den uppenbara, nämligen att lära barnen att fest inte automatiskt betyder glass och godis.
    2. Föräldrarna får massor av utrymme (om man vill!) till att ge sina barn massor av godis och glass (eftersom man vet att ransonen är noll på dagis!)

Alva går på ett dagis som var väldigt tidigt ute i sockerdebatten. Här lagas mat med omsorg och kärlek men utan socker och transfetter. Barnens födelsedagar firas med prinsesskronor, kramar och uppmärksamhet. En dag i månaden är det "festdag" speciellt för den gångna månadens födelsedagsbarn då en av avdelningarna hittar på nån teater/uppträdande eller så. Denna dag har kocken ägnat extra mycket energi åt maten och till efterrätt får barnen kanske exotisk frukt upplagd på ett fantasifullt sätt.

Jag tycker detta är KANON!

• Cookie

Hoppsan, här skiftar ämnena snabbt!

• Cookie

Var är alla??????

Ja, jag erkänner - jag tittar på Let's dance på ganska orgelbunden basis men ändå. Hejade naturligtvis på Erika och Daniel. Mest var det faktiskt för att Daniel ser lite "skum" ut, han hade lika gärna kunnat vara med i en gangsterfilm liksom! Inte så där prydligt välkammad som de andra. Fast sen när jag sett dem dansa så dansar de ju väldigt bra. Trist att de åkte ut!

Sommarlycka, har svårt att tänka mig att du blir dyngrak på en halv (eller mer) flaska vin. Dessutom är ni ju två föräldrar och den som inte är medvetslös kan väl ta hand om barnen? (Äh, skojar - det fattar du väl?) Allvarligt talat: så länge som man kan ta hand om sig själv och andra är det väl helt OK att ta något eller några glas vin! Även om man inte är i stånd att köra bil!

Idag kastade vi overallen i väggen och gick ut i strumpbyxor och klänning! Lycka! Första riktiga lekplatsdagen blev det också och A gungade och skrattade så hon kiknade. Mamman kände en sån där lycka som man nästan inte kan beskriva...

• Cookie

Mamma Mio och Mejram!
    Ville bara säga till er att jag älskar er! *s* (appropå "badtråden" alltså!) Alla har ju rätt till sin åsikt och hur andra gör med sina barn och bad är ju upp till dem, men tråden är ju helt hysterisk! Ni är mogna och, vill jag definitivt påstå, ansvarstagande på en sund nivå.

Personligen hämtar jag glatt en handduk eller gör nåt annat så länge jag hör A. Det handlar ju trots allt inte om att man verkligen lämnar sina barn ensamma på riktigt... Den här lata mamman tycker dessutom att det kan vara ganska skönt att få lov att sitta brevid badkaret och läsa en bok samtidigt som A badar. Skönt att få sitta ner efter en dag på jobbet liksom!

• Cookie

Grattis på födelsedagen i förskott FaF! Trodde att det bara var min Alva som i hela världen fyller år den 19/4! Alva blir tre år - vad blir du? (Nej, du behöver inte svara...)

Hälsningar från en mamma som är så trött så trött och som tänkte göra fint i lägenheten med anledning av dagen i morgon men som nog får fokusera på ballonguppblåsning och presentinslagning - en treåring ser väl inte dammråttorna va?

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11