• Göteborgstjej

Har du bytt topplock på din bil?

Vad fick du betala? Vi ska (troligen) byta topplock på vår Opel och har fått ett ganska högt pris från verkstaden. Blir ju lite nyfiken vad andra betalat.

Vi håller fortfarande tummarna för att det "bara" är topplockspackningan...

• Svar på tråden Har du bytt topplock på din bil?
  • Lift Stolpe

Vet inte vad det kostar men det är som med allt annat. Det beror på vem som gör det. Märkesverkstaden är ofta dyra och mindre lika duktiga verkstäder ofta mycket lägre pris. Så kolla runt lite först är mitt tips.

• Ståhlis

Våran Ford har stått sen i somras då det troligen är topplockspackningen som behöver bytas. De priser vi fått är runt 15.000:- Det är nästan man kan få tag på en likadan hel bil av samma modell för samma pris, så är det värt det? Har inte orkat ta tag i skräpet ännu. Den får stå och mögla vidare på parkeringen ett tag till. :-/

• Göteborgstjej

Jo, men det är ju bara det att nu står den där på verkstaden med isärplockad motor... Vi hade liksom inne den på service och en annan sak...

• Jan H

Topplockspackning o planslip 10000:- på icke märkesverkstad dock 5 år sedan

• Göteborgstjej

Ståhlis: Vårt pris vi har fått är mellan 10-25000, beroende på om det är packningen eller hela alltet och beroende på om det går att få tag i ett begagnat topplock eller om man måste ta ett nytt, så det kanske är rimligt då?

• Ståhlis

Ja vi har fått höra att det ligger runt 15 från olika håll så det borde vara rimligt. Precis som du säger kan det även rinna iväg mer om det är mer än "bara" packningen som måste bytas/fixas.

• Göteborgstjej

Håll tummarna för att det "Bara" är packningen på vår bil då...

Fler kanske som har bytt topplock eller packning?

• SandraHM

Det brukar vara ganska krångligt att byta topplock och packning därav det höga priset. Synd att den står på verkstaden redan annars brukar det alltid finnas duktiga hobbymekar som är minst lika duktiga (om inte duktigare) som fixar det billigare.

*Kör inte fortare än din skyddsängel flyger*
  • MissLinda

vi har gjort det, men kille är en otroligt händig man så han fixar allt med bilen själv han brukar lagaandra bilar med... så ja vet faktiskt inte vad det kostar...

• Grinkel

Att byta packning är väl inget svårt om man inte har tummen mitt i handen...

• Göteborgstjej

Det var topplocket. Superroligt. MEN... vi får det betalt via bilförsäkringen, vilket vi INTE trodde vi skulle få av olika anledningar. Så nu kommer vi undan med 5000 i självrisk istället för 25! Värsta lottovinsten ju!

• Göteborgstjej

Grinkel: En topplockspackning är inte ngt man byter själv, typ halva motorn måste plockas isär för att dena ska kunna bytas.

• Grinkel

jag har bytt en massa packningar men jag är ju utbildad bilmekaniker samt håller på med bilar på fritiden..

• Master J

Ta bilen från verkstad!!!!!!!!!! Kolla sedan runt efter någon som vill och KAN göra jobbet.
    Byte av toppackning bör ligga på ca 10 timmar(multiplicerat med ca 3-600,oo) samt material(ca 1000-2000).
    Hyvling alt slipning av topp ca 2000,oo. Tillkommer inslipning o eventuella byten av ventiler.
    Dock bär de flesta som inte har tummarna i kors mitt i ena handen kunna klara av att göra det mesta av jobbet med hjälp av en sk verkstadshandbok(300,oo) och lite vettiga verktyg.
    Maila gärna för exaktare svar!

• Isfjord

"Att byta packning är väl inget svårt om man inte har tummen mitt i handen..."

Beror på om bilen har torra eller våta foder, eller borrat direkt i blocket. Har bilen våta foder klibbar de lätt fast i toppen och förljer med några millineter innan de släpper. Då får man lossa oljetråget och vevaxel (Med vevstakar och kolvar) för att rikta upp dem vilket drar i väg med både arbete och material.

• Minime

Vi har gjort det, bet 10 000:- men han som gjorde det är en vän till oss så vi bet inte fullt...

• Benganfans

Jag bytte bägge topppackningarna på min bil och bytte toppar på den helt själv tog 4-5 dagar i 20 minus grader och ahde inget garage.... kostade 800 spänn inkluseíve topparna

Svar på tråden Har du bytt topplock på din bil?