• MsRahkonen

Värdera huset. TIPS!

Hej...

Nu har vi ringt mäklaren och han ska komma den 28e och värdera huset å så... Känns stressigt, fattas lite lister och sånt smått som alltid tar hundra år innan det är på plats...

Någon som har tips på vad man ska göra innan man värderar huset?

Vad brukar dom vara noga på m.m?

• Svar på tråden Värdera huset. TIPS!
  • chase

När vi hade en mäklare som värderade vårt hus såg vi naturligtvis till att ha städat. Men viktigast är nog att man berättar om alla renoveringar och värdehöjande insatser man gjort tex bytt tak, panna, nya fönster etc.

När du sedan ska sälja huset är det bra om du fixar till alla lösa lister etc. Det bryr sig nog en spekulant betydligt mer om än mäklaren.

• MsRahkonen

Okej... När vi köpte det här huset värderades det till ca 6-700 tusen, men då var det inga rum där vi nu har sovrum och dotterns rum, det var absolut bara väggar å stök där. Vi har gjort det till rum nu och sen målat eller tapetserat om alla rum utom ett som var nyrenoverat. Vi köpte huset av svärföräldrarna för 400 000kr så vi har bara lån på 500,000kr så vi får iaf så vi kan betala tillbaka det. Egentligen är det bara det som spelar roll..

När man värderar huset och även ska sätta ut det på försäljning, kommer mäklaren ta bilder samma dag som han ska värdera det?

• MsRahkonen

Några fler tips? Vad som helst....

• sunny79

ja oxå nyfiken på vad en värderare värderar.....ja vad e viktigt för dem???

Mina ögon kan tindra och mina läppar kan le..men...
  • MsRahkonen

Ja nu är det inte bara jag som undrar så någon som kan svara??:)

• Venusmannen

Det är ju två olika saker, om vi snackar om en omvärdering av ett hus efter en större åtgärd för att justera lån etc. eller ett besök av en mäklare inför en kommande försäljning..

Vilket menar ni?

• sunny79

i min situation handlar dte om att huset vi hyr ska värderas för att vi ev ska köpa det....undrar ju nu vad de värderar på....då jag funderar lite över vad priset kan tänkas bli... Ja vad tittar de på och vad e det som är värt mest?? nya maskiner???.....standard??? läge??? stortomt??? reparationer??? uppvärmning???

• Venusmannen

sunny79,
    Vem är det som skall värdera huset åt er?
    Självfallet tar man ju hänsyn till efterfrågan på hus i ert område, vad andra liknande hus nyligen sålts för. Men även saker som du räknar upp påverkar ju.

I er situation påverkar väl också ägarens/säljarens intresse av att maximera vad han får ut, i relation till annat. Skall huset ut till en mäklare eller?

• esthelle

MsRahkonen

Själv bor jag i dag i lgh men har haft en mäklare hemma som värderade den, självklart ska man ju ha det snyggt och fint hemma när mäklaren kommer men det är nog viktigare att ha det fint, rent och prydligt inför en fotografering inför försäljningen.

Tips från mig är att ha det rent och snyggt helt enkelt, en list som saknas kanske inte skiljer så mycket i värderingen av huset tror jag och mäklaren kommer tipsa dig om vad du ska göra inför fotografering och visning.

Håller med chase i hennes inlägg.
    Som sagt tala om allt ni gjort med huset.

Lycka till!
    /esthelle

• MsRahkonen

Okej... Som tur är är det samma mäklare som värderade det då vi flyttade hit. Så han vet hur det såg ut innan... Vi ska värdera det för att sälja det eftersom vi ska köpa ett annat hus...

• Venusmannen

Jag tror samtidigt att man skall passa sig för att göra en överdriven "styling", då det kan skapa uppfattningen att man försöker dölja något annat.

• Anghammarad

Det är inte för mäklaren man behöver göra fint. Han/hon bryr sig förmodligen inte om det utan tänker på allmänt skick och läge. Inför försäljning däremot är det larvigt viktigt eftersom köpare normalt sett är extremt ologiska och kan tycka om ett hus för att det är rent och städat med tjusiga möbler istället för att koncentrera sig på det som faktiskt säljs.

• sunny79
    Venusmannen....
    Vad hyresvärden sagt så tror jag inte att huset ska ut till mäklare ...... Fattade det mest som att det skulle värderas så vi skulle kunna komma överens om ett pris...... men jag har svårt att tro att husägaren inte skulle vilja ha ut så mycket som han kan....För varför ge oss ett bra pris...det tjänar väl inte han på....direkt...fats han kankse är en av de där goda själarna som man väntar på i dagens husmarknad med de skyyyyy höga priserna.....
  • Venusmannen

sunny79,
    Det är helt riktigt att det för alla inte alltid är pengar som styr. Vid försäljning av ett hus man kanske bott i en stor del av sitt liv, så är det nog en del andra "mer emotionella" aspekter som kommer in i bilden.

Vi hade inte lagt det högsta budet på det hus vi bor i nu t.ex.

• sunny79
    Venusmannen ååå....*håller tummarna för att vår hyresvärd är en av dem* Vill så gärna köpa huset...
  • Venusmannen

sunny79,
    Er roll i sammanhanget blir ju att ta fram allt som inte är bra, det som behöver åtgärdas etc. Har ni gett ägaren något bud redan nu, före värderingen? Vem skall värdera?

• sunny79

ja vi har suttit och funerat lite på saker som iNTE fungerar eller som bör göras iordning men det e just det...vad ska man påpeka och vad e mindre relevant..... Nä vi har inte lagt bud ännu men funderar... Vem som ska värdera...ingen aning men dt blir väl någon...e det mäklare kankse+??

• Venusmannen

sunny79,
    Ja, jag menar att ni kan ju också dra upp olika mycket negativa saker beroende på hur gniden ägaren är. Är han gniden och vill ha ut max möjligt, så skall ni ju ha en hel lista med saker.

Varför inte testa ett bud före värderingen?

Ni bör ju också se till att mäklaren är relativt neutral mellan er och ägaren. Vid en normal försäljning har de ju skyldighet att tillvarata både säljarens och köparens intresse, men de reglerna kanske blir mindre tydliga här..

• sunny79

tackars så JÄTTE mycket för svaren...toppen bra...... VI ska göra så gott vi kan... samtidigt tycker vi ju om vår hyresvärd och han om oss antar jag så vi får hoppas att vi gör en affär vi båda är nöjda med... Hade varit det bästa så klart

• MsRahkonen

Idag blev det värdering på huset, men en annan gubbe skulle komma ut i veckan å kika på all skog(7ha) innan vi vet exakt vad det är värt. men runt 1 miljon tippade mäklaren på att det skulle bli.. Snacka om vinst isf, vi gav 400,000kr för det:)

Svar på tråden Värdera huset. TIPS!