• gotland

Trotsåldrar

Finns 2-årstrots? Hör alltid folk som har typ 1,5-åringar som säger att deras barn har kommit in i för tidig 3-årstrots...????? Är inte det lite konstigt eller finns det verkligen ingen trots för 2-åringar?

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Trotsåldrar
  • mamsen76

Jag var på en föreläsning om trots och där sa man att den sk 3-års trotsen vanligtvis infaller ngn gång mellan 1,5-3-års ålder.  3-års trotsen är alltså bara en benämning som hängt med

• trebarsmamma

det finns väll trots hela tiden hoss barnen.. treårstrots sjuårstrots och några till min kompis sa det hon går barn programnmet i skolan..

• gotland

Det jag undrade var varför det heter 3-årstrots när barnet är 1,5???

• flippertjejen

I USA kallar de trotsåldern för "terrible twos". Vår son blir 2 i februari och jag får lov att hålla med om att trotsen helt klart har börjat komma.

• Glad i hågen

Vad skönt att höra. Vår tjej är bara 1 år och 8 mån och har börjat försöka styra och ställa helt otroligt, och får hon inte som hon vill så blir hon jättearg och ledsen.

Jag tänkte ojojoj, det är säkert bara början... I den här åldern "ska" dom ju inte alls vara trotsiga.

Och det ÄR säkert bara början, men ändå...

• gotland

Det verkar alltså som att det finns en trotsålder som borde heta 2-årstrots istället då!

• Gumlan

va?? det låter ju väldigt bra isåfall för sonen hade en riktigt jobbig trottsperiod när han var 1½ ca... jag trodde det var 2 års trottset! nu går ja o väntar på 3 års trottset... men då kommer itne det elelr??? om det han hade vid 1½ var treårstrotts?? hoppas*

• Noti
    Gumlan skrev 2007-01-18 13:38:10 följande:
    va?? det låter ju väldigt bra isåfall för sonen hade en riktigt jobbig trottsperiod när han var 1½ ca... jag trodde det var 2 års trottset! nu går ja o väntar på 3 års trottset... men då kommer itne det elelr??? om det han hade vid 1½ var treårstrotts?? hoppas*
    Min dotter började med vad jag trodde var trots vid 1,5- års ålder. Men det är ingenting mot hur det är nu när hon snart är 3Skrikandes Men jag hoppas på att lugnet efter trotset kommer snart.
  • mamsen76

Min dotter påbörjade sin trotsålder vid 1.5 år och den håller på än, drygt 1,5 år senare.....

• Glad i hågen

Skulle tro att de testar oss typ resten av livet Har en kompis som var utom sig härom dagen för hennes 18-årings trotsperiod... Tjoho!

Det är väl som en bekant till oss sa när vi fått barn. "Jaha, nu har ni också en sån där 40 års sele".

Fast en härlig sån, trots allt trots...

Svar på tråden Trotsåldrar