• SysterHedvig

Vilken typ av pump - elektrisk eller manuell?

Nu ger jag upp den Medela Mini Electric-pump som jag lånat av en kompis. Tanken var att Hilma skulle få lite extra mjölk inför natten och att jag skulle pumpa igång mer mjölkproduktion, men jag får ut högst 30ml på relativt fyllda bröst, därtill tuggar den i sig mina bröstvårtor så att de är röda och ömmande.

Nu riktar jag mina blickar mot en handpump istället. Finns det fler som haft det som jag och som tyckt att den manuella varit bättre än den elektriska?

Vilken rekommenderar ni?

och jag vet att det är mycket att hoppas på, men tror ni att det kan fungera med en annan pump?

• Svar på tråden Vilken typ av pump - elektrisk eller manuell?
  • Csve

ja hade en manuell pump o de funkade väl helt okej när man väl fått in snitsen!!

• MayaLinnea

Har apotekets och den fungerar bra tycker jag, det bästa med den är priset, kostar runt 100-lappen.

• jmmm

Jag hade en handpump m sonen, fick inte ut något o nu har jag en medela mini electric:) o nu får jag ut om än inte några mängder men ändå. Det är så att alla kvinnor kan inte pumpa, utdrivningen kommer inte igång ordentligt. Sen sa min bvc tant oxå att bara för att jag inte får ut mycket m pumpen så betyder det inte att jag har lite mjölk.
    Lycka till ia llfall om du fixar handpumpen

• SysterHedvig
    jmmm: attans

nä jag ska låna en handpump av en kompis, sen tror jag nog att jag ger upp hela det här pumperiet innan nipplorna trillar av.
  • Csve

ja hade den fr apoteket.. i början så funkade de inte alls... bara nån droppe.. men sen så kom ja på att de funkade mycket bättre om ja tryckte på bröstet lite, så de blev hårdare tryck.. fick dock va lite försiktig så d einte kom in massa luft för då släppte taget

• Ninni68

Jag har Medelas handpump Harmony som jag blev rekommenderad på BB och den funkar jättebra för mig. En period när jag bara pumpade hyrde jag en elektrisk pump på BB och det är att föredra om man ska pumpa så mycket som jag gjorde då (6-7 ggr/dagen), men nu när jag bara pumpar någon enstaka gång räcker handpumpen gott och väl.

Det ska inte göra ont när du pumpar! Vet inte hur Mini-Electric fungerar, men den elektriska pump som jag hade kunde man ställa in frekvensen och styrkan i pumpningen, man får börja på en nivå som känns bra och sedan höja lite försiktigt. Sen är det så att det är olika hur mycket man kan pumpa ut, en del får ut mycket, en del lite. Jag fick ut ungefär 60 procent av det min kille behövde, resten fick vi fylla ut med ersättning. Nu ammar vi nästan enbart dock, så jag har ju alltså tillräckligt med mjölk.

De tips jag fick från amningsmottagningen om att pumpa är att se till att du är avslappnad och inte sitter kallt och dragigt. Det kan gå lättare om du tittar på ditt barn också. Jag hade problem med mjölkstockningar eftersom min son sög för ineffektivt, och jag fick rådet att pumpa fem minuter på varje bröst i två omgångar för att det skulle hinna rinna till lite emellan och på 20 minuter ska brösten bli tömda. Du kan ju prova att pumpa så. Tänk också på att du har sämre mjölkproduktion på kvällen, du får antagligen ut mer om du pumpar på förmiddagen. Jag brukade få ut ca 150 ml på förmiddagen och 60-80, ibland inte mer än 25 ml på kvällen.

• Pokoyo

Usch för den elektriska pumpen på sjukhuset! Den försörde nästan mina bröst. Har en manuell hemma och det är mycket bättre tycker jag.

• goa

Jag hade både och nu till in tös som vägrade ta bröstet. Satt och "helammade" genom en pump i tre månader. Jag hade både sjukhusets elektriska men min AVENT var kanon. Den kostar i ocg för sig runt 500 kronor men de pengarna var välvärda då jag slapp sår.

LYCKA TILL!!

• Lalune2

Jag har Harmony och den verkar bra. Har knappt börjat med den.

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • malla7

Avent Isis handpump funkar jättebra. Jag tycker det är lättare att få igång utdrivningseffekten om jag använder bröstvärmare en stund innan. Om det ändå är svårt kan det funka att handmjölka igång och sen använda pumpen när det börjat komma några droppar.
    Lycka till!

• Mamma och Mor

Jag rekommenderar Avent Isis - den är kanonbra tycker jag. Enkel att använda, gör inte ont, och mjölken rinner till riktigt bra. Utan problem får jag ut 40 ml ur ett bröst fastän lilltjejen ammat från det :)
    Har provat en elektrisk pump vid namn Ameda Lactaline och det var verkligen pumpen från helvetet. Ingen mjölk kom det, men ont gjorde det och bröstvårtorna blev blålila efter bara någon minut *ryser*
    Avent Isis finns att köpa på apoteket. Den kostar ca 500:- men är väl värd pengarna. Tänk bara på att alla delar måste sitta ordentligt på plats, annars får man inte vakuumeffekten. Massera gärna igång utdrivningsreflexen innan, så rinner mjölken till bättre :)

Lycka till!

Svar på tråden Vilken typ av pump - elektrisk eller manuell?