Jag har Medelas handpump Harmony som jag blev rekommenderad på BB och den funkar jättebra för mig. En period när jag bara pumpade hyrde jag en elektrisk pump på BB och det är att föredra om man ska pumpa så mycket som jag gjorde då (6-7 ggr/dagen), men nu när jag bara pumpar någon enstaka gång räcker handpumpen gott och väl.
Det ska inte göra ont när du pumpar! Vet inte hur Mini-Electric fungerar, men den elektriska pump som jag hade kunde man ställa in frekvensen och styrkan i pumpningen, man får börja på en nivå som känns bra och sedan höja lite försiktigt. Sen är det så att det är olika hur mycket man kan pumpa ut, en del får ut mycket, en del lite. Jag fick ut ungefär 60 procent av det min kille behövde, resten fick vi fylla ut med ersättning. Nu ammar vi nästan enbart dock, så jag har ju alltså tillräckligt med mjölk.
De tips jag fick från amningsmottagningen om att pumpa är att se till att du är avslappnad och inte sitter kallt och dragigt. Det kan gå lättare om du tittar på ditt barn också. Jag hade problem med mjölkstockningar eftersom min son sög för ineffektivt, och jag fick rådet att pumpa fem minuter på varje bröst i två omgångar för att det skulle hinna rinna till lite emellan och på 20 minuter ska brösten bli tömda. Du kan ju prova att pumpa så. Tänk också på att du har sämre mjölkproduktion på kvällen, du får antagligen ut mer om du pumpar på förmiddagen. Jag brukade få ut ca 150 ml på förmiddagen och 60-80, ibland inte mer än 25 ml på kvällen.