• Pallas Athena

Det "klonkar" i vattenröret?

När vi slår på kallvattenkranen på fullt i badrummet eller när tvättmaskinen öppnar kranen för att släppa in mer vatten så säger det ett mycket högljutt "klonk" (vet inte hur jag ska bäst beskriva ljudet).. Detta ljud stör oss enormt och dottern kan ibland vakna pga det. Vad beror det på och hur ska det åtgärdas? Kan det vara pga att rören är rätt smala och att det därför blir något slags baksug när man slår på vattnet..?

• Svar på tråden Det "klonkar" i vattenröret?
  • Venusmannen

Jag misstänker att vi har samma fenomen.
    Det är ofta en kombination av klena rör, samt snabba till/frånslag (ofta från ex. diskmaskin/tvättmaskin).
    Det kan i så fall åtgärdas med en tryckslagsdämpare.

Gör gärna en sökning på forumet hos www.byggahus.se på just tryckslagsdämpare så får du mer information.

• Pallas Athena

Åh, tack för ditt svar! Jag ska genast kolla upp det där!

• Nicke

Jajo, en dämpare är nog bra.
    Eller så ser man till att rören sitter fast ordentligt i väggen. :)
    Det klonkar hos oss också men det är inget som stör. Gammalt hus, gamla rör, gammal upphägning eller vad man ska kalla det. ;)

• Nicke

Det är ju rätt högt tryck i rören innan ni öppnar kranen och trycket "släpper" ju typ när kranen skruvas på. Tvättmaskinen tar ju 100% direkt, öppen - stängd liksom. Om ni skruvar på långsamt i badrummet så lär det inte klonka?

• Pallas Athena

N1klas: Rören SITTER ordentligt fast i väggen, det är inte riktigt det som är problemet.. Nja, om vi öppnar blandaren i badrummet till hälften så klonkar det inte, men öppnar vi den långsamt på max så kan röret ändå klonka! Det är bara om man öppnar så långsamt att man får stå i typ en minut och öppna kranen som det inte klonkar vid högsta läget!

• Pallas Athena

Men varför är det bara så på kallvattenkranen? Inte när man slår på varmvattnet?

Det står att den bara fungerar från +6 grader, är det helt säkert att vårt vatten inte är kallare? Det är nämligen kallare än något vatten jag tagit direkt från kranen både i andra villor och i lägenheter!

• Nicke

Har ni bara utanpåliggande rör alltså?
    Kanske att de reagerar på att det blir kallt i rören eller klonkar det även direkt efter att ni har spolat ett tag och stängt av?

• Pallas Athena

Ja, där det klonkar sitter rören utanpå väggen, men sen går de ju genom taket/golvet upp till övervåningen där tvättmaskinen står. Badrummet är på bottenvåningen och klonkandet blir ungefär mittemellan badrummet och tvättmaskinen, här på bottenvåningen..
    Det klonkar oavsett om vattnet stått på en stund och man direkt efter slår på kranen igen! Men däremot klonkar det bara nu under vinterhalvåret!

• Tjofsen

Är det samma då om det klånkar i elementen? Blir himla irriterad på det när det knackar på nätterna. Låter som nån står och slår på fönsterbläcket.....så högt att det väcker mig

Svar på tråden Det "klonkar" i vattenröret?