• agge333

Utredningsboende...

Hej, någon som haft sin tonåring på ett s k utredningshem?
    Jag funderar starkt på att skicka iväg min 15åring som vägrar gå till skolan....
    Har varit en hel del drickande efter jul oxå...i helgen var han inte hemma alls och klev in genom dörren onykter kl 5 på söndagmorgonen...
    Suck, jag är trött just nu..
    Tänkte om nån hade provat detta, kanske är bra med miljöombyte?

Har mycket kontakt med skola, socialen och de har föreslagit detta...

• Svar på tråden Utredningsboende...
  • Rymdmamma

Om du känner att situationen har gått överstyr så kanske det är vad den här ungdomen behöver för att vakna upp!

Sen tycker jag att ungdomar som inte följer sina föräldrars regler o inte går i skolan borde inte ha några "veckopengar" utan få sina priviligeer indragna. Dvs. om de har mindre pengar kanske de inte kan ta sig runt lika mkt och heller kanske inte festa lika hårt.. får man hoppas..

Men iaf.. jag tycker du ska ta emot hjälp av sociala myndigheter om de vill hjälpa dig i detta...när det gått för långt är det inte säkert att man längre kan hjälpa ungdomen på hemmaplan...

• antitanten

Hej
    När min  äldsta dotter ( nu 27)  var i den åldern var hos sk borderline och mycket svår.
    Jag tog kontakt med Barn-och Ungdom på Soc. som var helt fantastiska med att hjälpa till med dels en slags kontaktperson, en superbra yngrekvinna, som blev som en slags storasyster åt henne. Samtidigt fick hon ett sk stödboende eller vad dom nu kallade det då och min dotter och jag fick komma ifrån varann ett tag.
    Under tiden hon bodde själv, lärde hon sig otroligt mycket, dels av sin kontaktperson som hon hade ständigt kontakt med samt att hon förstod och började värdesätta mig, sin mamma och fick en klarare bild av sin egen situation och hur hon kunde påverka sitt eget framtida liv.

Jag hoppas verkligen du kommer i konakt med någon bra som kan erbjuda något liknande som med all sannolikhet finns även idag.

Annars finns grupper och annat som kan vara av intresse:

http://www.frizonen.nu/

http://www.tjejfokus.nu/

http://www.fryshuset.se/wlt/2DAB52F3-8965-4233-BE1B-60765DA6B541.wlt

http://www.tjejjourenfalun.nu/verksamhet/tjejgrupp.htm

• Me76

Jag har haft/har ett helvete me mina grabbar. Yngsta sonen har fått flytta till sin pappa då d inte gick alls med honom här hemma o älsta sonen gick inte alls till skolan,tack o lov har han aldrig varit borta en hel helg(yngsta sonen har varit det) o aldrig kommit hem full.. Men jag har fått en insats från soc som heter MST(multi systematisk terapi) jag va väldigt negativ till mst i början, hade nästan testat allt,speciellt me yngsta(d va han som fick insatsen först) mst jobbar med skolan,familjen vännerna samtidigt.. Väldigt krävade av mig som förälder men d funkar. Sonen har börjat gå till skolan, vi har fått en mycke bättre kontakt. jag har lättare att va konsekvent. Så här har mst funkat väldigt bra, iaf för älsta sonen. Svårt o skiva hela bakrunden här.. ligger många års helvete o skrik på hjälp pga yngsta sonen..menjag va bara en ung mamma som överdrev. men som sagt mst har hjälpt mig o mina barn väldigt mycket. Lycka till med din 15 åring..

• susye

Jag tycker du ska lyssna på soc om de tycker du ska skicka honom dit. Har en son på snart 18 som ahft en del liknande problem så hör av dig om du vill

• agge333

Tack för alla svar! Vi har i veckan varit o kollat o det verkar hårt men nyttigt! Det går ut på att de får jobba på gården, finns hästar o höns o de får tvätta o städa själva...
    Får se hur det blir, tror han får ett LVU på sej snart så han blir ditskickad..

• susye

agge333: låter väl toppen. berätta sen hur det går

• antitanten

Håller tummarna för er o sonen. Det är en hårt o tuff värld vi lever i.
    Han kommer landa mjukt tror jag. Ni bryr er...det gör hela skillnaden.

• moniq1

har en son som bor på utrednings och behandlingshem. har varit toppen. han gick inte till skolan i stort sett sista året i 9an. vände på dygnet. har iofs adhd mm.

• susye

agge333: hur går det med din son?

Svar på tråden Utredningsboende...