• Anonym (Sockertopp)

Sockerberoende

Socker är en verklig drog för mig..

Många säger att de är socker beroende, Och man undrar var gränsen går.

Jag kan inte sluta, känns som om socker växt fast inne i mig. DEt stör mitt vardags liv, min ekonomi. Hela min vardag styrs av olika socker produkter, eller matsom innehåller mycket socker.

Det hela började när jag var fyra år. Jag har en i min närhet som har överst mig med godis och chips, glass och olika bakelser med mera.

Det hela började men en kasse med kinderägg, när jag var 4-5 år. Jagåt och åt, inte bara på lördagar.. Sedan blev det chips och pixaskar..

Först bara på helgen, sedan blev det mer och mer på veckan, började ljuga om att jag tog e ask eller chips påse.. för de skulle ändå inte veta något för de fanns ändå så många.

Allt växte, ibland hade vi inget hemma. men oftast hade vi något.. så länge jag minns har jag varit en sådan som äter på kvällen, vad som helst..

Jag har haft tur, jag har varit från grunden bra tränat. är rätt stark. Fast har inte haft någon jätte kondis men vunnit på uthållig het och styrka..

Jag har alltid vägt något kilo för mycket enligt "idealen"

Idag är jag 20 år, bor särbo för att jag pluggar.. försökt sluta för det börjar märkas på min vikt. Jag har en sådan kropp att jag skulle se sjuk ut om jag vägde 55 kilo.

Men idag är jag ca 160 och väger 68-70 kilo. Men det syns inte för är ändå rätt ränad, älskat idrott och att röra på mig.

Men det hindrar mig och ruinerar mig att jag måste.

Jag har dålig avföring och dålig sömn, hemskt humör och dålig ekonomi.

Känner mig så hjälplös, jag är fast i beroendet..

• Svar på tråden Sockerberoende
  • Anonym (också)

Men stumpan... Du måste faktiskt sluta, det är inte bra för dig!
    Vet av erfarenhet hur svårt det är, det finns ju liksom inga supportgrupper att gå till heller.

Det viktiga är att du ersätter sockret i belöningsform med något annat, kan vara vad som helst bara du känner dig belönad.

Du måste också sluta på en gång, inget sött på lääänge...
    Inget godis, läsk (inte ens light), kakor, allt som är sött kommer väcka din ångest och kroppen kommer behöva bearbeta sockret oavsett om det är riktigt socker eller artificiellt sötningsmedel.

I mitt fall ersatte jag sötsuget med träning, eftersom jag liksom du gillar att träna.
    Vart helt hysterisk på det där ett tag, träningen blev som terapi och jag tränade (sprang mest) ibland flera timmar om dagen.
    Efter ett tag var jag inte ens sötsugen längre, nu kan jag äta godis ibland och det är gott men jag är noga med att hålla det på en okej nivå, aktar mig även noga för andra snabba kolhydrater typ pasta och vitt bröd.
    Det är svårt jobbigt men ändå så värt att ta tag i, du kommer må bättre och fungera bättre! Jag lovar!

Lycka till!

• Anonym (been there)

Det tar 3 dygn att få sockret ur kroppen, äter du nyttig fiberrik kost istället är det hur lätt som helst.

• Anonym (Sockertopp)

Jag har provat vara utan socker i två-tre veckor. Men det kommer tillbaka, börjar med mat som innehåller socker sedan är jag tillbaka..

Så för mig är det inte ute hur kroppen på tre dygn, i huvudet finns det kvar och även efter två veckor är det inte lätt..

Jag vet vad nyttig kost är, jag kan mycket om mat och älskar matlagning, men känns så tungt när man är själv här.

Känns bara så tungt.. visst jag har till och med två hundar, tränar dem mycket och blir promenader. Sällan hemma men när jag kommer hem proppar/hetsäter jag nästan i mig något.. Och sedan kommer ångesten..

• Anonym (Sockertopp)

Anonym-också.

Tack för stödet.

Känner mig bara så arg på mig själv att jag inte klarar av det..

• Anonym (också)

Det är sjukt svårt..
    Vet inte om det tar tre dagar för sockret att lämna kroppen i a f så tar det betydligt längre tid att bli av med beroendet.
    För att bli av med ett beroende krävs det ett beslut som inte är tidsbestämt. Det är få rökare som lyckas med att t ex feströka. Satsa på att bli fri från beroendet, låt det ta den tid det tar, dina smaklökar kommer förändras när beroendet släpper. Du kommer bli sugen på andra saker, jag knaprar numera glatt på oliver, persilja och choklad mörk som natten.
    Om du sedan du blivit fri från beroendet och kommit in i nya vanor blir godissugen kan du säkert äta med gott samvete!

Och var inte arg på dig själv om du misslyckas, använd energin till att styrka dig istället!!

• xylitol

TS: du kan bli beroende av precis vad som helst. om din hjärna har väldigt possitiva tankar om en sak så kan du bli beroende. men det finns inget i sockret som din kropp blir beroende av fysiskt.

läs det som " Anonym (också)" skrev för du måste sluta med en gång och det är som svårast i början. men tänk på att det är bara dina tankar, du måste styra tankarna.

försök och lära dig laga god mat istället, belöna dig med det istället för socker. god mat är ju betydligt godare än socker med. för jag antar att du inte brukar hälla i dig socker från en påse strösocker? då kanske du förstår att det är tankarna kring vanligt godis och inte sockret i sig

om det bara fanns socker (du vet i strösockerform) tror du då att du kunnat sluta äta godis?

• Anonym (Sockertopp)

Tack än en gång, behöver att någon fler säger det åt mig än bara mig själv.

Jag skulle så gärna vilja ha gått ner något kilo, och framförallt vara fri mitt beroende när jag slutar skolan till sommaren.

Min vikt har jag som aldrig stört mig på för för det mesta trivs jag med min kropp. Den är helt okej, jag ser mig inte direkt som överviktig. fast jag vet att jag har några kilo övervikt. Men som jag skrev först jag skulle inte vilja väga typ 55kg, det skulle vara hemskt skulle inte kunna tänka mig det.

Så banta är inget direkt aldrenativ utan jag vill bli av med mitt beroende.

Men om man slutar med att äta sött och sådant så säger folk. "bantar du"

då svarar man nej, och då böjar de envisas om att då kan man väl ta den där biten paj.

• Anonym (been there)

Du sa det ju själv: börjar med mat som innehåller socker... och så är du tillbaka på ruta ett igen.
    Det är s.k "triggers" mat med socker, kakor, fett, chips m.m.
    Därför jag skrev ät nyttig fiberrik kost. Låt aldrig behovet triggas, hitta annat "godis" ex frukter, nötter m.m.
    Och tro mig jag vet vad jag pratar om jag har själv slutat med socker, efter närmare 30 års "missbruk".

• Cularanel

Är också jag tämligen besatt i socker och haft liknande situation under uppväxten. Tidigare har jag faktiskt även kunnat även äta rent socker (i bitform eller bröstsocker) om det velat sig riktigt illa.

Äter inte längre lika mycket sötsaker sedan jag började äta frukt flera gånger om dagen, vet inte om du provat det, men för mig har det hjälpt mot sockret numer äter jag bara godis kanske en gång i veckan.

Hur man slutar med chips o.d. skulle jag dock gärna vilja ha tips om även jag.

Hoppas att du lyckas så du kan bli att må riktigt bra.

• xylitol

Cularanel:

Är du duktig på att laga mat? kan du laga nyttig och god mat?

• Anonym

Är med sockerberoende. Äter godis och dricker massa läsk varje dag. Småhungrig jämt och måste alltid ha något att knapra på.

• Anonym (zoey)

Jag hade tur nu...Är gravid med 3 barnet och graviditeten gör att jag börjar må illa om jag äter söta saker. Programerar om min hjärna just nu att det ska fortsätta även efteråt.

• Anonym (också)

Med socker menas ju allt sånt som innehåller sockerarter och då även andra snabba kolhydrater som, vilket ovan nämts triggar sockerberoendet exempelvis frukt (särskilt vissa frukter typ vindruvor, ananas, körsbär etc.), potatis (chips), ris, cous-cous, pasta, vitt bröd.
    Nuförtiden finns det ju väldigt bra alternativ till "vanliga" kolhydrater i form av fullkornsalternativ. (tro dock inte att allt är nyttigt bara för att det är fullkorn)
    Snacks går utmärkt att köpa i typ hälsokosten i form av typ saltade soyabönor, pumpakärnor, mörk choklad etc. Det är gott och det mättar 1000 gånger bättre än fluff-kolhydrater.
    Det är inte den där nougat-socker-kicken men det funkar!!!

• xylitol

Anonym:

>Är med sockerberoende. Äter godis och dricker massa läsk
    >varje dag. Småhungrig jämt och måste alltid ha något att
    >knapra på.

knapra på grovt knäckebröd då.

Godis och framförallt LÄSK innehåller som du vet socker, socker har mycket fruktos. fruktos är lömskt eftersom det lurar hjärnan, kroppen tror att den fått i sig MINDRE energi än vad den faktiskt fått i sig. därmed överäter personen.

De som utesluter socker (fruktos) kan faktiskt klara sig mycket bra för då fungerar kroppens normala signaler, man orkar helt enkelt inte äta mer när kroppen är mätt

• Cularanel

Jag hatar att laga mat och nu med liten känner jag ofta att jag inte har tid med det, men ska jag släng i mig något snabbt brukar det bli fullkornsbröd eller fiberberikade flingor och/eller frukt. Jag vet att inget av det är något särskilt bra men alternativet brukar annars att jag inte äter för att senare kasta i mig något jätteonyttigt.

• xylitol

Cularanel:

>Jag hatar att laga mat och nu med liten känner jag ofta
    >att jag inte har tid med det

Ok, där har du nog svaret på ditt sockerberoende då. Du är för bekväm.

Det går lätt och laga till extremt goda rätter, även blanda till vissa nyttiga sker på någon minut.

Ta exempelvis en burk kesella, hacka lite nötter, lite funlight samt lite mjölk och blanda ut så det blir mjuk konsistens. då har du en extremt god "kräm" men goda små knapriga nötter i som dessutom är jättenyttig.

tar ungefär 2 minuter och göra

• Anonym

Här e en till med sockerberoende .. I går tog jag ett återfall suck det som har gått så bra .
    Åt 3 lussebullar 2 muffins chocklad godis popcorn massa bröd pannkakor med massagrädde å sylt .
    BLÄE för ångesten efter Men i dag e det nya tag och ajabaja för godis osv .

• Alexp

Hmmm Sockerberoende är/var jag också. inte till den grad du är men jag har några tips iaf:
    Ha ALDRIG sötsaker hemma. Aldrig! Varför ska man ha det?
    Folk säger att det kommer nån som vill ha fika visst dom kan få en frukt! Har man inget så har man inget.
    Prata med din pojkvän och ge honom alla dina pengar så du inte kan falla för frestelsen. Han får föra över om det är ågot speciellt. Det känns jobbigare att ringa pojkvännen en tisdagkväll och be honom föra över
    Sedan kan jag bara säga att bestäm Aldrig sötsaker annat än lördag och när det lbir lördag så ge dig fan på att klara dig till nästa lördag. Gör det i hjärnan till en självklarhet att du inte äter på vardagar och se utmaningen som att klara av att låta bli lördagen bara(detta efter ett tag).
    Jag hade jättestora problem när min sambo alltid köpte godis och gott till mig för att vara snäll. Tillslut blev jag arg när jag bett henne 100 gånger att inte ge mig sötsaker. Nu är hon bätter men köper Fortfarande saker ibland till mig. Jättegulligt men jag vill verkligen inte äta socker!
    Om folk tjatar fråga om dom vill ha någon annan drog amfetamin eller Extasy eller nått du kan ju säga "Det är ju bara lite droger" Det sista var överdrivet men egentligen är det ju samma sak.

Svar på tråden Sockerberoende