• missis

hjälp!! någon som gjort ph-mätning på sitt barn???

Hej! idag var jag till doktorn med lillen 2 år, som lääänge varit sjuk, spytt nästan dagligen, fortfarande har dem inte hittat felet, han har behandlats för astman men det verkar inte vara problemet till kräkningarna.Nu sa läkaren att han ville göra en 24-timmars ph-mätning i magen, vilket vi nu väntar på remiss för.han sa att underskökningen  kunde vara som ett trauma för barnet så därför väntades det så länge innan han nu beslöt att vi skulle göra det.

jag är så rädd! är det någon här som gjort en sådan 24 h ph-mätning?? hur går det till på vad sätt är det ett trauma för barnet mm?? hoppas någon vill berätta.
    mvh/missis

• Svar på tråden hjälp!! någon som gjort ph-mätning på sitt barn???
  • Syster C

Hej!
    Vi gör det inte på min avdelning, men remitterar till göteborg för det. Jag kan inte svära på till 100% att jag säger rätt nu, men jag har för mig att man sätter en sond ( liten tunn, mjuk slang)via näsan ner till magen. Genom den kan man då dra upp lite magsaft med jämna mellanrum, för att kolla pH-värde. Traumat läkaren pratat om, är själva sondsättningen och det ÄR obehagligt att få sonden i näsan, men när vi gör sånt, får barnen alltid lugnande innan och det går BRA!
    Om ni som föräldrar är lugna, blir pojken trygg och och då går det mycket lättare ( föräldrar har dock tillstånd att gråta efteråt, för då behöver man inte "hålla masken" längre :)...)
    Oroa dig inte, det går jättebra! Sköterskorna har gjort det 100-tals gånger förr och VET att det är äckligt för barnet så de gör allt för att göra det så bra som möjligt ( Barn glömmer sånt väldigt fort också, speciellt om de får leka lite med sakerna efteråt)

LYCKA TILL!

• missis

tack snälla du för den infon! stort tack!

• ulricaa

Hej
    min son har gjort ph-mätning. Det går till så som syster c skrev, förutom att vi hade en lite väska som registrerade. Har för mig att vi fick skriva ner när han kräktes (synkade våra klockor med den i väskan).

Själva sondsättningen är inte kul, men att kalla det trauma tycker jag är att ta i. Min son hade nässond som liten, den fick jag sätta om minst tio ggr/dag under en period. Visst, det kändes som om jag utsatte honom för övergrepp då! Men trauma vid sondsättning en gång... nej, det tror jag inte! Det kommer gå jättebra!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
Svar på tråden hjälp!! någon som gjort ph-mätning på sitt barn???