• Anonym (Bältros)

Bältros

Hej!

Undrar om det är någon mer runt 20-35 som haft bältros. Blir så orolig när jag läser på internet att detta kan vara ett tecken på hiv i den åldern. Min sambo har nämligen bältros nu. Nån som vet hur det ligger till?
    Tacksam för svar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-18 13:27:49:
    Någon snälla?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-18 14:13:48:
    Tack för alla svar. Kanske är han bara trött och stressad. Verkar ju vara relativt vanligt iallafall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-19 13:44:11:
    Är fortfarande orolig, så jag är glad om fler skriver era erfarenheter.

• Svar på tråden Bältros
  • Anonym

Min fd sambo hade bältros när han var i 35-årsåldern. Det antogs då vara pga att han stressade väldigt mycket, och därför hade sämre immunförsvar.
    Två år senare upptäcktes det att han hade cancer, det var det som satt ner immunförsvaret och gav möjlighet för bältrosen att bryta ut. Tyvärr var den då det konstaterades ganska långt framskriden, och fast han kämpade ett drygt år till klarade inte hans kropp av det till slut.

Missförstå mig rätt - det finns många anledningar att man kan få sänkt immunförsvar och därigenom bältros som ung, det behöver inte innebära vare sig hiv eller cancer. Men se till att han får en grundlig fysisk genomgång av läkare när han tillfrisknat!

• Hååning

Gå till en doktor och kräv blodprov! stå på dig. Så behöver ni inte oroa er!

• mallkarlsson

Hej hej!

Jag hade bältros när jag var 20. Har inte hört nåt om det där med cancer. Har hittils (25 snart) inte fått reda på att jag har cancer.
    Jag tror personligen att jag fick min bältros för att jag var superstressad just då (som ledde till sämre immunförsvar, fick halsfluss i samma veva som jag aldrig haft innan). Sedan den gången har jag inte känt av det alls.

Kram
    Malin

• Tjofsen

Jag hade bältros när jag var runt 20. HIV???????????? HAR jag ALDRIG hört talas om att det ska sammakopplas med Bältros. Har man haft vattkoppor (tror jag det var) så får man bältros i stället när man blir äldre. Har man inte haft vattkoppor får man det! Nä, det där med att det har nåt med Hiv att göra låter väldigt långsynt.

Ska läsa den länken nån skickade också...innan jag gapar mer...hi,hi

• Tjofsen

Som jag trodde. Missuppfattning. Det står att Viruset kan ligga vilande i nervrötterna i många år och sedan väckas till liv. Det kan hända när man blir äldre, har en annan sjukdom eller om immunförsvaret försämras av till exempel hiv eller behandling med cellgift. För det mesta finns ingen underliggande sjukdom som förklaring till bältros.

• Valkyriia

Har aldrig hört att det skulle ha med HIV att göra. Däremot Herpes. Det sa läkaren till min dåvarande sambo när han fick bältrosnär han var 21. Vi blev helt häpna. Sa att det låg i kroppen och när immunförsvaret blev sämre (Hade precis legat i en långvarig maginflensa)så kunde det bryta ut..

• Anonym

Det verkar alltså i första hand ha att göra med att immunförsvaret är litet nedsatt, och det kan ha många förklaringar! Har han haft någon infektion av annan sort nyligen? Stressar han mycket?

• Tjofsen

Valkyriia; att det är en herpessjukdom är det för att det ligger latent i kroppen och kan återkomma. Fick också en chock när läkarna sa: åsså har du haft herpes också, vid ett annat tillfälle och jag satt med en relativt ny pojkvän i rummet. Han flög nästan av stolen. -Alltså...bältros. ha ha ha

• Tjofsen

alltså det finns ju olika sorters herpes. De ligger under den beteckningen då det är sånt som ligger latent och kan återkomma. Inte samma som genital herpes

• Valkyriia

ahh en annan blev ju helt ställd, men ja att det ligger latent o att det inte var samma som genital herpes förklarade han vid det tillfället oxå. Men jag blev bara så ställd av just "herpes" för mitt inre så såg jag en massa bilder som jag redan sett på internet samtidigt som jag fick tusen tankar "om han har herpes har han då smittat mej..?" Typ.. ;P

• Anonym

Nej till och med en oskuld kan ju enkelt få munsår, vilket oftast orsakas av herpesvirus!

• ViHi

Jag fick bältros samma dag som jag föddes, sen fick jag det igen när jag var 22 tror jag att det var, då utlöstes det av för mycket stress, så det kan finnas många olika anledningar till att det bryter ut.

• Tjofsen

Jag kan bara säga att jag ALDRIG vill ha det tillbaka. Fy farao va jag mådde dåligt.

Svar på tråden Bältros