• Elinar

Varför ha barnförsäkring?

Vi har jäkligt krasslig ekonomi, har tre barn och barnförsäkringen går på 400:- per månad, jag har just sagt upp tv-licencen (vi ser ändå aldrig på tv, nu tar vi bort den helt) och försöker knapra in på alla håll.. Stirrar irriterat på inbetalningarna till TryggHansa på lite över 1500:-/månad (nästan 15% av min lön, som är familjens enda inkomst utöver barnbidrag etc) och tänker att tusan heller, ska jag bara säga upp den? De har ju en barnförsäkring genom skolan, inte lika flott som denna, men ändå.... Har hört från olika håll att det är så BRA att ha en barnföräkring, jo, men det vore ju BRA att kunna fira semester också, eller att kunna spara en slant för en gångs skull Funderar på att sätta in 400:-/ månad på ett sparkonto istället för oförutsedda händelser, bra eler dåliga. Men hjälpo, spelar jag nu hasard med mina egna älskade ungar, tänker jag och ser i huvudet deras overallklädda ben sticka ut under en bil. Aaarrghhh... kanske bäst att betala för att jaga bort den otäcka synen, eller? Vad tycker ni? Jag vill gärna höraåde för och emot barnförskringar, behöver helt enkelt få sorterat argumenten lite...

• Svar på tråden Varför ha barnförsäkring?
  • Little Heart

Hejsan. Jag tycker nog att du spelar lite rysk roulett med dina barns försäkringar. Tänk om det händer en olyka som gör ditt barn invalid? Mig veteligen täcker inte barnförsäkringen genom skolan detta. Den täcker väl mesta dels tiden de är i skolan? Är inte så insatt på den fronten. Men tänk på sjukdommar som kräver sjukhus vistelser och mediciner m.m. Nä, jag skulle nog hellre strunta i semestern och unna mina barn en ordentlig försäkring. Sen kan man ju jämföra olika bolag. Men vi har Trygg Hansa och vad jag vet så finns det inget bättre bolag för tillfället.
    Lycka till!

• helhed

Är du medlem i facket? Genom både mitt fack och min mans fack kan man teckna en barnförsäkring som täcker alla barn i familjen och kostar undre hundralappen i månaden. Kolla upp det! Det kan vara ett bra alternativ. (Om du nu är medlem vill säga, annars får du ju lägga på en fackavgift på några hundra till och då lönar det sig kanske inte)

Försökringen genom skolan täcker väl just bara skoltiden, inte fritiden. Om det skulle hända någonting hemma är dina barn alltså oförsäkrade om du inte har en annan försäkring. Jag skulle därför inte välja att enbart ha skolförsäkringen.

• guild

jag betalar 87:-/mån för min sjuk-och olycksfallförsäkrig för barn. Jag har den på Folksam.Den gäller till barnet är 25 år.
    Nackdelen med skolans försäkring är ju att den inte heller gäller för sjukdom. Barnet kan ju lika gärna råka ut för någon sjukdom..!

• Lindblomman

Jag tycker att hellre för många försäkringar än för få! Men sen kan man göra det bästa av situationen. Ring runt till alla försäkringsbolag och jämför priser. Det kan variera stort.

• Englainnan

Jag har försäkringar genom hemförsäkringen och det är Folksam.Jag tänker som så att om det händer nåt, då kan jag inte förlåta mig själv om dom inte är försäkrade.

• Kalinka

Fast jag har tre syskon, och ingen av oss fyra har haft en privat barnförsäkring. Tycker att det där är ett modernt påfund att alla barn ska ha barnförsäkring.

Däremot så har min man haft barnförsäkring, men det var för att både hans pappa och båda systrar har Inflammatoriska tarmsjukdomar (Ulcerös kolit och Mb Crohn). I hans fall hade han väldigt kraftig ärftlighet för de sjukdomarna, och då tycker jag att det är vettigt. Vilket väl leder till att våra barn kommer att ha det också.

Annars så tycker jag att Hehe:s förslag verkar vettigt.

• abnocto

Jag har genom facket och den är BILLIG om man jämför med andra. Och den räcker gott och väl.
    Anser att man ska ha försäkring på barn för man vet inte vad de kan drabbas av. Men visst, håller de sig friska ohc undan olyckor är det bortkastade pengar. Men vem vill chansa?

• Elinar

Gäller skolförsäkringen alltså bara under skoltid? Jag vet att det tidigare stått att den gäller under skoltid och därmed också vägen till och från skolan, men nu står det "Försäkringen gäller under heltid. Med heltid avses: Försäkringen gäller såväl i skolan eller motsvarande som under fritid och ferier." Såvitt jag kan förstå betyder det faktiskt hjust heltid.

Den stora skillnaden som jag kan förstå är att den specifika barnförsäkringen gäller också vid sjukdom. Elelr har jag förstått det hela fel? T.ex om dse får svårarta TBE och får en hjärnskada.

Att jag spelar roulette med mina barn vill jag inte helt hålla med om, eftersom en eventuell olycka som sker, eller sjukdom som de drabbas av kan jag inte hindra med en försäkring, det handlar här om ekonomi, om vilken levnadsstandard familjen kommer att ha efteråt. Sjukvård har vi rätt till ändå, så barnet fysiska välmåga bör inte påverkas, men väl dess materiella.

Hmm... nej inte medlem i facket längre, hade inte 'råd' med det heller, är självklart med i a-kassan, och känner mig rätt rutten som inte kan betala fackavgiften också....

• Kyoko

Det man kanske inte tänker på är att försäkring även täcker framtida men (om den är bra). Dvs när jag var liten hade vi ingen försäkring pga. att vi hade för dålig ekonomi ett tag. Då slog jag sönder min framtänder. Att laga dem provisoriskt täckte folktandvården men som vuxen skulle jag egentligen behöva fixa till framtänderna men då får jag stå för kalaset själv. Hade vi haft försäkring har jag gjort det gratis. Behöver jag nämna att så fort vi hade möjlighet så fixade mina föräldrar försäkring och då hände naturligtvis ingenting mer.

• Elinar

Fast nu ser jag att jag missade din poäng, Little Heart, att jag spelar roulett med barnens försäkringar och inte med barnen (jag har alltså inte sagt upp den). Det stämmer ju helt egentligen. Att spela roulette är ju att satsa en mindre summa pengar och i ett fåtal tillfällen vinna en större summa pengar. Det omvända är bara att i roulett har man turen att vinna, med försäkringar oturen...

Svar på tråden Varför ha barnförsäkring?