• Elinar

Varför ha barnförsäkring?

Vi har jäkligt krasslig ekonomi, har tre barn och barnförsäkringen går på 400:- per månad, jag har just sagt upp tv-licencen (vi ser ändå aldrig på tv, nu tar vi bort den helt) och försöker knapra in på alla håll.. Stirrar irriterat på inbetalningarna till TryggHansa på lite över 1500:-/månad (nästan 15% av min lön, som är familjens enda inkomst utöver barnbidrag etc) och tänker att tusan heller, ska jag bara säga upp den? De har ju en barnförsäkring genom skolan, inte lika flott som denna, men ändå.... Har hört från olika håll att det är så BRA att ha en barnföräkring, jo, men det vore ju BRA att kunna fira semester också, eller att kunna spara en slant för en gångs skull Funderar på att sätta in 400:-/ månad på ett sparkonto istället för oförutsedda händelser, bra eler dåliga. Men hjälpo, spelar jag nu hasard med mina egna älskade ungar, tänker jag och ser i huvudet deras overallklädda ben sticka ut under en bil. Aaarrghhh... kanske bäst att betala för att jaga bort den otäcka synen, eller? Vad tycker ni? Jag vill gärna höraåde för och emot barnförskringar, behöver helt enkelt få sorterat argumenten lite...

• Svar på tråden Varför ha barnförsäkring?
  • Majsan70

Jag hade inte valt bort försäkringen till mina barn. Kanske är ett byta av försäkringsbolag till en mindre bra istället att föredra om man har dålig ekonomi.

Har man otur blir barnen sjuka och vips så förlorar man en hel del pengar. Har man ännu mer otur så händer något verkligt otrevligt och barnen har ingen försäkring som löser ut.

Vår minsta har legat inne flera gånger svårt sjuk och vi har fått oväntade utgifter i samband med det. TH har då ersatt oss för sjukhusvistelse vilket blir en slant.

Min son fick i tidiga tonåren ett funktionshinder helt oväntat och även där har en försäkring löst ut.

Jag hade inte vågat chansa med försäkringen faktiskt.

• Elinar

Ja puh, Kyoko, känner igen det där. När jag var liten tog pappa alltid med en regnjacka på utflykter 'Inte för om det börjar regna, utan för att det inte ska börja regna'. Gammal god vidskeplighet, och nog tusan började det regna den gången vi glämde jackan på bussen. Jag vill ju inte att mina barn ska bli ondsint fästningsbitna bara för att jag inte betalat sjukförsäkringen...

Nä, nu är larvig, men det är ju lite så jag tänker, som Englainnan 'skulle aldrig kunna förlåta mig om det händer något', men samtidigt finns det ju så mycket man inte kan försäkra sig emot. Tänk om TryggHansa började sälja förs¨kring mot pedofiler. Det är en jäkligt liten risk, men skull det hända skulle jag verkligen aldrig förlåta mig själv. Nej, jag vet att jag är lite dum, men många som skriver in verkar tycka att det är en självklarhet att ha en extra försäkring, är det bara jag som tycker inte tycker det?

• Elinar

Nej okej. Jag ska ta och ringa runt och kolla med olika företag. Tack för alla åsikter. Känner bara att så fort någon erbjuder mig en försäkring så måste jag ta den, för tänk om...

Men jag komer antaligen inte att kunna sova om jag säger upp försäkringen, så

• Annione

TS Det försäkrar ju inte mot det som kan hända utan det som kan bli efterföljderna. Visst har ni rätt till vård etc. Men om barnet sen får bestående men som sänker arbetsförmågan finns inget som täcker det inkomstbortfallet. Kostnader för ev ombyggnad av hemmet etc. Allt täcks inte av kommunalt bostadssanpassningsbidrag. All rehabilitering täcks inte heller av det skydd vi har i Sverige. Extra resekostnader i samband med vård och rehab, det kan bli många och långa resor.
    Jag jobbar inom rehab och har haft patienter som fått sälja bil, hus etc för att klara sig då försäkring inte har funnits eller inte varit anpassad.
    Jag förstår att pengarna är avgörande, men välj ett billigare alternativ, tex genom facket som flera har skrivit.

• Kyoko

Ja hellre friska barn än semester - och tro mig jag säger det av egen erfarenhet...

• Elinar

Jag tror er. Tack för att ni delat med er av åsikter och erfarnehetr, nu har jag fått lite fler sidor av saken!

• Kålrot

Avgiften man betalar är relaterat till vilket prisbasbelopp som försäkringen är tecknat på. Dvs hur mycket ersättning man får vid t.ex invaliditet. Det kanske räcker att sänka det? Du måste ha rätt högt om du betalar så mycket.
    Vi betalar 400 kr. för våra 3 barn tillsammans!

• Mamma Jessis

Jag är tacksam för att vi har försäkring till framför allt vårt minsta barn som redan hunnit ligga på sjukhus total 10 nätter (vilket gett oss 3500:- i ersättning för detta), annars hade det inkomstbortfall som det innebär att maken ligger där med henne varit ännu mer kännbart...

Jag är tacksam för att vi har en försäkring för min minsta son som just nu verkar se ut att bli sämre och sämre i sin astma och jag ser inte helt pos. på hans framtida ev. sjukhusvistelse...

Jag skulle aldrig förlåta mig om jag inte hade en försäkring för mina barn.... Det må kosta oss totalt 2500:- i månaden (ALLA försäkring nu då: hus, bil, barn och oss) men det är det värt...

• srm

Men... förlåt en dum fråga men vad är det man betalar för?

• SaraLisa

vi har valt att inte ha försäkring till nåt av våra barn.

Sara

• Stjärnstoft

Vi fick besök av en oberoende försäkringsmäklare som gick igenom de olika företagens villkor, för/nackdelar, priser etc.
    Det var inte alls dumt.
    I slutänden valde vi att försäkra i Skandia.

• nina80

byta försäkring kanske? Jag har en försäkring på lilltjejen och det är under tusenlappen för ett helår. Jag kollade via www.insplanet.se och de letade fram det som var bäst och billigast för just oss. Likadant har vi gjort med bilförsäkringen och hemförsäkringen.

Svar på tråden Varför ha barnförsäkring?