• Anonym

Kan ett ledband bara gå så enkelt?

Ett barn i 10- 11 års åldern har lekt med kamrater och ena kamraten "råkar" kliva på barnets ena hand.

Ett finger svullnar upp rejält och det gör ont. Läkare uppsöks INTE. det går nästan en vecka och man uppsöker läkare. Då finner man att ledbandet i fingret gått av.

Kan ett ledband i ett finger gå av av att man "råkar kliva på handen"?

Om ett ledband är av har man imycket smärta av det?

Kan man rätta till ett ledband som är av i fingret?

Om inte vad får man för men?

Undrar för jag är oroligt att detta inte skedde under lek.

• Svar på tråden Kan ett ledband bara gå så enkelt?
  • Anonym

ingen ? *puff*

• timberhochmandie

Vågar inte svara på hur det har gått till i det här fallet, men jag kan berätta om min man.

Han halkade på yttertrappan. PANG, lednabdet i ena knät av. Försökte naturligtvis parera med andra benet. PANG, det ledbandet också av. Fråga mig inte hur han lyckades med detta, men det gjorde han. Han blev opererad och efter rehab.träning fungerar hans knän i stort sett som vanligt. Hade han tränat som han skulle så hade han säkert varit helt återställd, men som det är idag har han inte full böjlighet i knäna. (Han klarar kanske ca 45 grader.)

• Anonym

Tack för ditt svar!

Fler?

• lövet2

Det bästa är nog att du frågar läkaren som tagit hand om fingret! De brukar kunna säga vad som är möjligt och inte ....

• Anonym

Tack lövet för svaret. Det är bara en hake att läkaren inte får lämna ut uupgifterna pga av tystnadsplikt.

Bara föräldrar som få ta del av journaler

• lövet2

Ja, då var det knepigare. Det går inte att gå genom föräldrarna? Annars kan du aldrig veta säkert. Det låter lite otroligt att ett ledband skulle gå av på det sättet, men jag har sett många otroliga och omöjliga skador här i huset ....

• Anonym

Tack igen Lövet!

Jag håller med dig det känns inte liksom som att en sena eller ett ledband går av på det sättet. Men men man vet ju inte..

Lite oroväckande är att i just detta fallet uppsöktes ingen läkare förren efter åtta dagar.

Fingertoppen "dinglar" och borde rimligtvis ha gjort det från början.

Varför väntar man i 8 dagar innan man uppsöker läkare?

Förklaringen är att en kompis sa att det kanske är en stukning.

Jag är inte vårdnadshavare så har ingen rätt att läsa journaler.

Familjen utreds av social tjänsten och hoppas för barnens skull nu att det var en "olycka"

Det har förekommit våld i familjen förr.

• Anonym

Glömde det som oroar mig mest är att man just liksom inte sökte läkarvård och att detta blir men resten av livet.

Fingret sitter på den hand som barnet använder mest.

Svar på tråden Kan ett ledband bara gå så enkelt?