• eeee

hjälp ang HMs storlekar

hej
    tänkte beställa lite sommar kläder till min tös ur hm katalogen men jag är osäker på vilken storlek jag ska ta. min erfarenhet om deras storlekar är att dom är stora.
    min tös blir 12mån i september men vet inte om jag ska beställa 74 som motsvarar 6-9mån eller
    80 som motsvarar 9-12mån
    under sommaren maj-augusti är hon 8-11månader
    åhh jag har beslutsångest!!!

vilken storlek hade ni tagit?

• Svar på tråden hjälp ang HMs storlekar
  • JUNI78
    Jag tycker det är jättesvårt att köpa utan att se kläderna.Min är 2 år och har 74,alltså för 6-9 månader
  • missteddy

är hon liten för sin ålder? jag har en 10 månaders snart 11 nästa vecka och han har nu 80men kan även ha 86 han är en stor klimp

• Linastrumpan

Det beror ju lite på vad det är för kläder om det är okej om de är lite stora. Min dotter ligger på medelkurvorna både längd och vikt och är nyss fyllda 1år. Hon har storlek 74 på HM kläder och byxorna är för långa men tröjor lagom.

• mamsen76

Hur stor är din dotter då? Storlek 74 ska räcka upp till 80 cm och det var min dotter när hon var exakt 12 månader gammal och då var och är hon en lång tjej.......mao så kanske 74 räcker?

• lykta

Ta 80!!!! Jag har lärt mig en jättebra sak på mina 10 mån som mamma, köper gärna kläder i exakt storlek till mig själv(blir dessutom SUPERGLAD om jag kommer i en strl MINDRE!!!), men tar alltid en storlek större till sonen, det tvättas oftare, torktumlas osv osv

• FaRieTaLe

Jag hade nog köpt 80. De flesta kläder krymper en del.

• eeee

80 tycker jag verkar så stort
    och 74 för litet om det ska räcka hela sommaren.
    och det är klänningar och kjol jag har tänkt att köpa inte kul om klänningarna är för långa så det set ut som nattlinne!

• DianaJ

Jag tycker inte H&Ms storlekar skiljer sig märkvärt från andra märken från svenska klädkedjor. En 68 på H&M är lika stor/liten som en 68 från Lindex, KappAhl eller PoP.

Snarare är det väl så att de där åldersriktmärkena för varje storlek är lite mer varierande.

Det där med storleken är väldigt individuellt. Min son är 11 månader och har stl 86 :) medans vissa av hans jämngamla kompisar fortfarande har stl 68! Kolla på hennes längdkurva hur mycket hon växt i genomsnitt per månad ta det x det antal månader hon kommer vara i sommar + längd vid födseln så får du en ungefärlig riktlinje att gå efter :)

Min son har ökat i genomsnitt 2,5 cm på längden/månad. Han var 54,5 cm är han föddes på ettårskontrollen borde han mäta kring
    84,5 cm (2,5x12= 30 + 54,5 = 84,5). Storlekarna motsvarar ju längd i cm.

Hoppas du blir ngt klokare ;)

• eeee

just nu är hon "lagom" ligger på medelkurvan.

• missteddy

har hon följt strolekar som det står tex 2-4 månader 62 4-6 68?

• Linastrumpan

Om hon ligger på medelkurvan och har gjort det så kommer hon nog fortsätta med det.....då räcker 74. Det har i alla fall passat min "medelbebis"

• eeee

hon är 4månader nu och har 62 skulle säkert kunna ha 68 på bodys men 68 på byxor är jätte stora

• eeee

räknar jag på DianaJ:s sätt så är hon 80cm när hon är 1år

• Amorficlya

Hmm tycker också de är jätte svårt Miranda är på tisdag 7 månader å har nu 74/80 såå ja tycker de värkar jätte svårt.. Vet inte alls vad hon kommer ha i sommar.. Miranda ligger över medelkurvan å växer väldigt mycket..

• Linastrumpan

Det är ju jättesvårt att beräkna eftersom de växer så ojämt. Min dotter växte 17cm de första 4 mån! Men sen finns det månader hon nästan inte vuxit alls efter det (tur nog )

• MammaNova

Min erfarenhet är att HM´s kläder e mindre än ex, Kappahls, Nova snart 8 månader har 74 på HM men det nya jag köper är i 80, dock stort ...

• MammaNova

Nova är större än medel, var 69,5 lång vid 6 ½ månad (nästa koll e nästa vecka ) !

Svar på tråden hjälp ang HMs storlekar