• kaktusen04

Hur mycket mer bör man äta vid amning?

Hur mkt mer energi behöver man när man ammar? Jag har hört att man behöver 25% mer, vet ej om det stämmer. Har också läst att man bara behöver äta en frukt och en macka extra det motsvarar då inte 25%...

• Svar på tråden Hur mycket mer bör man äta vid amning?
  • Skrinda

Har också hört det där med macka och mjölk/frukt. Mjölken (eller annan kalciumkälla) är väl det viktigaste.

För min del behövde jag aldrig fundera om jag åt för lite, helamning gjorde mig livsfarligt hungrig, åt konstant

• Lin80

Har hört att man behöver 500 extra kalorier vid graviditet, 300 vid amning. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt..

• Prinsessan Zelda

vid graviditetn behövs en extra macka och 1 glas mjölk, inte mer. Vid amning är det ännu mer vikigt då mjölkproduktionen påverkas av sitt intag. Jag åt som vanligt när jag ammade vilket gjorde att jag gick ner i vikt, men ändå hade gott om mjölk. jättebra

det är lätt man äter för mycket när man ammar, och sen när man slutar amma så går man upp i vikt för man är van att äta annorlunda. jag gick upp 5kg på en vecka näår jag slutade amma.

• Stora

Håller med Sara underbara. Ät dig mätt. Man blir hungrig av att amma och det är jätteolika hur mycket man förbrukar. Jag vägde 53-54 kg innan graviditeten o vägen nu 49.....trots att jag äter jämt......
    Edvin är 9 månader och jag ammar honom ungefär morgon +kväll o två gånger/natt....
    Men rikgtvärdet 25% mera motsvarar en ostsmörgås + ett glas mjök + en frukt och det brukar jag äta som ett extra kvällsmål i övrigt äter jag som "vanligt". Ungefär så här:
    frukost havregrynsgröt mellanmjölk o en macka
    mellanmål en macka  o kaffe
    lunch lagad mat +frukt
    mellanmål kaffe o macka ev frukt
    middag lagad mat +frukt +mjölk till maten
    kvällsmål frukt,macka the o mjölk

• Prinsessan Zelda

håller också med. men det är lätt att gå upp när man slutar amma och är van att äta mycket.

• Prinsessan Zelda

jag håller med om att man ska äta som man känner för, men kanske vara beredd på en chock när man slutar amma
    man ändrar oftast inte matvanorna på en gång.

• Tess26

1000 extra kalorier vid amning kära ni!! Vid helamning alltså!!! Vid graviditet behöver man bara en limpmacka extra!!
    PUSS!!!

• enny signatur

dricka mycke tär vad jag hört och tänker man efter. mer än ett glas behövs. i amtväg vetetusan...

• Lilla Pilla

Dricka mkt vatten och 800 kalorier vid helamning, naturligtvis mer om du motionerar samtdigt stod det i min bok! 

Mamma till Tindra -04 och Theo-06
  • enny signatur

Sådär nu har jsg kikat runt 8snubblade över det... =)

"Man behöver äta lite extra

Det går åt lite extra energi och näringsämnen för att tillverka bröstmjölk. Därför ska man försöka äta allsidigt och varierat och dricka mer än vanligt. Den extra näring som behövs varje dag motsvaras av ett glas mjölk, en smörgås med ost och en frukt."
    sjukvårdsrådgivningen

Svar på tråden Hur mycket mer bör man äta vid amning?