• fjallsnipan

Sola solarium gravid.... Farligt?

Kom ju på att de skulle vara helt UNDERBART att sola å få sig lite färg i ansiktet nu i vinterrusket....
    Då kom jag ju på... kan jag verkligen sola solarium nu när jag är gravid?

Är de nån som vet?

/fjallsnipan

• Svar på tråden Sola solarium gravid.... Farligt?
  • Southern Belle

Det är inte farligare att sola solarium bara för att du är gravid. Fostret ligger väl skyddat där inne!

• NoAngel

Det är i och för sig 10 år sedan jag fick barn, så saker kan ju ha ändrat sig..
    Men när jag frågade min BM ang solarie när man var gravid så sa hon att det inte var farligt, men var man "mycket" gravid (typ 7 månaden eller mer) så kunde man lägga en handduk eller liknande över magen för att det inte skulle bli så ljust för bebisen i magen och för att man lätt kunde bränna sig när skinnet var så utspännt!

• Vivs

Ingen fara, sola du.. men, som ptoa sa så kan pigmenteringen öka under graviditeten vilket kan göra att man får s.k pigmentfläckar, vad jag förstår så går dessa inte bort helt..

• maria1978

Jag har solat solarium båda mina graviditeter och det är inte farligt. Måtta med allt bara

Fick pigmentfläckar i ansiktet nu sista gången. Kunnde vara pga av graviditeten antar jag. Så fält som inte fick så mkt färg...

• fjallsnipan

Tack ska ni ha.... då ska jag gå å drömma mig till varma bräddgrader nån dag! Har inte kommit på långt in i min graviditet så tror inte heller att de ska vara så farligt!...

• spiritsinlove

Så strålning "når" bara huden då?

• spiritsinlove

aha, bra att veta

• fuji

Men passa på fläckarna, om du märker att du börjar få pigmentfläckar av solningen ska du kanske inte sola mera, det kan vara så att de inte går bort sedan, och det är ju inte så kul.

• Southern Belle

Fast med risk för att låta som en moralkärring, tänk på att de kan göra stor skada ändå...

(fick själv malignt melanom pga solariesolande.)

Svar på tråden Sola solarium gravid.... Farligt?