Glutenfria kakor.
Sonen fyller imorgon min svägerska har gluten någon som har lätta och smidiga kakrecept som är glutenfria? Tack på förhand.
Sonen fyller imorgon min svägerska har gluten någon som har lätta och smidiga kakrecept som är glutenfria? Tack på förhand.
Inga recept tyvärr men det finns väldigt goda färdiga kakor, jag gillar chockladkakorna
sockerkaka, tårtbotten, rulltårta, muffins:
3 ägg
1 dl socker
2 dl risgröt eller 2,5 dl ströbröd OLDA
1 dl matolja (kan minskastill ½ dl)
1 tsk bakpulver (blandas i risgröt/ströbröd)
matolja och tröbröd eller risgröt till formen.
Det finns även kakmix från OLDA
Lite recept:
www.semper.se/templates/page.aspx
På "www.celiaki.se" finns lite recept, bl a dessa chocolate chip cookies:
Ca 30 st
200g rumsvarmt smör
2,5 dl brun farin
1,2 dl socker
2 ägg
5 dl glutenfri fin mjölmix
1 tsk vanillin
1 tsk bikarbonat eller bakpulver
1 tsk salt
200g hackad mörk choklad
100-150g hackade nötter
Rör smör, farin och socker poröst. Tillsätt ägg och blanda väl.
Rör ner de torra ingredienserna i smeten och blanda ner de hackade nötterna
och chokladen. Klicka ut smeten med en tesked på bakplåtspapper. Lämna minst 5 cm mellan dem, de flyter ut mycket.
Grädda mitt i ugnen i 10-12 min på 175 grader.
Ta ut kakorna ur ugnen medan de fortfarande är lite mjuka i mitten. Låt svalna i 5 min på plåten, flytta dem sedan till ett galler.
- - -
Jag gillar också de färdiga kakorna - Semper har kolakakor, chokladkakor och pepparkakor.
Hej !
Jag är själv glutenallergiker och jag brukar mest baka mjuka kakor som muffins och kladdkaka. Kan inte hjälpa till med recept eftersom jag sitter på jobbet.
Vill du baka utan glutenfritt mjöl tipsar jag om vanliga kokoskakor som brukar finnas i de flesta kakböcker eller vill du ha en mjuk kaka så är drömtårta ett tips för den gör man på potatismjöl. Lycka till !
Alla småkakor med mandelmassa, malda nötter eller mandlar i degen istället för mjöl. Min egen favorit är nötklickar, superenkla att göra. Vanlig drömtårta, rulltårta, är gjord på potatismjöl, d.v.s. är glutenfri. Alla kakor med marängsmet, vanliga maränger, budapestrulle o.s.v.
Enkel och god glutenfri tårta (typ Budapest). Gör den tidigt och låt den stå och dra in så blir den godare.
Marängbottnar
Banan i skivor mellan bottnarna
Mandelflarn som dekoration ovanpå
Grädde både mellan bottnarna och utanpå
För vissa fungerar havregryn. Om du vet om hon kan äta havregryn så kan du göra havrekakor/flarn.
De flesta större affärer brukar ha en stort sortiment av kakor och bullar. Svärfars favoriter är citronmuffins, drömmar och vaniljkex. Förut gillade han även kanelbullarna men kan inte äta dem längre då det är ägg i och det har han blivit allergisk mot.
Istället för glutenfritt ströbröd går det att använda lite glutenfri mjölmix.
Kaijsa, köper man Budapest i ett bageri/affär kan de inte garantera att den är glutenfri. Vissa bagerier blandar i skorpsmulor i degen för att dryga ut.
Kokoskakor är ju superlätta att baka!
Brukar väl vara lika delar ägg, socker och kokos. Recept finns på kokospåsen.
Lycka till med baket
Har en kompis som både är gluten och laktos - hon äter 'ofta' delicatos chockladbollar!
Jag byter bara ut mjölet när jag bakar.
Det blir bra då med.
Enkelt är mixwells muffinsmix, brukar finnas på ica bland glutenfritt. Följ råd på förpackning, Kan blanda i lite kanel/kardemmumma också kanske nån äppelbit i varje så brukar det bli bra.
Annars, smarrig kladdkaka:
Smörj formen, rund 1.5 liters och bröa med maizenaredning, kokos eller glutenfritt mjöl.
Smält 200g margarin, tillsätt 1 dl kakao, rör runt.
Tillsätt 3 dl socker
Rör ner två ägg, rör runt med visp direkt så det inte stelnar. Blir lite gelaktigt.
Till detta, rör ner mjölblandning: 2.5 dl g-fritt mjöl, 1 tsk bakpulver, 3 tsk vaniljsocker
Grädda i 175 grader, i ca 17, 18 minuter om du verkligen gillar kladdig kaka, annars längre...kanske 20-25 min.
Glutenfritt håller ihoplite sämre, kan bli lite smuligare.
PS Jag äter också delicatobollar ibland, men de är nog inte helt säkra som glutenfria och innehåller havre som inte alla glutenintoleranta äter, så de är inget säkert kort tyvärr....
Bountybollar
Blanda 1 påse kokos med 4 dl florsocker.
Smält 6 msk smör, blanda ner det samt 6 msk grädde.
Rör ihop till en smet
Rulla bollar som du placerar i småbrödsformar (alt knäckformar om du gör små)
Ställ kallt att stelna lite
Smält 200g blockhocklad (ljus eller vit). Doppa bollarna och lägg tillbaka i formarna.
Ställ kallt. Förvaras i kylskåp.
Snuttarna, jag dreglar och går upp i vikt redan nu
Jag hittade några kakor till i mitt receptförråd.
Valnötsmaränger
Ca 16 st
100 gr valnötter
3 tsk maizena majsstärkelse
2 dl strösocker
4 äggvitor
Garnering:
75 g mörk blockchoklad
Ugn 125°
1. Mal nötterna blanda med majsstärkelsen och 1 dl av sockret.
2. Vispa äggvitorna till fast skum. Tillsätt resten av sockret lite i taget under fortsatt vispning. Visa till smeten är riktigt fast.
3. Vänd försiktigt ner nötblandningen i marängsmeten. Klicka ut på bakpapperslädd plåt. Grädda mitt i ugnen ca 60 min tills marängerna känns torra.
4. Smält chokladen över vattenbad eller i mikro. Ringla sedan över marängerna.
Sotarmurrar ca 50 stycken ugn: 175 - 200°, ca 10 min.
200 g sötmandel eller hasselnötter
äggvitor
2 dl socker, drygt
2 msk kakao
Mal mandeln eller nötterna.
Vispa upp äggvitorna till hårt skum.
Vänd ner mandel, socker och kakao.
Klicka ut smeten på bakpappersklädda plåtar.
Grädda i 175 - 200°, ca 10 min.
Chokladbiskvier ugn: 200°, ca 10 min.
Bottnar:
300 g mandelmassa
1 äggvita
Glasyr:
ca 100 g mörk blockchoklad
1 msk olja
Fyllning:
100 g smör
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
2 – 3 tsk kakao
Riv mandelmassan och blanda med äggvitan till en smidig smet.
Klicka ut den på bakpappersklädd plåt och platta ut lite med fuktade händer,
Grädda mitt i ugnen i 200°, ca 10 minuter.
Lossa kakorna genast och låt kallna på galler.
Fyllningen:
Rör smöret smidigt och tillsätt socker, äggula och kakao.
Vispa till en slät kräm och smaka av.
Bred krämen lite toppigt på undersidan av kakorna och ställ dem i frysen minst 1 timme.
Glasyren:
Smält blockchoklad och olja i vatten bad.
Låt svalna något och doppa kakorna hastigt i chokladen.
Vrid dem lite, så att överflödig choklad rinner av.
Förvara kallt.
Kolla så hon tål nötter bara