• Tini

Min katt är rädd för sin svans....

Min hankatt är såååå mysko, hela dan har han varit rädd, nervös och helt uppe i varv.  Känner inte alls igen honom. Han springer runt och nästan försöker springa ifrån svansen.  Hugger den... När han lägger sin ner och svansen rycker lite blir han galen och springer igen.. Alltså ingen lek. När man kelar med han och håller bort svansen är han lugn..
    Något är väldigt skumt..

Vad kan detta bero på?? Ngn som vet??

****Stolt mamma till William 050210****
  • Svar på tråden Min katt är rädd för sin svans....
  • Danbala

(Förlåt, men... svårt att inte skratta! )

Men, jag ska skärpa mig. Den enda seriösa idé jag får är att han har ont?

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Tini

Ingen fara , skratta på... för det har jag själv gjort! 

Tror inte han har ont.. Svårt o fråga.. 
    Kan det vara nerver? Eller... ehh.. den liksom rycker...

• Danbala

(Reagerar han extra negativt om du känner/klämmer lätt på olika ställen på svans/rygg?)

• Rymdmamma

Kanske har katten ofrivilliga ryckningar i svansen? Kanske nått fel? Som danbala sa kanske har katten ont..? Om det inte går över kanske ni måste gå till en veterinär o kolla upp svansen...?

• Tini

Ska kolla!! Om jag nu hittar han.. Han är som en raket.. lite överallt..

(shit, vad dumt allt låter)

• Danbala

Ryckiga svnasar har alla våra katter haft. Allmänt irritationstecken.

Kanske har han en dålig dag, är rastlös och "Krazy Kat"-mässig, bara? Är det bara idag du sett det här beteendet? Hur länge har du haft honom?

• Tini

Nu har jag klämt på honom. Det verkar inte som han har ont. Men han har ryckningar i svansen.. Den är lite som en galen orm..
    Jag har haft honom sen han var 6 veckor (mamman blev påkörd) , han är nu 3år. Har hans kullsyster också. som just nu verkar titta på honom och skaka på huvudet...

Kan påminnas att han har varit så här en gång tidigare för något år sen.. Men inte att det vara så här länge..

• Danbala

Åhå! Mystiskt... Ja, men, nej, men, då vet jag inte. :-/ Blir det inte bättre till imorrn skulle jag göra som Rymdmamma sa och kontakta vet, åtminstone via telefon.

(Det låter inte knäppare än saker våra katter brukat göra, men då har det varit knäppheter de gjort mer eller mindre ofta, så det är ju lite skillnad.)

• hewa

Låter lite som min mammas katt betedde sig, den hade urinvägsinfektion... Kissar han ordentligt?

• Zenobia

Har han gjort illa svansen på nåt sätt? Kanske har en nerv klämd eller så.

Katter brukar straffa svansen när den har gjort nåt. Det låter sjukt men så är det. Känner en katt som hatade sin svans efter den hade varit på ett brinnande ljus. Varje gång den såg att svansen var där fick den en omgång.

Svar på tråden Min katt är rädd för sin svans....