Inlägg från: Tini |Visa alla inlägg
  • Tini

Min katt är rädd för sin svans....

Min hankatt är såååå mysko, hela dan har han varit rädd, nervös och helt uppe i varv.  Känner inte alls igen honom. Han springer runt och nästan försöker springa ifrån svansen.  Hugger den... När han lägger sin ner och svansen rycker lite blir han galen och springer igen.. Alltså ingen lek. När man kelar med han och håller bort svansen är han lugn..
    Något är väldigt skumt..

Vad kan detta bero på?? Ngn som vet??

****Stolt mamma till William 050210****
  • Svar på tråden Min katt är rädd för sin svans....
  • Tini

Ingen fara , skratta på... för det har jag själv gjort! 

Tror inte han har ont.. Svårt o fråga.. 
    Kan det vara nerver? Eller... ehh.. den liksom rycker...

• Tini

Ska kolla!! Om jag nu hittar han.. Han är som en raket.. lite överallt..

(shit, vad dumt allt låter)

• Tini

Nu har jag klämt på honom. Det verkar inte som han har ont. Men han har ryckningar i svansen.. Den är lite som en galen orm..
    Jag har haft honom sen han var 6 veckor (mamman blev påkörd) , han är nu 3år. Har hans kullsyster också. som just nu verkar titta på honom och skaka på huvudet...

Kan påminnas att han har varit så här en gång tidigare för något år sen.. Men inte att det vara så här länge..

• Tini

Tack för era svar!!
    Ska vänta lite se om han eller svansen  slappnar av... Annars tar jag som ni sagt kontakt med vet.
    Men visst ska jag hålla han inne ( vi har kattlucka) , känns sådär att släppa ut honom..

• Tini
    hewa skrev 2007-01-19 13:52:51 följande:
    Låter lite som min mammas katt betedde sig, den hade urinvägsinfektion... Kissar han ordentligt?
    Vet inte , eftersom han gör sina behov ute...
  • Tini
    Zenobia skrev 2007-01-19 13:53:01 följande:
    Har han gjort illa svansen på nåt sätt? Kanske har en nerv klämd eller så.Katter brukar straffa svansen när den har gjort nåt. Det låter sjukt men så är det. Känner en katt som hatade sin svans efter den hade varit på ett brinnande ljus. Varje gång den såg att svansen var där fick den en omgång.
    Näää , inte vad jag vet... om nerven är i kläm , vad gör man då?
  • Tini

Så har pratat med vet nu..
    Hon sa att det kan vara som Zenobia sa att en nerv kan vara i kläm, men det var bara att avvakta. o massera den lille svansen..
    Är det inte bättre efter helgen ska jag ringa igen..Så ska hon kika på honom.

Tycker synd om honom... Han är ju världens lataste katt annars och nu ser han ut som en puma på speed.

tack för alla svar!
    Finns fler  teorier så berätta gärna!

• Tini
    Nierusenu skrev 2007-01-19 15:30:28 följande:
    Min katt har då inte ens en svans Hon har rasen Manx i sig så hon är född utan svans.
    Åhh, tror min kisse avundas din kisse idag!!!!
  • Tini
    Skärgårdsfru skrev 2007-01-19 15:35:17 följande:
    Håll koll på svansen och undersök den dagligen tills beteendet slutar. Undersök också precis ovanför svansroten. Om katten är utekatt så kan den svansen ha blivit klämd eller så kan han ha fått ett riv eller bitsår. Om det är ett riv eller bitsår så kan det vara supersvårt att upptäcka trots att man drar pälsen åt sidan och undersöker. Att det rycker i svansen kan ju ber på att det gör ont men att skadan sitter så att du inte kan se den. Anledningen till att jag tar upp det är för att min ena katt fick en rivskada på svansen, vi undersökte och verkligen kollade men det syntes inget. Vips nästa dag så hade han en stor varböld som sprack. Innan dess ryckte han också med svansen och verkade jätteirriterad. Nu måste det ju inte vara så för din katt men det jag ville komma fram till var att du ska hålla koll på den
    Tack för ditt svar!!
    Ska verkligen försöka kolla efter. Ja, han är både inne och ute. Men håller han inne nu. han känns inte säker att släppa ut.
    Han han äntligen somnat, så vill inte störa han nu..

Han slåss en del med andra katter ute, så det är ju inte omöjligt att det är så du beskriver.
  • Tini

Har varit hos vet idag med kissen eftersom det inte blev bättre på hela helgen. Han blev röntgad och de såg en  svullnad på ryggen.. Så han har fått ett kraftigt slag eller blivit påkörd.
    Så nu fick  han smärtstillande.. o så får vi se om han blir bättre... Stackarn ..

Svar på tråden Min katt är rädd för sin svans....