Skärgårdsfru skrev 2007-01-19 15:35:17 följande:
Håll koll på svansen och undersök den dagligen tills beteendet slutar. Undersök också precis ovanför svansroten. Om katten är utekatt så kan den svansen ha blivit klämd eller så kan han ha fått ett riv eller bitsår. Om det är ett riv eller bitsår så kan det vara supersvårt att upptäcka trots att man drar pälsen åt sidan och undersöker. Att det rycker i svansen kan ju ber på att det gör ont men att skadan sitter så att du inte kan se den. Anledningen till att jag tar upp det är för att min ena katt fick en rivskada på svansen, vi undersökte och verkligen kollade men det syntes inget. Vips nästa dag så hade han en stor varböld som sprack. Innan dess ryckte han också med svansen och verkade jätteirriterad. Nu måste det ju inte vara så för din katt men det jag ville komma fram till var att du ska hålla koll på den
Tack för ditt svar!!
Ska verkligen försöka kolla efter. Ja, han är både inne och ute. Men håller han inne nu. han känns inte säker att släppa ut.
Han han äntligen somnat, så vill inte störa han nu..
Han slåss en del med andra katter ute, så det är ju inte omöjligt att det är så du beskriver.