• Hjulius

Brustabletter med järn och C-vitamin

Igår köpte jag ett rör med brusvitaminer på Coop, c-vitamin + järn. Jag har inte varit hos bm och kontrollerat hb än men känner mig trött och får ont i huvudet nästan varje dag. Jag har haft högt hb sen tidigare men jag undrar nu om det är farligt med detta lilla järntillskott. Har ju läst att det kan vara farligt med för mycket järn. Det är 12 mg i brustabletterna. Någon som vet om det är okej? Det står på röret att det är bra för ungdomar, fertila, gravida osv.

¤ går runt med nr 3 (v 18) ¤
  • Svar på tråden Brustabletter med järn och C-vitamin
  • listo

12 mg järn är ungefär samma mängd man får i sig från vanliga multivitamintillskott som t.ex. Vitamineral, Mitt Val och liknande.
    Jag skulle gissa att de inte gör någon skada, men om du vet med dig att du har haft högt Hb tidigare (hur högt?) så är det kanske ändå klokare att kolla värdet först? Det tar ju bara någon minut att göra...

• Mizzz

Jag skulle inte äta något extra!
    Mitt järnvärde har legat konstant (fast jag inte tagit tillskott) på 139 sedan inskrivning till vecka 28 (som jag är i nu). Trots detta känner jag mig trött mm, så trötthet behöver absolut inte betyda att man har järnbrist!
    Ring till din BM och be om att få komma in och kolla ditt HG för att sedan kunna få rekommendationer från henne. Du ska inte äta NÅGOT tillskott med järn innan du har fått konstaterat att du har järnbrist!

Jag har en liten pojke i magen
  • Hjulius

Jag minns inte hur högt hb jag hade men det var helt normalt iaf. Har inte riktigt tid att åka till bm... Men jag äter inte några andra vitaminer, tidigare grav har jag ätit Mitt val Kvinna. De kanske ger samma effekt

¤ går runt med nr 3 (v 18) ¤
  • Stargirl

Att äta extra järn är bara bra. Du kan med gott samvete ta dessa brustabletter 12 mg är samma mängd som i vanliga multivitamin dvs väldigt lite. Om du börjar få dåligt järnvärde kan du ta Niferex eller Hemofer som tillskott.

Högt HB är relativt. Hur högt är högt? Jag hade 149 vid första kollen (inskrivningen) trost det har jag varit nere på 107 nu har järnvärde klättrat till 115 men utan järntilskottet skulle jag varit kanske ännu lägre. Ta dian brustabletter de gör iaf ingen skada tvärtom

25 dagar kvar
Svar på tråden Brustabletter med järn och C-vitamin