• Jesster

Kamomillte?

Elliot är 6 veckor nu och har haft lite problem med gaser i magen, kanske för att han får ersättning och inte ammas. Han får Minifom men det börjar sluta verka, matar också med Dr. Brown-flaska och det hjälper också, men inte helt. Har läst att Kamomillte kan hjälpa men jag har inte förstått riktigt i vilken dos man ska prova?

I en del trådar ska man droppa några droppar i ersättningen, i andra ska man ge ett par teskedar. Hur ska man egentligen göra...?

• Svar på tråden Kamomillte?
  • Jewell

Barn får gaser i magen av både ersättning och bröstmjölk.
    Har inte hört att man kunde ge kammomilte åt sina babysar...

Har bara hört att man ska dricka det om man ammar.

• engla pengla

Man kan ge lite på sked men vet inte om det verkar någon i min familj gav rådet. hoppas det hjälper dig.

• Jesster
    engla pengla skrev 2007-01-19 18:23:06 följande:
    Man kan ge lite på sked men vet inte om det verkar någon i min familj gav rådet. hoppas det hjälper dig.
    Jag får prova...
    Minifomen har vi slutat ge honom nu, på prov i nån vecka i.a.f. Känns meningslöst att ge honom när det inte verkar hjälpa honom längre.
  • jerka79

Kamomillte har jag aldrig heller hört men däremot rekommenderade BVC Anis/fänkålste. Finns att köpa i hälsokostbutikerna men man kan oxå göra det själv

Jag ammade vår son första tiden och han blev väldigt "knipig", men då drack jag teet enbart, gav inte han nåt....men det hjälpte av att jag drack det.

Finns recept på eget, jag gjorde inte de egna utan var bekväm o köpte i hälsokosbutiken

• Jesster

jerka79:

Jo, jag har också läst något om det.

Men nu ammar ju inte jag som sagt och jag vet att det finns de som har gett just kamomillte, därför undrade jag just om det

-------------------------------------------------------------------

Vet ju inte hur mycket man ska prova med och hur ofta med Kamomillte. Innan varje måtid eller 1-2 ggr/dag?

• middiz

min lilla jouline får kamomillte varje dag, motverkar kolik!

• Jesster
    middiz skrev 2007-01-20 17:45:32 följande:
    min lilla jouline får kamomillte varje dag, motverkar kolik!
    Okej!
    I vilken dos och hur ofta?
  • middiz

jag kokar upp en mugg vatten med en kamomillpåse i och lite kummin, så får det stå o dra i 10 min sen får hon ett par skedar!
    tänk på o göra det efter att ditt barn ätit så han inte blir mätt på teet!

• suz75

Kamomillte skall igentligen inte ges till små bebisar då det kan vara farligt för den lilla kroppen, det finns ett ämne som kanvara skadligt för den lilla kroppen..

Rek kummin/fänkålste

• middiz

min mor fick fem barn, hennes största, min storasyster, hade kolik tills det att hon fick kamomillte resten av oss fick te från början och ingen annan fick magont. likadant med min dotter och mina systerbarn.. måste nog säga att det faktist hjälper..
    hade det varit skadligt för barn hade dom väl inte rekomenderat ammande mödrar att dricka det?

• suz75

Sant det, På BVC så rek de inte att jag skulle ge kamomillte utan kummin/fänkålste..

• pergotezzie

Var till läkareniför 3 dagar sedan min lilla har sån hosta (9 veckors) då sa min läkare att jag absolut inte ska ge mollipect som dom på barnkliniken skrev ut för då hostar han ju inte och då åker nog slemmet ner i lungorna...MEN GE KAMOMILLTE CA 25-50 MILLILITER I EN NAPPFLASKA TILL KVÄLLEN...........

ett gammalt beprövat rogivande och slemlösande "recept"

• 789

Jag har gett kamomoll till mina dottrar den hjälpte till mina dottrar gav i flaska mellan matningar.

• suz75

ok tack för era tips ..ska absolut informera dem på bvc

• Jesster

Nu har det ju droppat in en massa tips, vad bra!
    Jag slutade ge honom Minifomen och efter det så har magen lugnat ner sig. Men skulle det bli gasigt igen så vet jag ju vad jag ska testa Tack alla!

• Babe

Minifom verkar bara på gaserna, hjälper inte magen egentligen mer än för stunden.... I Finland rek. BVC att ge mjölksyrabakterie-droppar som neutraliserar magen och bygger upp en bra magbakterieflora, som bebiser ibland har problem med. Min bebis blev bra efter 2v användning. Det är helt naturlig produkt dessutom, inga konstigheter. Den jag gav hette RELA droppar, från finska apoteket. Kanske finns ngn likvärdig i Sverige...

Svar på tråden Kamomillte?