• CathrineT

Inledning av personligt brev

Hej, hallå, goddag, hejsan...Hmmm Jag vill hitta en bra öppningsfras till en jobbansökan, inget känns rätt lixom och första intrycket är ju det viktigaste... Behöver tips, så har ni något så skriv så kan jag prova o känna efter... Tack!

• Svar på tråden Inledning av personligt brev
  • Malliin

Jag skrev nått sånt här:

Tjänst som ......... ref nr.....

Mitt namn är Malin (efternamn) I våras tog jag examen i (utbildning) ,då jag skulle vilja arbeta inom denna bransch blev jag väldigt glad när jag såg att Ni söker en ...... hos Er.

Sedan skrev jag lite om vad utbildningen och tidigare jobb/praktik har gett mig, vad jag gör nu och vem jag är som person.

Lycka till och hoppas du fångar deras intresse!

Liten har flyttat in i magen!
  • ReRant

Ofta vet man ju namnet på kontaktpersonen (den man skickar sin ansökan till) så mina brukar vara något åt det här hållet:

Göran,

Jag är nyfiken [alternativt "intresserad"] på den tjänst som utannonserades i Dagens Nyheter den 23e Januari. Jag har dock ett par frågor om tjänsten. [Några intelligenta fråga].

[Eventuellt en väldigt kort beskrivning av mig själv och mina värderingar kan man skriva här].

Tjänsten verkar mycket intressant, så jag passar på att bifoga min CV med detta mail.

Med vänliga hälsningar
    [Ditt namn]

----

Det har fungert bra hitills. Men det är klart, jag har bara testat den ett par gånger. Jag brukar variera mina ansökningar rätt ordentligt beroende på vad det är för tjänst och vilket humör jag är på.

• blondtjej

Företagetsnamn i fet, lite större stil

Med hänvisning från platsannonsen på www.ams.se, vill jag härmed anmäla mitt intresse för den lediga tjänsten som butikssäljare hos Er på xxx.

Varför jag söker...

Denna har funkat mycket bra för mig iaf!

• CathrineT

Nu känns det riktigt bra o det här kan bli kanon! Kul med lite varierande alternativ och jag har hittat mycket som jag tycker om o som verkar vara jätte bra... Ska sätta mig ner med lite hopplock från era förslag nu...
    Tack så jätte mycket alla ni!
    Kram på er!

• blondtjej

Jag har hört av mina gamla lärare att man absolut inte ska skriva Hej, eller jag i början.. det låter tydligen inte så proffsigt och att det inte är lika formellt.. men jag vet inte jag

• lindansare

Det beror väl inte på vilket jobb man söker. Jag är lärare och har med gott resultat börjat med frasen "Hej - Jag heter"... Det passar väl inte i alla branscher - på samma sätt som man bör variera sin klädesl vid intervjun så att det passar yrket. Kostym är t ex helt fel som lärare skulle jag säga.

• Poena

Jag tycker man ska försöka se sitt brev som en artikel. De som sitter och tar emot ansökningarna läser kanske hundratals och ser gång på gång "hej..." inledningar och formella "efter att ha sett er annons på ams.se.." så försök hellre göra som man gör i tidningsartiklar, gör en kort inledning som sammanfattar det andra = väcker intresse.

Exempel
    Söker ni en kreativ och hårt arbetande ny försäljningschef för er mjukvara? EFter tidigare  försäljningserfarenhet av IT-lösningar där jag lyckats ökat försäljningen med 42% under tre år, tror jag att min kompetens kan vara till nytta för er.

istället för
    Hej! Jag heter Anna Andersson och är 34 år. Jag såg på www.ams.se att ni söker en ny försäljningschef och blev intresserad av tjänsten.

Vet inte vad ni tycker men jag tycker iaf att nr 1 skapar mer intresse.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • ReRant

Poena skrev "Vet inte vad ni tycker men jag tycker iaf att nr 1 skapar mer intresse."

Det är möjligt. Jag är inte rekryterare själv så jag kan inte säga om det är rätt eller fel. Dock tror jag att man underlättar för rekryterarna om man tidigt i brevet faktiskt talar om vilken tjänst man söker. Så de slipper läsa halva brevet för att ens förstå vad man är ute efter.

Vi har ju många som jobbar som rekryterare här på Fl, någon kanske kan ge en kommentar om hur man bäst börjar en ansökan?

• lindansare

Jag tänker mig att jag fort vill tala om vad jag heter (de skall minnas mitt namn), min utbildning/kompetens (varför de överhuvudtaget skall överväga mig) samt något som väcker intresse (t ex som ex nr 1 ovan). Det brukar jag få in på två - tre inledande meningar. Jag brukar även avsluta mitt personliga brev med, ungefär: "Jag ser fram emot att höra av er och hoppas att ni har utrymme för en kunnig, effektiv och positiv(valfria ord) medarbetare".

Vad som är ännu viktigare än en bra ansökan är ett personligt möte med intervjuaren. De jobb jag fått har alla gemensamt att jag sökt upp den som anställer, presenterar mig, fått till stånd ett kort samtal och ev lämnat mitt CV. I båda dessa fall blev jag kallad till intervju utan att ha hunnit skicka in mitt CV. Ett av jobben fick jag och ett fick jag nästan (facket satte sig emot pga av att jag saknade rätt formell behörighet till den typen av lärartjänst). Båda gångerna har det avgörande varit de inledande samtalen - att vi liksom "klickade" där. Att få ett sådant samtal tillstånd där du kan visa att du vet en del om deras verksamhet, du kan ställa relevanta frågor som visar att du har erfarenhet eller idéer om den typen av verksamhet, samt pränta in några anledningar till varför du skall ha jobbet (fem minuters samtal räcker).

• Poena
    ReRant skrev 2007-01-20 13:12:12 följande:
    Poena skrev "Vet inte vad ni tycker men jag tycker iaf att nr 1 skapar mer intresse."Det är möjligt. Jag är inte rekryterare själv så jag kan inte säga om det är rätt eller fel. Dock tror jag att man underlättar för rekryterarna om man tidigt i brevet faktiskt talar om vilken tjänst man söker. Så de slipper läsa halva brevet för att ens förstå vad man är ute efter.Vi har ju många som jobbar som rekryterare här på Fl, någon kanske kan ge en kommentar om hur man bäst börjar en ansökan?
    Det beror ju helt på hur man formulerar sig, jag tänkte ju knappast att min formulering var lag dessutom nämner jag tjänsten redan i första meningen. Nr 2 som jag alltid gör är att jag har ett sidhuvud med företagets namn, tjänsten, ev kontaktperson i högerhörnet + mitt namn, datum etc i vänstra.
    - Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • tornedarling

"Mitt namn är Veronica och jag är en pigg och glad 28 årig som aldrig har långt till skratt.
    Jag bor med min sambo Ola och mina tre flickor Felicia 7 år, Nadja 6 år och Astrid 1 år i xxxxxxx. Till familjen tillhör även Labradoren Rulle och hästarna Pfiff och pinnocio.
    Mitt största fritidsintresse förutom min familj, och naturen är ju själfallet mina hästar som upptar en stor del av min fritid. Jag rider sex dagar i veckan, men ibland tar jag med hunden på en lång skogspromenad.
    Jag hoppas en dag att komma ut på tävlingsbanorna med min häst, men ljust i dags läget är det långa skogs turer som gäller och ibland blir det ett dressyr eller hopp pass på ridbanan."

det här är mitt exempel

• Billabong

Skriv om er kompetens  och varför ni är lämpliga för tjänsten (personliga färdigheter/egenskaper) i det personliga brevet. Er familjesituation och fritidsintressen är oväsentliga för arbetsgivaren...
    Att hitta en lagom professionell/informell ton är svårt och beror på företagets/organisationens kultur och bransch - samt smaken hos den som läser brevet... Men lägg er på en "mittemellan-nivå".

• sakoline

oj tornedaling - jag hoppas inte att du skickar det sådär utan att det bara var ett exempel. för även jag tröttnade och ser ingenstans varför du skulle bli anställd baserad på det brevet. Du ska ju lägga fram DIG och vill du ha med familjen får du skriva typ "jag älskar människor och trivs med min stora familj med många djur precis som jag skulle trivas på er arbetsplats".

• LabLover

Poena och Cute Angel är inne på rätt spår tycker jag.

Vi håller nu på att rekrytera en vikarie till min tjänst och de som är FÖR familjära går bort direkt, ger ett oprofessionellt intryck men det är viktigt att skriva ett par meningar om sin familj och fritidintressen också.

Det är SVÅRT att skriva bra. Lycka till!

• Lioness

En snabb fråga:

Man skriver ju adresserna (min + företagets) högts upp i brevet, men vilket ska stå till höger respektive vänster?!? Har fått hjärnsläpp...!!

Hoppas på snabb hjälp!

Lioness

• Billabong

Man måste inte ha båda adresserna högst upp, du kan lika gärna ha dina adress längst ner som en sidfot exempelvis.
    Om du vill ha båda där uppe ska mottagaren stå till höger.

Svar på tråden Inledning av personligt brev