• Toka2

Snitträdd... finns det fler?

*räcker upp handen*

När jag väntade sonen läste jag allt jag kom över som handlade om förlossningen. Ja, allt utom kejsarsnitt då, eftersom jag inte ville snittas och inte kunde drömma om att det skulle drabba mig. Nu blev det katastrofsnitt, men tur i oturen så var jag inte medveten om det, för jag var medvetslös och informerades om det hela först efteråt. Då sonen var mycket dålig hade jag fullt upp med att koncentrera mig på honom (och fatta att jag redan var mamma, han föddes i v33+1), så jag slapp en del psykiskt obehag av snittet tack vare distrahering.

Nu är min son en ängel, och jag väntar hans syskon. BF är i mitten av april, och redan från början av graviditeten har skräcken för snitt funnits. Nu vet jag ju att man kan tvingas till snitt.. Jag spricker hellre både på längden och tvären, än att bli snittad. Tyvärr kan man ju inte garanteras en vaginal förlossning.

Jag är nålrädd, har sjukhusfobi, är vanvettigt rädd för att vara vaken under en operation. Bara tanken på att vara vaken när de skär i mig.. *ryser* Det är inte det att jag är smärträdd; det är det att vissa saker ska vara på insidan (blod och liknande) och vissa saker ska vara på utsidan (knivar, nålar etc), och det är inte meningen att de ska mötas.

Jag väntar på att lill*n i magen ska vända på sig, permanent, så att jag kan känna mig lite säkrare på att jag slipper snitt. Om det blir snitt, ja då vet jag f*n inte hur jag ska göra; välja vaken eller sövd?? Antingen ligger jag där nerdrogad och fattar inget, eller så missar jag allt. Igen.

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Toka2

Shit... I tisdags fick jag så kraftig migrän & förhöjt blodtryck (155/95) att jag ringde Förlossningen. Väl där konstaterades att blodtrycket var högt pga den extrema smärtan, så jag skulle få Ketogan.

Jag är ju snitträdd, ja sjukhusrädd, nålrädd, men inte rädd för smärta, fast jag har funderat på om det blir outhärdligt så jag måste be om epirudal eller om det måste bli snitt, hur det skulle gå. Jag har intalat mig att iaf epidural nog kan vara ett alternativ att ta till om allt blir överjävligt.

Men i tisdags fick jag som sagt Ketogan ordinerat. Intravenöst. Och subkutant. Så först satte sköterskan en nål i handen, där fick jag halva dosen, sedan fick jag resten genom en spruta i benet. Migränet var inte av denna världen, men jag tyckte ändå att det var värre att ha denna nål i min hand. Så knappast troligt att epidural kommer att efterfrågas, oavsett vad som händer. Och om det måste bli snitt kommer jag nog inte att kunna vara vaken.

Jag känner mig som en mes, men tanken på att få en nål i handen skrämmer mig mer än något annat som har med en förlossning att göra. Snitt ska vi inte prata om

• Toka2

Skogsgrön: Var snäll och bagatellisera inte andras rädslor! Det är inte smärtan som är obehaglig, utan att ha saker i kroppen som inte ska vara där.

• Toka2

*lycka*

Idag fick vi två glädjebesked; Skvimp är fixerad, och vi vann budgivningen om vårt drömhus Ca 6 veckor efter BF får vi nycklarna till Huset!!! *dansar runt*

Svar på tråden Snitträdd... finns det fler?