Inlägg från: Sciarlotta |Visa alla inlägg
  • Sciarlotta

Snitträdd... finns det fler?

Jag akutsnittades med första pga att jag var svårt sjuk. Det resulterade i snittskräck. När jag blev oplanerat gravid andra gången kunde jag inte glädja mig alls pga att oron var för stor. När det visade sig att jag hade föreliggande moderkaka bröt jag ihop. Jag fick gå på Norea-samtal och fick hjälp att bearbeta min rädsla för att bli sjuk och/eller snittas igen. Tack och lov fick jag föda vaginalt den gången. Men rädslan består, blir det fler graviditeter så kommer jag gå på samtal då också.

Förlossningsrädda har det bra, de kan få ett löfte om att slippa vaginal förlossning. Ett motsvarande löfte kommer snitträdda aldrig få..Fundersam

Duracellkaninen är min son
  • Sciarlotta
    Bella85sthlm skrev 2007-01-20 22:06:37 följande:
    Ja usch jag e fruktansvärt rädd!!!Blev akutsnittad med första, väntar andra nu, och om hon inte tittar ut inom en snar framtid blir det snitt igen *gråter*Pga att hon är stor så vill dem inte sätta igång mig.Blev misslyckat försök förra gången.Nää bajs på det här!!!Vill inte bli snittad igen!!Bella med Liam 051231 o tjej i magen v39
    Jag håller tummarna för dig att det snart ska komma igång. Jag vet hur det känns, jag hade långvarig vattenavgång och för varje timme som gick ökade ju risken för snitt. Huvva, vad nervös jag var.. Ledsen

Hur länge till får du gå innan det blir snitt?
  • Sciarlotta

ica003: jag håller tummarna att bäbis förstår allvaret och vänder sig snart. Har de erbjudit dig att prata med någon när du mår så dåligt?

*många, långa kramar*

• Sciarlotta

Vad bra att du fick hjälp på en gång efter förra snittet. Vi får hoppas att du mår bättre fysiskt efter det här snittet än förra.

Jag gick på Norea-samtal eftersom jag låg i riskzonen för ytterligare snitt. Min Norea-sköterska sa att två snitt inte automatiskt måste betyda alltid snitt. Det går att göra en individuell bedömning/risktagande. Hon hade förlöst flera kvinnor vaginalt som tidigare gjort två snitt.

Jag tycker också att man blir bemött med stort oförstående när man säger att man är snitträdd. "Snitt görs ju för barnets bästa, så varför är man rädd för det" Fundersam

• Sciarlotta

ica003: GRATTIS!! Jag har tänkt på dig/er hela morgonen. Hoppas allt går bra nu.

• Sciarlotta

Bella: Det var tråkigt att höra skönt att ni mår bra trots allt.

Många kramar

• Sciarlotta
    Inana skrev 2007-02-15 14:42:05 följande:
    Skönt med en "rädd för snitt-tråd". Hoppas att vi kan hålla igång den. Någon här som ska få gå på samtal för sin snitträdsla? Ex: aurorasamtal eller "matilda-samtal" som vi har här i Malmö.
     jag gick på "norea"-samtal för min snitträdsla. Jag rekommenderar er som är gravida att söka hjälp, för vi har samma rätt till hjälp som de förlossningsrädda.
    Condemnant qui non intelligent
  • Sciarlotta

Tinaw: jag fick hjälp att försöka bearbeta mina upplevelser från snittet. Det behövdes verkligen jag blev aldrig erbjuden någon hjälp trots att jag mådde väldigt dåligt.

De kunde inte direkt få mig att se fram emot ett snitt, jag var helt låst och fixerad. Men vi försökte komma fram till något sätt att göra ett eventuellt snitt till en sån bra upplevelse som möjligt. Ett av mina största önskemål var till exempel att jag inte ville snittas före värkdebut.

Men tack och lov fick jag föda vaginalt, jag vet inte hur jag skulle ha reagerat om det hade blivit snitt. Men jag skulle kunna tänka mig att det hade liknat de känslor som förlossningsrädda känner när de nekas snitt.

Av vilken anledning tror du att de kommer peppa för ett till snitt?

• Sciarlotta

tinaw: vad skönt att höra. Men du kanske ska höra dig för om samtalsstöd nu, utifall att det blir ett akutsnitt. Nu slipper du iaf att de försöker peppa dig till ett nytt snitt.

Svar på tråden Snitträdd... finns det fler?