• KissTheDawn

När sa erat/era barn det första ordet?

Och när kom det andra?
    Vad var det för ord?

Är lite nyfiken...

• Svar på tråden När sa erat/era barn det första ordet?
  • Maj grodan

Tilde var 6 1/2 mån. Sa: Hej
    Nu snart 7 1/2 mån säger hon mamma

• ebben

Dottern sa "pappa" vid 7 månader.
    Och "vad är det" vid 9 månader.
    Sen gick hon och sa "vad är det" ,till allt!! Efter det började hon prata allt möjligt,och hon slutade aldrig prata....Hon är en riktig surrhumla på 8 år nu!

• Nicola

Maj Grodan: Är inte det väldigt tidigt?
    Min lilla hon er 6 månader och inte i närheten av att säga några ord... trodde de skulle bli ca 10-11 månader för att prata.

• Labolinaa

Hittade ett papper igår när jag städade förrådet där jag hade skrivit upp att Alma sa mamma för första ggn när hon var exakt på dagen 9 mån....

• ebben

Det är väl inte alltid de pratar medvetet....Att säja "mamma" tex är ju egentligen inte så svårt.Med tanke på att de kanske mumlar och jollrar en del...Då kan det till slut bli ord,som tex "mamma".Fast ungen kanske bara tänker..Mmmmm-aaaa-Mmmmm-aaaaa....
    Om ni förstår!?

• blmamma

ma ma var det första hon sa, men tror inte hon menade nåt med det, då hon sade när hon var ledsen.
    nu vid 8 månader så frågar pappa var är mamma då tittar hon efter mig och pekar...
    men som med allt annat så är det väldigt olika

• blmamma

ma ma var det första hon sa, men tror inte hon menade nåt med det, då hon sade när hon var ledsen.
    nu vid 8 månader så frågar pappa var är mamma då tittar hon efter mig och pekar (vinkar)..

• blmamma

nu vid 8 månader så frågar pappa var är mamma då tittar hon efter mig och pekar (vinkar)..

• princess of woolfs

lampa, tror jag var första ordet, vid runt 8 månader, sedan mamma, titta osv. Tidigt försökte han också säga Ylva (vår ena hund) men det var svårt så han säger nåt i stila med uvva! Våran katt blir "kzzze" (svårt att stava ) Pappa kom inte förrän runt 11 månader tror jag, då låg han en hel kväll och övade bara på det ordet

• BlåBlomman

Jesper säger endast i "Mamma", och det sa han första gången på Farsdag 14/11!!
    Då var han 9 månader.

Han pratar ju hela tiden, men inga "riktiga" ord förståss! Så ni andra har då verkligen tidiga barn!

• Maj grodan

Nicola- Ingen aning om det var väldigt tidigt, verkar vara så olika för alla. Hon började med "hej" på morgonen en dag när hennes pappa skulle ta upp henne efter hennes natt sömn, sen satt hon och sa heeej, hee, hej hela dagen för sig själv.
    Nu säger hon mammmmamm, mamma när jag går ut ur vardagsrummet och hon blir själv men även när jag förbereder hennes mat och hon blir ivrig.

Jag tror inte hon förstod innebörden av hej i början . Kan vara så att hon bara härmar oss eftersom man säger hej till henne oftare än vad man tror.

• Spegel

Vi har nu kunnat börja urskilja när ella säger mamma och pappa istället för ma ma och ba ba.. hon är nu 8½ månad....

• Soffie

många barn gör ju babbel vid 4-6 månader som låter mycket som ord därför kan det va svårt att veta riktigt när de riktigt menar mamma eller så.
    Emilia var 8månader. Hon vände sig efter mig och sa mamma tills jag kom så då var det lätt att veta.
    Hon sa mamma innan men mest som ljudövning tror jag.

• lurv

Kotte blev 6 månader den 9/12 och samma dag sa han först mamma och minuterna senare även pappa. Nu när han blir ledsen så "ropar" han på oss.

• 8z8

min är 4 månader och när jag säger mamma så ser jag att hon försöker härma det, men somsagt hon säger nog inte mamma "medvetet" men kul e det iallafall...längtar såååå tills hon börjar prata det måste kännas underbart att ens barn säger mamma och pappa till en=)

Svar på tråden När sa erat/era barn det första ordet?