• 1980 längtar

Vattkoppor och bältros

Jag är nyfiken nu

Bältros, hur vanligt är det egentligen!!
    Jag vill att min dotter ska få vattkoppor så det är bortgjort, men då ringer min svärmor och säger att vuxna kan få bältros av det! Det vet jag ju och jag vet bara en som fått det av alla  vuxna som jag känner som har barn som fått vattkoppor!!
    Googlade på det och det står att alla som haft vattkoppor bär på viruset, men 1 av 5 får bältros!!
    Så min fråga är, hur ligger det till här på familjeliv??? Är det många här ute som fått bältros av era barn eller andras barn???

• Svar på tråden Vattkoppor och bältros
  • silverkatt

Vattkoppor ger inte Bältros till vuxna, men däremot kan en person som har bältros smitta och ge vattkoppor till en som inte haft. För att få bältros så måste man nån gång ha haft vattkoppor. Bältros kan bryta ut när immunförsvaret är nedsatt, int smitta från vattkoppor. Hänvisar till www.sjukvardsradgivningen.se

• silverkatt

Det jag menar är att man inte kan få bältros från sina eller andras barn...eftersom du undrade det!

• 1980 längtar

För att få sjukdomen krävs att man tidigare har haft vattkoppor som orsakas av samma virus.

Så står det ju när man läser om det på sidan du hänvisade till, så visst tusan kan man få det av barn som har vattkoppor om man själv haft det!!

• silverkatt

Om man haft vattkoppor så kan man få bältros pga att viruset ligger vilande i kroppen, den utlösande faktorn är då att det egna immunförsvaret är nedsatt ex vid en infektion. Det är inte vattkoppor som ger bältros. Du kan inte få Bältros från barn som har Vattkoppor!
    Min mamma jobbar på Sjukvårdsrådgivingen och det är ofta som folk ringer om detta och är oroliga, men det finns inget att oroa sig för: Vattkoppor ger inte Bältros.

• 1980 längtar

Vi umgicks med barn som hade vattkoppor och jag skulla aldrig försöka ta hem en sjukdom som jag var rädd för!!!

• asaA

Det silverkatt skriver stämmer helt , man kan inte få bältros av vattkoppor men man kan få vattkoppor av bältros. Vattkopps viruset ligger kvar latent i kroppen och kan blossa upp och orskar då bältros. De spelar alltså ingen roll om man precis innan har träffat en person med vattkoppor utan bältros blossar upp oberoende av det.

Rörigt, men hoppas att du förstår. Silverkatten har förklarat det hela bra

• 1980 längtar

Jo jag jag har ju läst detta på sidan som hon länkade till tidigare innan jag skrev tråden!! Men nu finns det dem som jag vet som fått bältros efter kontakt med vattkoppor!! Visst behöver det inte vara det som smittat, men jag vill ändå kolla OM det är någon som fått det och är det ingen som fått det så är kanon för er!!!!!

• kvabbso

Lite på de officiella råden och gå mindre på vad du råkat se i omgivningen! Bältros kommer när immunförsvaret är nedsatt p g a andra sjukdomar, vissa mediciner (t ex cellgifter) men även stress!

Någon kan ha träffat en vattkoppssmittad strax innan hon själv fick bältros, men det betyder ju inte att bältrosen beror på det. Någon annan kanske får bältros efter att ha druckit O'boy, men det betyder ju inte heller att bältrosen beror på O'boyen...

• MHN

Jag fick bältros innan jul. Men vår dotter hade det inte och jag hade inte vad jag vet träffat ngn med vattkoppor, det skulle jag undvikit om jag vetat eftersom jag är gravid. Min dotter fick inte vattkoppor. Jag tror det var mer stressrelaterat och att det blossade upp just då.

Svar på tråden Vattkoppor och bältros