Vart kan man räkna på ett lån på swedbank..
Jag vill räkna lite på vad våran månadskostnad skulle bli om vi tog ett lån på Swedbank, men jag ser ingenstans på hemsidan där man kan räkna på det...
Vet någon?
Jag vill räkna lite på vad våran månadskostnad skulle bli om vi tog ett lån på Swedbank, men jag ser ingenstans på hemsidan där man kan räkna på det...
Vet någon?
Nej det är privat lånet jag tänkte på!
Då förstår jag varför du inte kan hitta någon kalkyl. Privatlånen får olika räntesats beroende på era inkomster, lånets storlek, vad det ska användas till etc. Jag skulle tro att detsamma gäller för de flesta banker.
Okej, men hur räknar man ut ett sådant lån på 200 000 under 10 år med en räntesats på 8,5%???
Hur har ni tänkt amortera (månad, kvartal eller år) och vilket belopp handlar det då om? Det är lättast att räkna på rak avskrivning, dvs att ni amorterar samma belopp vid varje betalningstillfälle. Då minskar även kostnaden vid varje betalningstillfälle eftersom man beräknar räntan på ett mindre belopp.
Okej vi hade tänkt betala varje månad, men sedan kan man bara ta max 10 år??? Eller finns det ens chans att öka betalsningstiden till kanske 12???
Men 8,5% är en väldigt hög räntesats så förhoppningsvis blir er lägre.
Nu ser jag också att det är maximalt 10 år. Ni kan säkert få låna på längre tid också men allt handlar om vad ni ska låna till och era inkomster osv. Själv jobbar jag bara med att lösa lånen så jag kan egentligen inget om vad som gäller när man ska utfärda dem.
10 år x 12 månader = 120 månader
Amortering: 200 000 kr / 120 månader = 1666,67 kr/månad
Första månaden blir alltså kostnaden 1666,67 kr + 1416,67 kr = 3083,34 kr
Kostnaden kommer gradvis sjunka men det kommer inte gå särskilt fort med tanke på lång avbetalningstid.
Räntan räknar du ut genom att ta lånebelopp minus det ni amorterat totalt. Sedan tar du det talet gånger 0,085 och delar sedan med 12 månader. Slå ihop amorteringen och räntan så får du månadskostnaden.
Nu har jag alltså räknat på högsta räntan men för säkrare tal borde du kontakta ditt kontor eller alternativt telefonbanken.