Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mama duck

kattpissluktande saccosäck...

Katten har kissat på saccosäcken i plast och jag får inte bort lukten trots att jag upptäckte det nästan direkt. Har någon ett bra husmorsknep för att få bort lukten samt att få katten att ej upprepa kissandet.

• Svar på tråden kattpissluktande saccosäck...
  • kidA

vår katt kissade i saccosäcken jag hade när jag var liten o bodde hemma. kommer ihåg att man aldrig fick ur den lukten. trots såna där doftsprayer o rengöringsmedel osv. mamma fick kasta säckarna tillslut.

*stolt mamma till agnes 2000 o noah 2006 o liten i magen aug 2007*
  • Skärgårdsfru

Tvätta med ättika, bikarbonat, alsolsprit eller något annat sådant starkt. T.ex. dränk in stället med ren Alsolsprit och strö över potatismjöl,låt torka och dammsug bort,kan behövas upprepas flera gånger.

Att en katt inte kissar på sin låda brukar bero på någon av följande orsaker:

1. Katten är sjuk. Veterinärundersökning är på sin plats.
    2. Katten är okastrerad. Om katten är 6 månader eller äldre så bör man kastrera den.
    3. Katten protesterar mot något. Här gäller det att börja felsöka. Lite tips får du här: www.katter.nu/katter/beteende/katten_kissar.htm

För att få katten att låta bli saccosäcken i fortsättningen, spraya fyspray på den med jämna mellanrum. Finns på djuraffären och stormarknader.

• mama duck

Hej! Tack för hjälpen. Vi vet varför hon kissar... Hon är EXTREMT social och vill alltid vara med. Med en nyfödd och en 17månaders och flytt har katternas liv snabbt förändrats. Vi har inte lika mycket tid för dem längre och de protesterar, speciellt den ena. Hon är arg på att de inte får gå ut trots att de alltid varit innekatter. Hon kan jama i timmar....och protesterar genom att kissa i barnens leksakslådor. Vi kan dock inte släppa ut henne eftersom hon är så social att hon hoppar in genom grannars fönster och lägger sig och slaggar i deras säng. Måste man lämna bort en katt vi egentligen gillar eller kan man få bukt på detta problem?

• Majsan70

Släng säcken. Jag tycker att de suger åt sig lukten så fruktansvärt. Bara för att fin katt kissade på säcken behöver det inte betyda något särskilt. Det är ju "sand" i den...krafsvänligt så att säga och säkert inbjudande att kissa på..

• Skärgårdsfru

Men som ts säger så verkar hon ju protestkissa.

• Majsan70

Men sen är ju saccosäckar extremt tilldragande oxå. 'Jag läste inte tillägget som TS gjort utan svarade på första frågan.

• Heydatsme84

kasta den jag fick kasta 2 säckar förut inte så kul...
    onödigt med katt som kissar och förstör...

• Charlie74

Jag har också råkat ut för detta och trots att jag försökte torka direkt med alla möjliga lösningar, så hann säcken suga åt sig lukten och kisset. Den har nu legat utomhus i skånsk vinter (pissregn konstant) och ändån luktar den kattpiss. URK! Inget jag vill ha inomhus. Släng säcken.

• pylle

har också råkat ut för det och inget hjälte så vi slängde den.

• majzzan

Så gjorde mina gamla katter åxå.... släng den!!! du får aldrig bort lukten....

Svar på tråden kattpissluktande saccosäck...