• Skärgårdsfru

Silverhajar

Jag har 3 silverhajar och undrar två saker.

1. Vad är rekommenderat storlek för dom att leva i? Akvariet jag har nu är på 225 liter. Jag har letat men hittar inte någon sådan info.

2. Slutar hajarna att växa då de "märker" att omgivningen inte blir större? En del fiskar gör ju så vet jag men frågan är om hajarna också gör det.

Jag ska nämligen sälja mitt akvarium och känner mig lite rådvill till om hajarna ska få flytta med eller inte. Jag är rädd att dom kommer att växa ur akvariet och att den nya ägaren inte kommer att inse det så dom får bo för trångt. Men det kanske är löjligt av mig?

• Svar på tråden Silverhajar
  • BimBim o Knorrans Mamma

Men silverhajar blir väl inte så stora så de växer ut ett 225 liters akvarium?
    Jag har haft massa såna o de har aldrig blivit särskilt stora. Runt 10 cm kanske. Även att de haft jätestor plats. Fast jag är absolut INGEN expert så säger bara vad jag TROR

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • Skärgårdsfru

En silverhaj ska i regel bli runt 35 cm. Mina är gott och väl 15 cm i alla fall och växer fortfarande stadigt.

• Skärgårdsfru

Tack för ditt svar förresten

Jag sitter just nu och gogglar och den mesta informationen jag hittar är att dom bör ha gott om utrymme. Så jag fortsätter vela över om dom ska få flytta med eller inte.

• Calylite

Slutar växa är väll mer en myt, ja menar att stoppar man en hundvalp i en tvättkorg så slutar den ju inte växa bara för utrymmet säger det :D
    Att vissa säger de slutar växa är väll mest för att fiskarna ofta helt enkelt dör innan de blir fullvuxna om de är allt för trångt.

Silverhajar blir i regel ca 20 -25 cm stora och behöver ju utrymme därefter.

Hehe tycker inte du är löjlig. Jag funderade samma sak över mina hajmalar då de började bli i storleken. Dock han alla drabbas av sjukdom på gott och ont och behandling hjälpte inte så de dog. Men innan så hade man smått panik att hitta större akvarium bara för de skulle få utrymme :D

• Skärgårdsfru

Jo precis. Skönt att höra att jag inte är den enda som tänker i dom banorna. Vissa i min bekantskapskrets förstår inte ens att jag bryr mig för det är ju "bara" fiskar. Men för mig förtjänar fiskar precis som allt annat levande ett visst mått av respekt för dess behov.

• Calylite

jo precis, ja kör med att alla är lika värda, råttorna, hundarna fiskarna får vad de behöver av den dos de fötjänar. Ser inte ner bara för några av dem är mindre intelligenta.
    Hehe men fått höra att man inte är frisk bara för man är så mån om fiskarna.

• Skärgårdsfru

Rymdmamma, tack för länken. Jag har varit inne där och kikat nu och det känns som om med tiden kommer även det nuvarande akvariet att bli för litet. Så jag är rådvill över hur jag ska göra. Skicka med fiskarna eller inte?

• Rymdmamma

Jag tycker du kan informera köparen, och annars skänka fiskarna tillbaka till en djurfiskaffär.. de brukar ta emot fiskar ibland om de har plats.. men annars kanske köparen får avgöra hur han hon vill göra med fiskarna när de blir större?

Svar på tråden Silverhajar