Inlägg från: Skärgårdsfru |Visa alla inlägg
  • Skärgårdsfru

Silverhajar

Jag har 3 silverhajar och undrar två saker.

1. Vad är rekommenderat storlek för dom att leva i? Akvariet jag har nu är på 225 liter. Jag har letat men hittar inte någon sådan info.

2. Slutar hajarna att växa då de "märker" att omgivningen inte blir större? En del fiskar gör ju så vet jag men frågan är om hajarna också gör det.

Jag ska nämligen sälja mitt akvarium och känner mig lite rådvill till om hajarna ska få flytta med eller inte. Jag är rädd att dom kommer att växa ur akvariet och att den nya ägaren inte kommer att inse det så dom får bo för trångt. Men det kanske är löjligt av mig?

• Svar på tråden Silverhajar
  • Skärgårdsfru

En silverhaj ska i regel bli runt 35 cm. Mina är gott och väl 15 cm i alla fall och växer fortfarande stadigt.

• Skärgårdsfru

Tack för ditt svar förresten

Jag sitter just nu och gogglar och den mesta informationen jag hittar är att dom bör ha gott om utrymme. Så jag fortsätter vela över om dom ska få flytta med eller inte.

• Skärgårdsfru

Jo precis. Skönt att höra att jag inte är den enda som tänker i dom banorna. Vissa i min bekantskapskrets förstår inte ens att jag bryr mig för det är ju "bara" fiskar. Men för mig förtjänar fiskar precis som allt annat levande ett visst mått av respekt för dess behov.

• Skärgårdsfru

Rymdmamma, tack för länken. Jag har varit inne där och kikat nu och det känns som om med tiden kommer även det nuvarande akvariet att bli för litet. Så jag är rådvill över hur jag ska göra. Skicka med fiskarna eller inte?

Svar på tråden Silverhajar