salmiak
är det farligt att äta salmiakpulver? lite smått beroende av ett godispulver och tänkte om det är något man bör sluta med vid eventuell graviditet? någon som vet? =)
är det farligt att äta salmiakpulver? lite smått beroende av ett godispulver och tänkte om det är något man bör sluta med vid eventuell graviditet? någon som vet? =)
nej ingen fara! det enda är att man rekommenderas(gravid/ej gravid) att äta max 50 gram lakrits om dagen. detta pga blodtryck etc....
Jag är alltid sugen på saltlakrits så det kan jag inte låta bli. Men nu har jag sagt att godis idag sen får det bli 1 gång i veckan, är inte bra att äta sött för ofta
okej! tack! jo lakrits vet jag om. men blev lite osäker på mitt kära pulver =)
Tror lakrits i stora mängder kan vara laxerande? Vet inte om det gäller salmiak.
lakrits och salmiak är inte samma sak...
ingen fara! vi är lite överdrivna ibland tror jag
Men det e förståligt man börjar ju ifrågasätta vad det är man äter egentligen nu när den lille ligger i magen:)
Lata kocken:
Om du säger att salmiak o lakrits inte e samma sak, kan du inte förklara varför eller om bra/dåligt....
den blodtryckshöjande beståndsdelen i lakrits är glychyricinsyra (säkert felstavat) och den finns inte i salmiak, salmiak är ett salt som man kan framställa på kemisk väg och lakrits kommer från lakritsroten
Shit, om du fixar salmiakpulver utan att dö i helvetesplågor av halsbränna - så ett stort grattis till dig!!
Jag som älskar saltlakrits och salmiak får halsbränna av att bara titta på en påse Djungelvrål nu...
soraya .. haha, halsbrännan finns, dock inte så mycket =) och det ger mig sår på tungan. haha. men gott är det. dock åt jag mer förr. nu är jag inte lika sugen som tidigare. så kanske mitt beroende försvinner nu. hoppas! =)
tack för alla andra svar också =)