• Mumin

Färdig gröt, är det bara för bebisar?

Tänkte bara kolla hur den allmänna uppfattningen är. Min dotter är 3,5 och äter ofta Nestlés eller Sempers gröt till frukost och/eller kvällsmat. Hon drack välling tills för ett tag sen, men sen hon inte fick nappflaska mer föredrar hon gröten. Hon är glutenintolerant så hon kan bara äta risgröt från 5-månader. Min kompis son är lika gammal och äter också färdig-gröt.

Hon gillar inte fil och inte yoghurt, inte flingor heller. Vill inte ge henne kalaspuffar eller sånt skräp. Glutenfritt bröd är inte så kul så mackor är inte poppis. Knäckebröd äter hon till frukost ibland. Risgrynsgröt tycker hon inte om...

En del hejar till när de hör att hon äter bebisgröt men själv tycker jag inte att det är konstigare än välling. Vad tycker ni?

Ingen kan allt, men alla kan nå´t. Man får väl vifta med den stump man fått!
  • Svar på tråden Färdig gröt, är det bara för bebisar?
  • Lillskruttan

Inget konstigt alls. Precis som du säger, ser ingen skillnad på att äta färdig gröt eller dricka välling.

Mamma till Embla 040721 och tvillingarna Myra & Lova 060821
  • ebben

Ja,det var ju svårt då hon inte äter vissa saker! ärligt kan jag ju säja att vid första tanke kände jag-"oj,en så stor som äter sån babygröt"!
    MEN då jag tänker en gång till-"varför inte"?
    klart hon kan äta det! bara hon äter o är nöjd.
    Absolut.blir kanske lite dyrt? men mår hon bra så är det ju bra!!

• Stellas Mami

Gröten passar ju henne jättebra och då ska hon fortsätta äta den.
    Lyssna inte på folk som inte förstår.

• Mumin

ebben, ja det är ju inte jättebilligt med färdiggröt. Välling är billigare men jag vill inte att hon ska suga på nappflaska för länge!

• ebben

Mumin-nä precis.men det viktigaste är ju att hon mår bra är nöjd o blir mätt!! Så det är ju absolut bra!
    min son på 2½ år äter välling i flaska ännu.....lätt o smidigt o han gillar det! så det får han fortsätta med än ett tag1 (fast många tycker att välling är för "bebisar")

• Pricken och Pyret

Hihi, en gång har jag själv ätit "bebisgröt" när vi var på semester och vi inte hittade någonstans att äta sent på kvällen! INTE gott, men vaddå. Det är ju näringsrikt!
    Fortsätt du att ge henne gröt!

BF 8/2-07 igångsättning 29 januari!!
  • Blå Flygare

Mumin: Det går inte att ge välling i pipmugg då? Och kanske så småningom gå över till vuxen-välling? (Finns väl glutenfri?)

Å nej, det är klart att hon ska få sin gröt när hon nu inte äter "annat"

• Yosa

självklart ska hon få den gröten som hon tål och tycker om! Bry dig inte om åldern.....

• Mumin
    Blå Flygare skrev 2007-01-20 20:29:29 följande:
    Mumin: Det går inte att ge välling i pipmugg då? Och kanske så småningom gå över till vuxen-välling? (Finns väl glutenfri?) Å nej, det är klart att hon ska få sin gröt när hon nu inte äter "annat"
    Jo, men hon vill inte dricka välling om hon inte får den med nappflaska . Så hon är ute efter själva nappen. Hon är väldigt nappig och skulle haft den vanliga i munnen hela dagen om hon bara fått... Så vi föredrar gröt.
  • Mumin

Tack för era svar förresten! Det är inte så att jag tänkt sluta bara för att några tycker att det är konstigt, men det är alltid kul att se vad andra tycker. Ni som tycker att vi är knäppa är också välkomna att svara!

Svar på tråden Färdig gröt, är det bara för bebisar?