• Safari

Goda pastasåser?

Någon som har tips på en god, lättlagad pastasås?
    (ni får även tipsa om andra...)
    Har väldigt dålig fantasi då det gäller matlagning.......

• Svar på tråden Goda pastasåser?
  • KvastHilda

Den här har jag gjort idag:

Skär laxfilé i kuber o fräs upp dem snabbt i stekpanna.
    Häll över grädde eller creme fraiche, hummerfond och pressad citron.
    Krydda med massor av dill och gärna citronpeppar.
    Servera med pasta.

• Maiaa

Här kommer ett recept på en pastasås jag tycker är jättegod!!

1 burk tonfisk i vatten
    1 burk krossade tomater
    1-2 klyftor vitlök (pressas)
    ev.lite matlagningsgrädde
    oregano
    peppar, salt

Hoppas att det smakar!!
    /Mia

• Magenta

Brukar göra en av creme fraiche, grädde, mjukost (vit- eller gräslök, men det breoe på vad man tycker om), och sedan har jag i lax som jag kokat först eller rökt skinka. Ingen smalmat, kanske men SÅ gott :)

• sambima

en snabbsås som vi gör:

bacontärningar - steks först med purjolöken
    purjolök
    gröna ärtor
    gräddfil - tillsätts sist

• sambima

En till!

Creme fraische
    frysta räkor
    lök

curry, efter egen smak

Snabbt, enkelt och gott

• Katarinab

en toklätt o barnsligt god pastasås vars ingrerdienser alltid finns hemma till nödfall. Hacka korv, grillkorv, kokkorv stark korv eller vad man har hemma. Fräs med hackad lök. Häll över Kelda tomatsås med basilika låt koka. Klart! Korven kan även blandas med cremefraiche paprika o chili, tokgott!

• Safari

Tack för alla tips!

Låter super gott! Nu ska vi äta pasta i mängder

• mamma37

Koka färsk spenatpasta.
    Under tiden så värm en burk Creme Fraiche.
    Smält ner stark ost ( egentligen Gorgonzola,men den är väl förbjuden under grav.?)
    Smaksätt med lite vispgrädde,salt och cayennepeppar. Såsen ska vara lös!
    Lägg den gröna pastan på en tallrik, lägg på vad du är sugen på tex strimlad rökt skinka, räkor eller kräftstjärtar, häll över såsen och njuuuuuuut!!! Enkelt snabbt och gott!!!

• MayaPiraya

har två favoriter:

1) Strimla fläskfilé stek, stek även champinjoner och purjolök. Lägg ner allt i en gryta med naturell creme fraiche, krydda med salvia, lite oregano o basilika.

2) fräs champinjoner och bacontärningar, rör ihop med creme fraiche, krydda.

• Anne Yone

Jag brukar göra en supergod och jätteenkel pastasås.

Jag fräser i burk champinjoner och en stor eller två små gula lökar och sen tillsätter jag en burk krossade tomater, lite tomatpuré eller chilisås och grönsaksbuljong (jag använder pulver, men en tärning skulle jag gissa är lagom). Låter det koka ihop i tio minuter eller nåt och på slutet tillsätter jag massor pizzakrydda och några klyftor vitlök.
    Det blir samskens!! Äter det till stora makaroner, oftast penne.

Annars brukar jag göra en enkel där jag steker 1 pkt tärnat bacon och 1 burk champinjoner (ev färska) och sen rör jag ner antingen pastagrädde (ngn ostsås man köper färdig kan också funka) eller ngn créme bonjour matlajningsfraiche. Den med tomat blir bäst tycker jag.
    Också superenkelt och SÅ gott!

• Tess76

Klipp 1 pkt bacon i mindre bitar och stek i lite olja från soltorkade tomater, lägg mot slutet i ca 10 soltorkade tomater i mindre bitar. Stek purjolök, champinjoner och blanda i baconen. I med 2 dl creme fraiche och 1,5 dl grädde alt. mjölk. Krydda med svartpeppar (salt behövs knappast, men smaka gärna av.) Man kan ev. ha i vitlök.

Svar på tråden Goda pastasåser?