Inlägg från: På Tiden |Visa alla inlägg
  • På Tiden

Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????

Låt bli de vanliga nässprayerna, de kan förstöra slemhinnorna, fråga din BM om vilken produkt du kan använda. Du har fått en del förslag här redan.

Lycka till!!!

• På Tiden

Behandling vid graviditet
    Vid graviditet är det bra att undvika läkemedel så långt det är möjligt. Du kan försöka ligga med huvudet högt. Om det inte hjälper kan du skölja näsan med koksaltlösning. Vid svåra besvär kan näsdroppar/nässpray ge lindring för stunden, men är inget du ska ta under längre tid. Under rubriken Behandling kan du läsa mer om hur näsdroppar och nässpray påverkar näsans försvarsmekanismer.

Om du är gravid ska du vara försiktig med allergipreparat. Tala med apoteket eller din barnmorska.

Därför är familjeliv inte ett så bra forum för medicinsk rådgivning!

• På Tiden

Lilla hjärtat: Jodå, jag vet precis hur graavidtäppan känns!!

Men det är så också att de flesta nässprayer inte forskats på då det gäller graviditet och därför rekommenderar tillverkarna inte flitig användning av deras produkter under graviditen.

Sen kan långvarigt användande av dessa skada de redan ömtåliga slemhinnorna i näsan så att du istället blir kroniskt svullen i näsan och då inte kan vara utan sprayen alls!
    Min kusin har råkat ut för det för man visste inte bättre för 15 år sedan.

Detta står på Otrivin som du själv använt flitigt:

3. HUR DU ANVÄNDER Otrivin®
    Doseringsanvisning
    Otrivin ska inte användas i mer än 10 dagar i följd. Vid användning under lång tid kan Otrivin ge nästäppa eller återigen framkalla snuva.

Vuxna och barn över 10 år: 1 spraydusch i vardera näsborren vid behov 2-3 gånger dagligen.

Så, testa alla knep bm har innan du bestämmer dig för att chansa med vanlig nässpray. Det är mitt tips!

• På Tiden

Lilla hjärtat: Oj vad du blev arg! Jag skrev den första delen till dig, där det står "Lilla hjärtat".

Resten var till TS: Du gör precis som du vill ochjag bryr mig verkligen inte vad du använder!!! Jättebra att du kan använda något som fungerar och att du inte tagit skada av det! Kanon!

Men jag ville bara att TS skulle få veta allt om nässprayer och dess användning innan hon bestämmer sig. Honär tacksam över detta, synd att du valde att ta det personligt och ta illa upp!!

Somsagt, alla ni som använder vanliga nässprayer, det är självklart inte någon annan som ska bestämma det! Ochjag har ingen åsikt om det heller. Ville bara tala om alla risker så TS vet innan hon beslutar sig för vad hon vill göra.

Svar på tråden Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????