Inlägg från: Lilla Hjärtat |Visa alla inlägg
  • Lilla Hjärtat

Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????

På Tiden; du har ju rätt i princip. Jobbar du på apotek själv kanske...*S*

Men jag undrar nog om du har varit med om riktigt svår nästäppa vid graviditet själv?
    Koksaltlösning eller högt läge hjälper över huvud taget inte alls, inte mej i a f (som har lidit av det under två graviditeter.)
    Jag kunde inte sova alls utan spray, fick panik och kände det som om jag skulle dö! Var supertäppt dygnet runt, kunde knappt prata, lät som om jag höll för näsan jättehårt:(
    Nässpray, typ Otrivin, var det absolut enda som gav någon lindring. Testade allt annat.Rinexin t ex gav ingen effekt alls.
    Jag var hos en läkare som sa till mej ung. att "visst; det är inte toppen att spraya näsan nästan en hel graviditet.
    Men ännu värre är det att gå och vara gravid och inte kunna andas!
    Man får väga det onda mot det goda. Och i de här fallen så är det av vikt att man underlättar graviditeten, och behandlar näsproblemet efteråt, om det behövs."
    Denna läkare hade träffat många gravidtäppta kvinnor, och hon sa att väldigt ofta så försvinner problemen när barnet är ute utan att man behöver göra något mer.
    På mig stämde det, nästan direkt när bebisarna pluppat ut så blev näsan klar igen och det har inte varit några problem sen.
    Och jag sprayade säkert 8-10 ggr om dagen när det var som värst!
    Kan ju vara bra att veta för er täppta "bebisburkar"*skratt*

• Lilla Hjärtat

På tiden; Som jag skrev ovan så har jag provat det som finns att prova, inklusive receptbelagda kortisonpreparat(som i mitt tycke dessutom känns mera obehagligt att använda vid graviditet), rinexin, koksalt, högt huvudläge..)

Självklart läser jag igenom bruksanvisningen på ett preparat innan jag använder den. Alldeles korkad är jag faktiskt inte.
    Sen har man ju ett val att göra, och mitt val gjordes(som skrivet innan)i samråd med läkare.

Det är ju fantastiskt för dig att du har haft sådan fruktansvärd nästäppa och klarat dig igenom graviditeten ändå. Grattis!
    Tänk att du orkade, jag som inte kunde prata ens (folk hörde inte vad jag sa, så täppt var jag.)
    Men för mig fanns det inga alternativ, jag hade blivit skogstokig utan sprayen. Jag fick ta risken att förstöra näsan. I det läget som jag var i så hade jag gladeligen huggit av näsan om det hade kunnat hjälpa, så j...ligt var det:(

Och (som jag skrev) så var det en läkare( på vår vårdcentral, genom BVC) som rekommenderade mig att fortsätta med sprayen istället för att lida, då hon haft många kvinnor hos sig med samma problem genom åren.
    Det vanligaste var sa hon (som jag skrev ovan) att problemen helt gick över när barnet var fött, och så var det för mig. Bägge gångerna. Är just nu inte gravid, och har inte, och har inte haft, några som helst problem med näsan efter graviditeterna(som jag skrev ovan.

Har även träffat två andra mammor som gjort som jag, sprayat nässpray nästan hela graviditeten (varav en fick börja innan hon visste att hon var gravid, så tidigt satte nästäppan in) inte heller de har haft problem efteråt.

Vad jag vill säga är att man kan använda nässprayer längre än rek. avändningstid och ändå klara sig undan men. Även om man tar en risk.
    Finns säkert jättemånga som fått problem med slemhinnor och blivit beroende o s v, men jag var inte en av dem.

Fridens/Lilla Hjärtat

• Lilla Hjärtat

På Tiden: Du känner inte mej, vad jag vet.
    I så fall hade du vetat att jag inte blir arg för att någon skriver ett svar på ett inlägg som jag har gjort och svarar utan att ha läst det ordentligt. Arg blir jag på George Bush och grabbarna, eller på pedofiler, eller på vuxna människor som behandlar barn illa.
    Däremot så tar jag mig gärna friheten att klargöra mitt inlägg (som jag gjorde ovan), liksom jag gärna debatterar saker IRL, även här utan att bli "arg" på meningsmotståndare eller människor som inte förstår mig.
    Hoppas du i framtiden kan lära dig skilja på ilska och diskussion.
    Det kommer du att tjäna på i livet:O)
    Vänligen Lilla Hjärtat

PS. Anledningen till att även jag svarar på den här tråden är av samma orsaker som du, d v s av hjälpsamhet. Det är väl bara bra att TS och andra får flera svar och vinklingar än av dig, även om du som jag förstår det är något av en expert i ämnet. Är du kanske rentav läkare?

• Lilla Hjärtat

Jenny 82; jag använde nässpray med kortison, men den hjälpte tyvärr nästan ingenting på mig. Jag höll ut en vecka, sen var jag tvungen att ta den vanliga Otrivin-typen. Men sen hade jag riktigt rejäl nästäppa, jag kunde alltså inte ens prata förståeligt:(((.
    Hoppas det hjälper på dig i alla fall!

Svar på tråden Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????