Inlägg från: Squeezetoy |Visa alla inlägg
  • Squeezetoy

Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????

TereseA skrev 2007-01-20 22:39:52 följande:
    Prova andas in ångvatten.Det där nya nässprayet Zycomb är jättebra.
    Zycomb är säkert jättebra, men detta är ett utrdrag från bipacksedeln till Zycomb...

"Graviditet
    Du bör inte använda ZyComb om du är gravid.
    Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.

Amning
    ZyComb bör inte användas under amning.
    Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.
    "

Zycomb ska heller inte ges till personer under 18år heller utan läkares ordination.
  • Squeezetoy
    TereseA
    T ex Otrivin och Nezeril får man använda som gravid. Men just Zycomb ska man inte ta. Så man är inte helt hjälplös om man blir täppt.
  • Squeezetoy

På bipacksedeln till Nasonex står det att man ska rådgöra med läkare innan användning vid graviditet eftersom det finns begränsad erfarenhet.

• Squeezetoy

Så här står det i min graviditetsbok...

Nästäppa och näsblod
    De höga hallterna av östrogen och progesteron gör att blodflödet ökar i hela kroppen, vilket får slemhinnorna i näsan att svälla. Resultatet kan bli nästäppa och överproduktion av slem. De ökade blodflödet får också trycket mot näsans ömtåliga blodkärl att öka, så att man lättare får näsblod. Nästäppan kommer med all sannolikhet bli värre innan den blir bättre igen efter förlossningen.

• Squeezetoy
    Jenny82, bara så att du vet, (om du inte läst på innan) så sprayer med kortison kan ta ett par dagar innan de ger full verkan till skillnad mot de vanliga avsvällande sprayerna. Så ge den lite tid innan du eventuellt ratar den.
Svar på tråden Hjälp, jag är så täppt i näsan, ngt tips????