• Vitvå

Vad betyder "Shorta" när det gäller aktier?

Vet inte om detta är rätt ställe men jag försöker...
    Tittade precis på Cold Case och där pratade de om att "shorta" när det handlar om aktier men de förklarade inte vad det är.

Jag och min man har letat runt i ordlistor och på intenert och vi hittar inte något som förklarar detta.
    Vi har ju fattat så mycket att det är olagligt men vi vill veta vad det betyder...då kanske vi fattar avsnittet lite bättre också...

Kan någon hjälpa oss?

• Svar på tråden Vad betyder "Shorta" när det gäller aktier?
  • Bias Dad

Shorta betyder väl att sälja något

• Rusty

Shorting är blankning och det är inte olagligt i sig. Det innebär bara att man lånar aktier och säljer dem trots att man inte äger dem (tanken är att om du har Ericsson-aktier och jag tror att de kommer gå ner i värde, då kan jag låna dem av dig och sälja dem. Säg att jag får 10 000 för dem, om aktien går ner kan jag ju då köpa tillbaka dem för, säg, 8 000 och lämna tillbaka dem till dig. Då har jag tjänat 2000 och du har fortfarande kvar dina aktier. Men den som man lånar aktierna av måste ju veta om det och vara med på det, annars blir det olagligt. Och om aktien går upp i värde istället för ner, då måste jag ju stå för mellanskillnaden när jag köper tillbaks sina aktier.

• Vitvå

Ok, tusen tack för bra svar!
    Nu vet vi...vi trodde att det var olagligt, de framställde det så i promgammet.

Tack igen!

Svar på tråden Vad betyder "Shorta" när det gäller aktier?