• Fru Gustavsson

Renässans till ögoninflammation?

Har en fråga som kanske låter lite lustig, men sonen (2 månader) har en envis ögoninflammation. Har hört att man kan badda med koksalt och har även hittat recept på detta.
    Men jag funderar lite över ifall Renässansdropparna som är till för näsan har samma koncentration, och om någon använder dessa till att badda ögonlock med?

• Svar på tråden Renässans till ögoninflammation?
  • Önskan

Jag använde kokt, avsvalnat vatten och fick höra att det gick jättebra. Är det något tillsatt i Renässans?

• Svimpe

Det är presis samma koncentration av salt i renessans som i kroppen, går jättebra att använda till ögonen.

• Svimpe

Annars går det bra att blöta en handduksbit i varmt vatten och tvätta av ögonen. Bäst är att tvätta från ögats yttervrå mot det inre. Det är ett bra sätt att få bort torkat gojs som gör att ögat blir svårt att öppna.

• Fru Gustavsson

tackar för tipsen Ja, har testat att tvätta med vanligt vatten, även med kokt vatten, men ögat vill inte ge med sig och bli riktigt bra. Håller hög hygien och byter tuss efter varje drag men icke. Ska se om jag provar med några droppar renässans när sonen vaknar!

• Önskan

Det brukar ta några dagar (en vecka säger de för att bli helt bra, men enligt min erfarenhet har det gått fortare fastän de säger att man ska vara hemma en vecka från dagis).
    Nu när jag tänker efter så hade min lille plutt väldigt länge (några månader?) gegga i ögonen när han var ganska nyfödd. Men det sa bvc var helt normalt, de kan ha problem med ögongångarna (heter det så?) i början. Det var alltså ingen infektion, trots vitt gegg i vrån.

Svar på tråden Renässans till ögoninflammation?