• Prinsessans Dagbok

Jag åt Brieost

Fan, jag köpte en smörgås i cafeterian och märkte sedan att det var Brieost i den. Då tnkte jag lite osäkert om det var farligt eller inte men mindes ej och åt dumt nog upp den. Det var inte så mkt men ändå. Vad kan hända nu?

• Svar på tråden Jag åt Brieost
  • A o E

Ingenting skulle jag vilja säga... Jag pratade med en kvinna i ostdisken på Hemköp när jag var gravid och hon sa att de i mackor och sallader inte använder brieost som inte är pastöriserad av den enkla anledningen att opastöriserad ost har kortare hållbarhet. Hon sa att de flesta brieostar som säljs i Sverige är pastöriserade.
    Skulle det mot förmodan vara så att du fått i dig en opastöriserad ost är ju ändå risken ytterst liten att det skulle finnas skadliga bakterier i den.
    Ta't lugnt! Det värsta du kan göra är att oroa dig. Oro är en stress som inte är så bra för bebben. Så ta det lugnt och intala dig att allt är bra!

• Nenne 71

Någon gång tror inte jag att det gör någon skilllnad. Finns mycket som avråds ifrån men många äter ju det innan man vet att man är gravid.
    Bekymra dig inte!

• snöstjärna71

Det är inte opastöriserad mjölk som är problemet i Sverige utan att mögelsvampen som gör att det blir brieost kan ge infektioner hos fostret. Jag åt själv brieost i början av graviditeten i tron att det var helt OK eftersom mjölken var pastöriserad, men läste sen på pappren jag fått från MVC vad som gällde.

Nåväl, egentligen borde ju risken vara minimal att det ska hända nåt. Fransmännen borde väl i så fall vara utdöda för länge sen med tanke på hur mkt brieost de ätit utan att veta nåt om mögelsvampar.

Ang "nån gång" gör ingen skillnad - man kan ju aldrig veta vilken gång man får i sig ost med lite extra mkt mögel i eller nån annan omständighet gör en extra känslig för infektion. Detta är nog inte en dosfråga som rökning - ju mer man röker desto mindre blir barnet. Men som sagt var - man ska inte oroa sig om man råkat peta i sig lite brie.

• Miss Nina

Tycker du ska äta lite av allt, innan hade man ju inte listor på vad som var bra resp. dåligt o ändå födde kvinnorna friska barn. Så oroa dig inte utan njut av din graviditet istället!

• A o E

Snöstjärna71...
    Är du säker på att det är MÖGELSVAMPEN som är farlig? Aldrig hört att det skulle vara så och på Livsmedelsverkets sida står ingenting om möglet vad jag kan se. Däremot står det att pastöriserade mögelostar i praktiken kan innehålla Listeria-bakterier eftersom de kan ha blivit smittade vid hanteringen (och att det alltså är längst ut på osten som risken för bakterier är störst), men ingenting om möglet...

• Prinsessans Dagbok

tack allihopa, hoppas det ej är någon fara

• listo

snöstjärna: Det stämmer inte att det är mögelsvampen som kan vara skadlig.
    Risken med brie och andra "halvmjuka dessertostar" är att de KAN vara smittade med listeriabakterien, som kan ge upphov till fosterskador.

Risken för listeria är störst i opastöriserade ostar, men Livsmedelsverket avråder även från pastöriserade halvmjuka dessertostar som t.ex. brie, camembert och liknande, eftersom det finns en liten risk att de återsmittas vid hanteringen.
    Vid undersökningar har man funnit listeria i någon procent av de pastöriserade ostarna, men det är som sagt VÄLDIGT mycket vanligare i opastöriserade.

TS: Med allra allra största sannolikhet är det absolut ingen fara för din del. Osten i mackan var garanterat pastöriserad (opastöriserat är mer exklusivt och därmed dyrare), och risken för listeria i pastöriserade ostar är som sagt väldigt liten.

Men läs gärna mer här:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
    Det är Livsmedelsverkets egen info.

Och jo förresten... angående jämförelsen med fransmännen. I länder med annan matkultur har man i regel också helt andra rutiner för provtagning under graviditet. I många länder får gravida lämna listeriaprov regelbundet under graviditeten eftersom de utsätts för större smittrisker.
    I Sverige är vi så duktiga på att följa kostråden, att i princip inga gravida smittas av listeria. Därför tas endast listeriaprov om det finns misstanke om smitta.
    Det går alltså inte att jämföra rakt av med andra länder, det är helt olika omständigheter.

• Linsis

Vet du, det finns massor med mat som man kan bli dålig av om man har otur, även sånt som inte står på Livsmedelverkets hemsida. Kanske var osten pasteuriserad kanske inte. Om det mot förmodan skulle vara listeria i den, så borde du nästan ha märkt det nu.

Jag tycker du ska slappna av, man kan inte hålla full koll hela graviditeten, även om man vill!

Kram på dig!

• snöstjärna71

Tack för info! Undrar var jag läst det där om mögelsvamp. Tror nästan jag ska ta mig en brie-macka .

Listo, du verkar ju insatt i detta med listeria. Kan du svara på detta - om man smittar sitt foster med listeria, märker man det själv då eller kan man vara symtomfri medan fostret får skador?

• lata kocken Johanna

snöstjärna

nej du behöver inte märka ngt alls!

läs i mitt krypin så får du mer info...

Svar på tråden Jag åt Brieost