• mammutten81

Hur f*n kan en nykommen invandrare få körkort och ha råd, medanen anna får slita röv!?

Kalla mig fördomsfull!

MEN, hur kommer det sig att en invandrare som fick uppehållstillstånd typ för en månadsedan har körkort och bil?
    Vissa har ju inte ens släktingar här, vem fasen övningskör dom med?

Jag skulle nog haft mitt kort om inte släkten bodde 40 mil härifrån och lektioner kostade rumpa.

En taxichaufför jag åkte med var kanske 60, han sa att han precis flyttat till Sverige med sin familj och tyckte det var så kul att köra bil för det hade han aldrig gjort i Nigeria.

Samma sak som när jag såg på en dokumentär om Bergsjön, då hade ( vet ej namn, hitar på) Abdulla precis kommit till Sverige och var så lycklig för de hade fått uppehållstillstånd, sen sätter han sig i en gammal BMW och åker "hoppande" iväg, som att karln inte ens har körkort.

MÅSTE man köra olagligt, det vill säga betala någon svart om man inte känner någon man kan övningsköra med tillräckligt ofta?

Eller ska man göra som jag läste i ett annat forum " jag köpte en billig bil och åkte på natten i indusiområdet".
    Åker man fast får man ju ändå inget körkort!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-21 17:58:13:
    SJÄLVKLART stavfel i rubriken när man stressar, ska stå ANNAN inte anna, band annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-21 18:06:29:
    OKEJ, var otydlig, jag utgår från de som intehar pengar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-21 20:34:04:
    LÄGGER TILL EFTER ATT JAG SKRIVIT I TRÅDEN, för att slippa att folk kommer med sina kommentarer som- Du är sur..haha, arg, avundsjuk m.m

Jag är inte arg på någon, sur, irriterad, eller avundsjuk, jag BARA UNDRAR!.

Sen står det under irriterat för att vart passar det annars?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-22 19:23:11:
    FYLLER PÅ IGEN, eftersom folk ska kommentera saker som är förklarade om och om igen.

jag borde skrivit flykting, fast det var tidigare, förstår om du inte hunnit läsa.
    ( kopierade ur ett inlägg jag skrev om ni undrar. )

Det beror på, men jag syftar på de som kommer hit utan ett öre, utan sociala kontakter eller erfarenhet av att köra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-22 19:23:44:
    Jag undrar fortfarande:

MÅSTE man köra olagligt, det vill säga betala någon svart om man inte känner någon man kan övningsköra med tillräckligt ofta?
    Eller ska man göra som jag läste i ett annat forum " jag köpte en billig bil och åkte på natten i indusiområdet".
    Åker man fast får man ju ändå inget körkort!

Sen har jag fått massa bra svar, och förklaringar och förtydligande, vilket uppskattas

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-22 19:33:31:
    Sedan har vi diskuterat massor, och jag menar ju inte de som har haft körkort innan.

Såå dum är jag inte..haha

• Svar på tråden Hur f*n kan en nykommen invandrare få körkort och ha råd, medanen anna får slita röv!?
  • Aaliyah

Ts; reagerar du mot att invandrare har körkort eller att de har bilar eller både och?

• iolanthe

Nu har jag bara läst TS, men svarar ändå.

Är invandrar, flykting = fattig?

Det är det inte för mig. Blir det krig i ett land drabbar det ju både rika och fattiga. Jag skulle fly undan ett krig i alla fall, men jag är ju ingen idiot, självklart skulle jag ta med pengarna och kreditkortet.

• mammutten81

SNÄLLA, läs tråden innna, blir så mycket lättare att slippa förklara.

Aaliya, inget utav det.

• Juppepuppe

Har inte läst tidigare svar, men kan det inte vara så att han haft körkort tidigare? Om man har ett körkort från ett annat land har man ju rätt att köra på det kortet ett tag.

• mammutten81

Ja, den diskussionen hade vi och bollade fram och tillbaka, och så kan det ju vara i vissa fall.
    Men om man bortser från dom då?

Jag fick massa bra svar och funderingar!
    Allt från hur man skaffar pengar till hur man kan övningsköra.

• Ungen

mammuten
    han kanske hade pengar med sig hit och kört i sitt land?

• Zebilah

när man får sitt uppehållstillstånd så kan man köra ett år på sitt körkort från hemlandet innan man måste ta ett nytt svenskt körkort, klart och tydligt så????

• hillson

Min granne har körkort och inte jag fy fan va orättvist :)

• Aaliyah

Ts; du får väl söka asyl någonstans och se om du får ett gratis körkort? I Irak till exempel, där verkar det väl lugnt och trevligt?

• hillson

Vem vill inte bo i Irak,det händer saker varje dag,inte en tråkig minut,maten är helt ok,vattnet är lite grumligt men va fan det duger :)

Svar på tråden Hur f*n kan en nykommen invandrare få körkort och ha råd, medanen anna får slita röv!?