• eisa

varning för choklad alla hundägare!!!

Vissa hundägare verkar inte veta att choklad är farligt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden varning för choklad alla hundägare!!!
  • eisa

Ciccin3 & Bogboned

Ni säger ju samma sak: vitlök är farligt.

• mysmamman2

VITLÖK!! Nääääääää det har aldrig min hund dött av...

choklad beror ju på mängden och storlek på hund!

• BimBim o Knorrans Mamma
    Men allvarligt talat!! Vad är det för fel på vissa hundägare???
    Om 100 pers säger att lök är ofarligt och 1 säger att det är livsfarligt. Då tror jag först o främst på den som säger att det är farligt.
    Sen försöker jag ta reda på FAKTA om det.
    Jag vet oxå att lök är farligt för hundar. I alla former även vitlök.

Vad har du ciccin för källa på att det INTE är farligt? Skulle jag bra gärna vilja veta.

gogomman: Läs lite info om lök o vitlök.
    Klistrar in lite delar från infon nedan som min sambo postade i tråden tidigare.
    Att folk inte tar åt sig info som kan vara livsavgörande för sin hund???
    Våra hundar har fått köttbullar innan osv. Men det slutade vi TVÄRT med direkt när vi fick veta att lök funkar såhär.
    Våra hundar får INGEN lök, vitlök eller choklad alls! Inte under några omständigheter!
    "Lök i alla former är livsfarligt för hundarna. Det hämnar syreupptagningen i blodet, sänker prestationsförmågan och kan leda till allvarliga förgiftningar.
    Belöningar som köttbullar och korv verkar motivationshöjande för stunden, men bara efter några minuter påverkas hundens kropp negativt av godiset.

Eftersom en liten mängd lök inte ger någon akut reaktion hos hunden tror många att det inte är någon fara. Men lök innehåller näringssaltet thiousulfat
    och hunden saknar det enzym som bryter ned detta ämne..... detta ger bland annat förändringar i de röda blodkropparna som i sin tur påverkar
     syreupptagningsförmågan.
    Detta händer redan efter någon minut efter att hunden ätit lök.
    Lök får alltså de röda kropparna att brisera med anemi som följd.
    De röda blodkropparna transporteras dessutom till njurarna och hunden kan drabbas av njursvikt.
    Ett annat organ som påverkas negativt av löken är mjälten. Hunden drabbas av blodbrist och låga blodvärden eftersom rödkropparnas cellväggar bryts ned.
    Ett stort problem är att en stor del röda kroppar måste förstöras hos hunden innan den ger synliga symptomer.
    Detta har gjorts att den allmänna uppfattningen är att man kan ge hunden små doser av lök utan att den påverkas av det, men så är inte fallet.
    Hunden påverkas snabbt även efter ett litet intag av lök."
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • Ciccin3
    Smulan 80 skrev 2007-01-22 13:42:48 följande:
    Men allvarligt talat!! Vad är det för fel på vissa hundägare???Om 100 pers säger att lök är ofarligt och 1 säger att det är livsfarligt. Då tror jag först o främst på den som säger att det är farligt.Sen försöker jag ta reda på FAKTA om det.Jag vet oxå att lök är farligt för hundar. I alla former även vitlök.Vad har du ciccin för källa på att det INTE är farligt? Skulle jag bra gärna vilja veta.gogomman: Läs lite info om lök o vitlök. Klistrar in lite delar från infon nedan som min sambo postade i tråden tidigare.Att folk inte tar åt sig info som kan vara livsavgörande för sin hund???Våra hundar har fått köttbullar innan osv. Men det slutade vi TVÄRT med direkt när vi fick veta att lök funkar såhär.Våra hundar får INGEN lök, vitlök eller choklad alls! Inte under några omständigheter!"Lök i alla former är livsfarligt för hundarna. Det hämnar syreupptagningen i blodet, sänker prestationsförmågan och kan leda till allvarliga förgiftningar.Belöningar som köttbullar och korv verkar motivationshöjande för stunden, men bara efter några minuter påverkas hundens kropp negativt av godiset.Eftersom en liten mängd lök inte ger någon akut reaktion hos hunden tror många att det inte är någon fara. Men lök innehåller näringssaltet thiousulfat och hunden saknar det enzym som bryter ned detta ämne..... detta ger bland annat förändringar i de röda blodkropparna som i sin tur påverkar syreupptagningsförmågan.Detta händer redan efter någon minut efter att hunden ätit lök.Lök får alltså de röda kropparna att brisera med anemi som följd.De röda blodkropparna transporteras dessutom till njurarna och hunden kan drabbas av njursvikt.Ett annat organ som påverkas negativt av löken är mjälten. Hunden drabbas av blodbrist och låga blodvärden eftersom rödkropparnas cellväggar bryts ned.Ett stort problem är att en stor del röda kroppar måste förstöras hos hunden innan den ger synliga symptomer.Detta har gjorts att den allmänna uppfattningen är att man kan ge hunden små doser av lök utan att den påverkas av det, men så är inte fallet. Hunden påverkas snabbt även efter ett litet intag av lök." (¯`°•.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.•°´¯)
    Lugna ner dig?

Jag sa att jag inte har något som säger att det inte är farligt, och därför ger jag inte min hund vitlök, och därför säger jag på mina kurser att jag tycker man bör undvika även vitlök. Men jag har inte något papper som visar fakta på att det är farligt, lika lite som jag har ett papper som visar fakta på att det inte är farligt.

Läs inläggen innan du börjar gapa och skrika.
    Lit de parade
  • BimBim o Knorrans Mamma

Ciccin: Sorry. Blandade ihop ditt inlägg med ett annat. Var inte meningen. Ber om ursäkt.

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • smilla 1

hej å´hå.. med risk för att bli bombaderad..
    har inte läst alla innläg,
    men undrar??? vår vetrenär tyckte i somras att vi skulle ge både katterna å´hunden vitlökskapslar från hälsokost för att minska fästingangreppen, då dessa inte gillar vitlök. vi gjprde så och det funkade..
    men jag undrar nu är även vitlökskappsar farligt???

• BigBoned

Iaf enligt Regiondjursjukhuset Strömholms laboratorium.

• frulan

Angående vitlök... vet inte om någon lagt in detta redan:

"Vitlöken i alla dess former används idag av många hundägare.
    Den används i ?hälsosyften?, som smakförhöjare och framförallt under vår & sommarperioden som ett naturligt fästningavvisande ämne.
    Förutom färsk vitlök, pulver och kapslar som man köper i vanliga mataffärer, så blandas det även direkt i vissa hundfoder.
    Utöver det finns det speciella fodertillskott i både pulver och tablettform ?gjorda? för hundar.

Det intressanta i sammanhanget är att det inte finns någon forskning som stödjer att vitlöken skulle ha några som helst positiva egenskaper för hundar.
    För människor och hästar finns det, men som sagt.
    Inte för hundar!

Däremot finns det forskningsresultat som påvisar de skadliga effekter man finner hos hundar efter konsumtion av vitlök. Både tillfälliga och permanenta skador har konstaterats och bevisats. Detta oavsett mängden vitlök hunden har fått, eller tidsperioden som förflutit. Resultaten är det samma, vitlöken skadar hundens hälsa.

Detta beror på att alla löksorter (matlökar, blomlökar) oavsett i vilken form de är i (rå, tillagad, torkad, osv.), innehåller något som heter thiosulfat.
    Thiosulfatet är ett näringssalt som hjälper bland annat människor och hästar att ta upp B-vitamin. Hundar däremot saknar det nödvändiga enzym som människor och hästar har för att kunna bryta ner detta ämne, och blir istället förgiftade.

Thiosulfatet bryter ner de röda blodkropparnas cellväggar (hemoglobinet), vilket resulterar i anemi (blodbrist) vid för stora doser av vitlök.
    Om man ger en 20 kg hund cirka 300g rå lök eller 30g torkad lök framkallar det en förgiftning. Även en hel rå vitlöksklyfta eller en dryg matsked vitlökspulver har samma resultat.
    Även regelbundna intag av vitlök i små mängder är skadliga (1 tsk / klyfta per dag är skadligt). Blodet renas i levern, som sen skadas permanent av thioslufatet då detta inte kan brytas ner av hundens inre organ.

Vid en akut förgiftning uppsök veterinär omedelbart!
    Symtomen brukar vara vid större intag;
    ? Kräkningar
    ? Svaga / Orkeslösa
    ? Lös mage/diarré
    ? Hög hjärtfrekvens
    ? Blodfärgad urin (pigment från de röda blodkropparna.)
    ? Hyperventilering (syrebristen som uppstår pga. av för lite röda blodkroppar.)
    ? Bleka slemhinnor

Dessa symptom behöver inte inträffa direkt efter intag,
    inte ens samma dag, de brukar snarare visa sig några dagar efter intag.

Vid regelbundna små intag så är symptomen mycket svårare att upptäcka, då den permanenta leverskadan som uppstår kommer smygande.
    Symptomen kan skilja sig mellan olika individer.
    ? Kräkningar då & då under en lång period.
    ? Smygande trötthet.
    ? Långsam avmagring.
    ? Bleka slemhinnor.
    ? Pälspåverkan

Om man inte upptäcker förgiftningen i god tid, kan den vara dödlig. Framför allt så är den alltid skadlig för hunden och kan ge men för livet.

Angående användandet av vitlök mot fästingar!

Faktiskt så har vitlöken inget med fästingar att göra.
    Varken lukt, smak eller något annat i ifrån löken är avvisande.
    Det har visat sig vara B-vitaminerna som har den följdeffekten.
    Istället för den där skeden pulver, eller klyftan vitlök rekommenderar jag dig att ge extra B-vitaminer till din hund.

Idag finns inte något naturligt preparat som har visat sig ge ett 100 procentigt skydd mot fästingar, men det finns bättre alternativ på marknaden för din bästa vän än skadlig vitlök.

Fråga i din fackhandel eller hos din veterinär.

//Lena Mattsson
    DjurBiopat/Homoepat och näringsfysiolog"

• NiXxI

Skönt att så många kan dela med sig av sina olika kunskaper, sorgligt att kunskaperna går helt isär dock.

Jag skulle nog förespråka att alla individuellt tar upp denna fråga med sin hunds respektive vetrinär och sen kan svaren hagla, för jag tror det är lite som med alla barnmorskor.
    Alla vet hur en graviditet är, än dock säger alla barnmorskor olika till de havande kvinnorna och sen står vi där som frågetecken med våra påstådda fakta.

Samma sak med utröning om Anna Whalgrens metod, livsfarlig enligt soliga studier, inte alls enligt andra.

Så länge vi talar studier och inte fakta så får man nog välja att tolka informationen som man vill och kanske ägna sig åt en egen privat studie genom att fråga de man själv litar på och rimmligast då sin hund vetrinär.

När det väl sen är fakta, ja då kan ju inga argument i världen strida mot, eller hur
    Inga regler med undantag heter det väl...eller...hmmm

♪ Hej tomtegubbar slår i glasen...♪
  • Ciccin3
    frulan skrev 2007-01-22 15:29:43 följande:
    Angående vitlök... vet inte om någon lagt in detta redan:"Vitlöken i alla dess former används idag av många hundägare.Den används i ”hälsosyften”, som smakförhöjare och framförallt under vår & sommarperioden som ett naturligt fästningavvisande ämne.Förutom färsk vitlök, pulver och kapslar som man köper i vanliga mataffärer, så blandas det även direkt i vissa hundfoder.Utöver det finns det speciella fodertillskott i både pulver och tablettform ”gjorda” för hundar.Det intressanta i sammanhanget är att det inte finns någon forskning som stödjer att vitlöken skulle ha några som helst positiva egenskaper för hundar.För människor och hästar finns det, men som sagt.Inte för hundar!Däremot finns det forskningsresultat som påvisar de skadliga effekter man finner hos hundar efter konsumtion av vitlök. Både tillfälliga och permanenta skador har konstaterats och bevisats. Detta oavsett mängden vitlök hunden har fått, eller tidsperioden som förflutit. Resultaten är det samma, vitlöken skadar hundens hälsa.Detta beror på att alla löksorter (matlökar, blomlökar) oavsett i vilken form de är i (rå, tillagad, torkad, osv.), innehåller något som heter thiosulfat.Thiosulfatet är ett näringssalt som hjälper bland annat människor och hästar att ta upp B-vitamin. Hundar däremot saknar det nödvändiga enzym som människor och hästar har för att kunna bryta ner detta ämne, och blir istället förgiftade.Thiosulfatet bryter ner de röda blodkropparnas cellväggar (hemoglobinet), vilket resulterar i anemi (blodbrist) vid för stora doser av vitlök.Om man ger en 20 kg hund cirka 300g rå lök eller 30g torkad lök framkallar det en förgiftning. Även en hel rå vitlöksklyfta eller en dryg matsked vitlökspulver har samma resultat.Även regelbundna intag av vitlök i små mängder är skadliga (1 tsk / klyfta per dag är skadligt). Blodet renas i levern, som sen skadas permanent av thioslufatet då detta inte kan brytas ner av hundens inre organ.Vid en akut förgiftning uppsök veterinär omedelbart!Symtomen brukar vara vid större intag;• Kräkningar• Svaga / Orkeslösa• Lös mage/diarré• Hög hjärtfrekvens• Blodfärgad urin (pigment från de röda blodkropparna.)• Hyperventilering (syrebristen som uppstår pga. av för lite röda blodkroppar.)• Bleka slemhinnorDessa symptom behöver inte inträffa direkt efter intag,inte ens samma dag, de brukar snarare visa sig några dagar efter intag.Vid regelbundna små intag så är symptomen mycket svårare att upptäcka, då den permanenta leverskadan som uppstår kommer smygande.Symptomen kan skilja sig mellan olika individer.• Kräkningar då & då under en lång period.• Smygande trötthet.• Långsam avmagring.• Bleka slemhinnor.• PälspåverkanOm man inte upptäcker förgiftningen i god tid, kan den vara dödlig. Framför allt så är den alltid skadlig för hunden och kan ge men för livet.Angående användandet av vitlök mot fästingar!Faktiskt så har vitlöken inget med fästingar att göra.Varken lukt, smak eller något annat i ifrån löken är avvisande.Det har visat sig vara B-vitaminerna som har den följdeffekten.Istället för den där skeden pulver, eller klyftan vitlök rekommenderar jag dig att ge extra B-vitaminer till din hund.Idag finns inte något naturligt preparat som har visat sig ge ett 100 procentigt skydd mot fästingar, men det finns bättre alternativ på marknaden för din bästa vän än skadlig vitlök.Fråga i din fackhandel eller hos din veterinär.//Lena MattssonDjurBiopat/Homoepat och näringsfysiolog"
    Tack Frulan!

Jag ifrågasatte ämnet hos HH, de anser att vitlök är utmärkt för hundar. Fundersam
    Lit de parade
  • Miramis 1980

Ja, de där me choklad e "old news"

Älskar mina fyra söner över allt ♥
  • Ciccin3
    Pojkmamma x 4 skrev 2007-01-22 15:39:41 följande:
    Ja, de där me choklad e "old news" Älskar mina fyra söner över allt ♥
    Tyvärr inte för alla.
    Lit de parade
  • frulan

ciccin
    Jag med (ifrågasatte alltså...), jag kör inte med vitlök

• Ciccin3
    frulan skrev 2007-01-22 15:42:03 följande:
    ciccinJag med (ifrågasatte alltså...), jag kör inte med vitlök
    Inte jag heller, och jag brukar flika in på mina kurser att jag låter bli vitlök eftersom många tror att det är fästingmedlet nr 1.
    Lit de parade
  • frulan

Ciccin

Har du provat detta:
    Gör ett avkok på en liter vatten + en kryddburk rosmarin.
    Låt svalna och sila bort kryddorna och tillsätt en tesked (matsked?) vinäger.

Spraya på vovvens mest utsatta delar

• Ciccin3
    frulan skrev 2007-01-22 15:46:55 följande:
    CiccinHar du provat detta:Gör ett avkok på en liter vatten + en kryddburk rosmarin.Låt svalna och sila bort kryddorna och tillsätt en tesked (matsked?) vinäger.Spraya på vovvens mest utsatta delar
    Jag har läst om det, tror det va en tjej som drog upp det i klassen faktiskt.

Men har inte testat själv, min hund är en sån lyckligt lottad hund, inte en enda fästing på hela sommaren, dom tycks inte tycka om henne. Förra sommaren fick hon en.

Men nu ska jag skriva upp det där igen, så jag har det med mig till kurser!
    Lit de parade
Svar på tråden varning för choklad alla hundägare!!!