• lejah

PCO-ovanligt trött!?

Jag fick reda på att jag har PCO i december!! Har varit jätte trött en längre tid! Redan innan jag fick veta att jag hade PCO!
    Kan denna trötthet bero på att jag har detta??
    Var hos läkaren för några veckor sedan för att kolla blodvärden mm. Visade ingenting och när jag sa att jag har PCO svarade hon mig lite småtykigt att det kan vara psykiskt! Eftersom jag vet att jag har det! Hmm när jag då sa att jag har varit trött långt innan så visste hon inte vad hon skulle säga!! Jag somnade t o m inne i läkarrummet innan hon kom!! Det här känns inte helt rätt! Ska in på fler undersökningar nu i början på februari!! Någon som vet, är det vanligt att man kan bli så här trött av PCO??

• Svar på tråden PCO-ovanligt trött!?
  • Ina 67

Jag är också jätte trött, men det trodde jag berodde mer på min övervit och dåliga kondition än på pco-s. Men vem vet det kanske också har en bidragande orsak.

• lejah

Hej Ina 67! Jag trodde det också ett tag men jag kollade mitt BMI för några månader sedan och jag ligger på 23 så jag har normalvikt enligt det!(har ökat i vikt en del nu den sista månaden pga sötsug :)!!) Jag rör på mig varje dag eftersom jag har 3 hundar!! Har t o m lagt om min kost men det hjälper inte! Är fortfarande jätte trött!!! Har det inte med PCO att göra så måste det vara något annat...:)
    Vem vet det kan ju vara så enkelt att det har med det här konstiga vädret att göra! Men har ändå lite svårt att tro det!! :)

• Kickan 84

Har man PCO är det ju bara ett tillstånd på äggstockarna, däremiot PCOS har fler "biverkningar" eller hur man ska se det... läs mer på www.pco-s.com

Stanna där du är! ♥
  • Tesen83

Hej på er här inne!! Jag har PCOS är också jätte trött men läkarna har konstaterat att det är för att ämnesomsättningen är förlåg (Sköldskörtelen) så äter levaxin för detta jag är fortfarande trött men sommnar inte överalt längre. kanske en ideé att få det kollat?

Kram på er alla

• afrodite78

Nu tror jag vi hittat ett till PCOS symptom- nämligen TRÖTTHET!! Är fruktansvärt trött hela tiden.. har precis gjort utredning på vad det kan vara. Inte sköldskötteln eller något annat fel på mig.
    Har misstänkt att det är pga av PCOS och nu tror jag det ännu mer.

• Kickan 84

Tror som sagt inte att det har med PCOS:en att göra, utan snarare något som förekommer hos de som har både PCOS och ämnesomsättningsproblem.

Stanna där du är! ♥
  • LiselottePCOS

Det är inte befäst att det har med PCOS att göra att man är trött .Rent teoretiskt kan trötthet  ha ett samband pga insulinresitensen som många har då kommer inte tillräckligt mycket glukos ( socker ) int i cellerna. Jag känner mig mycket piggare i hela kroppen sedan jag fick metformin.

Tyvärr  har allt fler vårdpersonal börjat säga PCO när de menar PCOS. Jag anar att begreppen kom att revideras i framtiden.

Mer forskning behövs helt klart om PCOS , vetenskapsmännen rycker i ett antal pusselbitar men de har inte lyckas hitta alla ännu.

• lejah

Det är väl möjligt att det kan vara att ämnesomsättningen är för låg!! jag har inte en aning!!! Ska på undersökning i feb så jag får väl be dom kolla upp det då!! Men om man fortfarande är trött och inte har för låg ämnesom. ???? Då måste det ju vara något annat!!

• Teea

Jag är också väldigt trött.
    Har inget fel på sköldkörteln. Jag har haft så i många år och ingen har någon förklaring direkt. Har också haft funderingar på om det är pga PCOS. Man vet ju aldrig....

• lejah

Alla som är jätte trötta, hur tar folk i eran omgivning det??

• milimina

jag hade samma problem och frågade även gynekologen om det vid mitt första besök. fick ett lite småsnorkigt svar om att det iallafall inte var relaterat till min pcos. kanske eller kanske inte det är ett vanligt symptom (är lite inne på liselottepcos tankar där, jag är kraftigt insulinresistent och mår toppen på metformin!), i mitt fall visade det sej i första hand bero på kraftig b12 och folsyrebrist som jag äntligen fick reda på efter ungefär 12 rör blodprover och fyra testomgångar. mitt blodvärde är och har alltid varit väldigt fint, även under graviditeten, så att man har ett bra hb bevisar inget alls. ska du på utredning så kräv sköldkörtelprov, diabetesprov och kobalamin/folatprov.

"folk i min omgivning" tjatade om att nåt var fel men jag trodde bara att jag jobbatl ite för mycket och kunde vila bort det över en långhelg.

• lina85

Jag har pcos och är väldigt trött.
    Kan nästan somna när som helst och vartsom helst...
    Är jättejobbigt både för mig och min omgivning, jag snarkar också och har precis genomgått en operation för snarkningarna för att jag har trott att det är det som gör mig trött, m en nu funderar jag på om det är fler bidragade orsaker som min pcos.
    Jag kanske har problem med ämnesomsättningen mm. men läkarna har inte sagt det, tror t.o.m. dom testade mina värden för ämnesomsättningen innan op.

• paddan83

Jag är också väldigt trött av mig. Kan utan rpoblem sova 12 timmar per natt och sedan även sova en stund på dagen om jag får.
    Fast sedan jag fick sonen så blir det ju inte så mycket sova

• lejah

Jag var hos gh igår och dom tog 5 rör blod!!! För ungefär 3 veckor sedan var jag på vårdcentralen o där tog dom oxå 5 rör men dom hittade ingenting!!! Men därimot var läkaren ganska tykig o sa nått i stil med att det kan vara psykiskt....hmmmmmm! att jag kanske är trött för att jag vet att jag har pco.. nej jag tror inte det!!!!! Har varit trött sen efter semestern förra året och fick reda på detta i december!! Så fort det är nått så är det psykiskt!!! Hmmm det är inte för att du har så många djur?? Nej tror inte det!!! Får väl se vad jag får för svar av GH!!! Där är dom ju åtminstonde trevliga!!!

• Lisa1976

Jag har också PCO och är svintrött nästan jämt. Kan ju inte vara normalt. Jag äter bra, tränar normalt, jobbar normalt, äter vitaminer och lever normalt. Hur ska det gå dsen när man är mamma och ska ta hand om en familj? Jag blev piggare när jag åt Ginseng, men det ska man ju inte göra när man planerar barn, är gravid eller ammar. Kaffe funkar inte alls.

• TePe

Jag är oxå ständigt trött. Det har jag varit hela livet, ända sedan år 13. Morsan har klagat att "du har banne mig kronisk trött het".

Jag äter äppelcidervinäger som ska hjälpa fettförbränning.
    Men va hjälper mot låg ämnesomsättning?

Kanske man ska gå och kolla upp ämnesomsättningen? hmm

Svar på tråden PCO-ovanligt trött!?