• sinkadus

Resa med hund genom Europa

I sommar ska vi resa genom Europa (genom Tyskland till Frankrike). Just nu väntar vi de 120 dagarna innan blodprov kan tas för att se om rabiesvaccinationerna har gett tillräckligt med antikroppar. Och, ja då får vi ju EU-passet.

Är det något mer vi bör tänka på?

Är det någon som har erfarenheter av bilresor genom Europa, med hund?

Kan någonkonkret förklara hur vi bör gå tillväga med detta med dvärgbansmasksavmaskning?

• Svar på tråden Resa med hund genom Europa
  • MiamiVice THE Slyna

Det jag har erfarenhet av är att det är mycket viktigt att det står i passet det riktiga kennelnamnet och inte vad Ni har döpt hunden till. Jag har en kopia på stamtavlan med mig. En del länder är hårdare än andra när det gäller sånt. Lycka till med resandet, kan inte hjälpa att jag blir lite avundsjuk! Jag vill också resa med hunden!!

• piratedoll

Jag har åkt på en 3-månadersresa med bil genom Europa, med två hundar.

Beroende på vilken ras du har så förekommer det på vissa raser koppel och-eller munkorgstvång. Ngt att tänka på om man ska röra sig bland mkt folk kanske..

Annars.. minns inte, det här var 2004.  

Dvärgbandmask: Du bokar tid hos en vet innan hemresan, som ger tablett samt skriver på papper. Sedan måste du resa hem inom ett visst antal timmar (ett dygn ? två dygn ? minns ej). 

Om hunden blir sjuk eller skadar sig så lönar det sig att kolla runt hos olika vet vad det kostar - det kan skilja mkt i pris. I turistorterna är det dyrare (åtminstone var det så i Spanien där vi var tvungen att gå till läkaren).

• Rottis77
    MiamiVice skrev 2007-01-21 22:43:53 följande:
    Det jag har erfarenhet av är att det är mycket viktigt att det står i passet det riktiga kennelnamnet och inte vad Ni har döpt hunden till. Jag har en kopia på stamtavlan med mig. En del länder är hårdare än andra när det gäller sånt. Lycka till med resandet, kan inte hjälpa att jag blir lite avundsjuk! Jag vill också resa med hunden!!
    På jobb (jobbar som djursjukvårdare) har jag all info från jordbruksverket om hur man ska skriva ett pass på rätt sätt och dom vill INTE att man ska skriva hela kennel namnet utan det man kallar hunden för, men det är igentligen skit samma för det absolut viktigaste är att det är rätt id nr och att det står en utgångsdatum på rabies vaccinet, och det får inte stå tex maj-07 utan  tex 2007-05-25. Sen som piratedoll sa ska man avmaska hos veterinär innan man åker tillbaka till Sverige. Ska ni till typ Frankrike och Spanien hade jag även satt på hunden ett Scalicor halsband ca 2 veckor innan ni åker för att skydda mot
    sandmyggorna, som kan ge vovvarna en otrevlig sjukdom som heter leishmania. Mer om utlandsresa kan du läsa på www.sjv.se
Svar på tråden Resa med hund genom Europa