• Anonym (mullig)

Livförsäkring trots övervikt??

Är det någon som fått teckna livförsäkring trots BMI över 30? Jag har hört att många bolag har restriktioner mot överviktiga. Jag skulle vilja teckna en livförsäkring åt mig och min sambo, men tyvärr har jag lite övervikt, (som jag nu försöker få att försvinna). Så är det någon som fått teckna livförsäkring ändå, trots övervikten?

• Svar på tråden Livförsäkring trots övervikt??
  • Anonym

När min man skulle ta en försäkring frågade hon om vikten. Ju mer man väger ju mer får man betala i försäkring då man ses som en extra risk iom övervikten

• Anonym (mullig)

*puffar*

• Anonym

Min man har ett bmi på 36 och han har fått teckna liv/sjukförsäkring. Men det kostar extra i premie, ganska mycket också!

• PeEk

Jag har jobbat i försäkringsbranschen och tyvärr är det så att en del bolag kan säga nej pga kraftig övervikt. Det beror ju också på hur stor summa ni väljer men en livförsäkring är dock mycket bra att ha (speciellt om ni har huslån) så mitt råd är att prova att söka i flera bolag samtidigt. Fyll i hälsodeklarationen så ärligt som möjligt och välj sedan det bolag som ger er bäst villkor, premie m m. Det är inte säkert att alla bolag säger nej, då är de nog mera på sin vakt om du söker en sjuk- och olycksfallsförsäkring t ex och är överviktig. Kontakta en försäkringsmäklare om du vill ha hjälp, för de samarbetar med alla försäkringsbolag. Lycka till!

• Anonym

har BIM 34, det var inga problem att teckna livföräkring för 1 mille. Men sjuk å olycksfalls försäkringen får jag betala 400,- extra per år pgav övervickten.

• Anonym (mullig)

Tack så mycket för alla svar. Jag har precis börjat ringa runt till olika bolag och kolla. Jag skulle få ansökningar hemskickat, sen får vi väl se om nån vill ge oss en livförsäkring. Jag räknade nyss ut mitt BMI och det var 32, lite väl mycket. Men jag, som så många andra, har börjat ett nytt liv efter nyår, och hoppas därför kunna gå ner några kilon. Går jag ner 5-6 kg så kommer jag under BMI 30 i alla fall. Givetvis ska jag försöka gå ner lite mer, men bara att komma under gränsen för fetma vore jätteskönt.

• Anonym (mullig)

Du sista anonym, i vilket bolag har du tecknat din livförsäkring?

• Anonym

Att vara överviktig är förenat med en viss risk vilket gör att de flesta bolag kan sätta en klausul, dvs du får försäkringen men om du avlider pga fettma så får du inte ut några pengar alternativt högre premie. Jag har själv jobbat med riskbedömning på ett försäkringsbolag så jag vet att det fungerar så.

• Anonym

Jag har försäkring via jobbet och fick eftet att ha fyllt i hälsodeklartionen även göra en hälsoundersökning där läkaren skrev att han konstaterade övervikt hos mig men att jag var fullt frisk i övrigt och att han såg det som väldigt positivt för mig att jag tränade 3 gånger i veckan. Efter det gick försäkringen igenom utan problem.

• Anonym (bmi 35)

Jag har en olycksfalls-/livförsäkring, de frågade inte ens om vikt när jag tecknade den. Det är konstigt hur olika det kan vara.

• Anonym (ÖverVIKTIG)

Jag har ett BMI på 41 och fick teckna livförsäkring 2.2 milj i Trygghansa (TryggLiv). Det kostar 351:-/månad, och det tycker jag inte är så mycket pengar.

• Anonym (Lovisa)

Hur kan de kontrollera vikt och bmi?

• Anonym (BMI)

Är man inom BMI skalan lite överviktig 25-30 så brukar inte vara några större problem. Det är först när man kommer över BMI 30 och är Obese "fet" som det kan bli svårigheter att försäkra sig och kostsamt.

Svar på tråden Livförsäkring trots övervikt??