• niiina

Hormonspiral..Mensen försvann plötsligt

Jag har haft hormonspiral nu i nästan ett år och under den tiden så har jag haft regelbunden mens i ganska "lagom" mängd. Men så för tre månader sen försvann den. Jag har alltså inte haft mens på tre månader.
    Jag vet att vissa kan bli av med sin mens då de har hormonspiral men jag hade ändå blödningar i över ett halvår och nu kommer inte nåt. Det känns skumt. Men min bm säger att man inte kan bli gravid med spiral. Jga var nämnligen och tog ett gravtest för två-tre månader sen i samband med en undersökning. Allt såg bra ut då och hon sa att om jag hade varit gravid så hade jag varit den första som blivit gravid med hormonspiral.
    Hur som helst. Känner nån igen detta? Hur är det för er andra med hormonspiral?

• Svar på tråden Hormonspiral..Mensen försvann plötsligt
  • lupus

Jag har haft hormonspiral tidigare innan jag fick barn eftersom jag inte tåler p-piller. Så som du beskriver det hade jag också. Mensen uteblev sedan i två år tror jag. Hur bra som helst. Så allt är nog som det ska.

• Pallas

Jag hade som du, mens i några månader och sedan försvann den. Den var borta i 4 år och det var underbart. Samma hände när jag bytte till nästa och sen tog jag ur den efter 2 år och fick tillbaka mensen nästan direkt.

• pl77

De säger att det är vanligt med blödningar första halvåret, sen kan den försvinna helt.

Jag har inte heller mens längre. superskönt!!

• Joeman

Jag har hormonspiral också...satt in den i augusti...blöder som katten. INTE KUL!! Har varit på en kontroll för att se om den sitter rätt och det gjorde den. Har varit blödningsfri en vecka och nu har det satt igång igen, men i mycket större mängd. Är så himla trött på detta...men Ni säger att man får räkna med ett halvår..puh!! är det verkligen så

• Venus

Vadå inte kan bli gravid med hormonspiral???
    Finns inga preventivmedel som är 100% säkra...
    Så här står det på fass.se om Levonova:
    "Vid kliniska prövningar har man funnit att två av 1000 kvinnor per år som använde Levonova blev gravida."

Jag vet inte om det finns andra hormonspiraler och vad de i sånna fall heter... Visst är risken extremt liten att man blir gravid, men att påstå att man inte kan bli gravid med hormonspiral är ju att ljuga...

Jag plockade ut min för att jag fick stora blödningar som inte ville sluta... Men innan dess var jag blödningsfri i 6 månader och det var väldigt skönt...

• niiina

Tack så jättemycket för era svar. Det verkar ju som att allt är i sin ordning

Venus: Jag vet att det låter konstigt. Spiralen är inte 100% så jag vet inte varför hon sa så.
    Men Hormonspiral är ändå de säkraste alternativet och hon hade själv aldrig varit med om att nån blivit gravid under sina 30 år i yrket så hon pratede nog utifrån det.

• linapina

Har också lite blödningar fortfarande men vänta på att bli fri från de också. Men jag vet ett par som nyligen blivit gravida trots spiral så 100% säker är man aldrig. Men man tillhör definitivt undantagen.

• Kråkis

Jag har läst att hormonspiralen är NÄSTAN lika säker som sterilisering, men kopparspiralen är inte lika säker. Funderar på att sätta in en hormonspiral efter "alla" barn, och efter att ha läst era erfarenheter så har jag nog bestämt mig!

• Venus

Niiina, ja hon pratade troligen efter vad hon upplevt, men jag tycker ändå man ska nämna riskerna oxå, även om risken att bli gravid är minimal...

Med mina erfarenheter av hormonspiral så kommer jag troligen aldrig mer sätta in någon... För min mamma funkar den kanon, det var hon som rekomenderade mig den, men den funkade inte för mig... Jag får väl sterlilisera mig sedan, eller ännu bättre Låta sambon göra det

• miss sara

jag har hormonspiral och en månad fick jag heller inte min mens.. nu har jag nästan ingen alls.. ska bli skönt om den försvinner helt.. jag blöder kanske i 3 dagar.... skönt är det... i början blödde jag hur mycket som helst och det var inte roligt... detta är för sta prev.medel som jag trivs med och märker heller inte av den...

Svar på tråden Hormonspiral..Mensen försvann plötsligt